Kommuniké från årsstämma i Arcoma Aktiebolag den 15 maj 2024

2024-05-15

Kommuniké från årsstämma i Arcoma Aktiebolag den 15 maj 2024

Idag, den 15 maj 2024, hölls årsstämma i Arcoma Aktiebolag. Nedan följer en
sammanfattning av de beslut som fattades. Samtliga beslut fattades med erforderlig
majoritet.

Beslut om fastställande av räkenskaper samt resultatdisposition
Årsstämman beslutade att fastställa resultat- och balansräkning samt koncernresultat- och
koncernbalansräkning. Årsstämman beslutade även att disponera över bolagets resultat i
enlighet med styrelsens förslag i årsredovisningens förvaltningsberättelse, innebärande att
ingen vinstutdelning lämnas för 2023 samt att disponibla medel balanseras i ny räkning.

Ansvarsfrihet åt styrelseledamöterna och verkställande direktören
Årsstämman beslutade att bevilja styrelseledamöterna och verkställande direktören
ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.

Val och arvodering av styrelse och revisor
Årsstämman beslutade i enlighet med valberedningens förslag att omvälja Lars Kvarnhem,
Jan Wahlström och Mats Thorén som styrelseledamöter för tiden intill slutet av nästa
årsstämma. Lars Kvarnhem omvaldes som styrelseordförande.

Årsstämman beslutade vidare i enlighet med valberedningens förslag att arvode till styrelsen
ska utgå med sammantaget 600 000 kronor, att fördelas med 400 000 kronor till
styrelseordföranden och med 100 000 kronor vardera till övriga ledamöter.

Årsstämman beslutade slutligen i enlighet med valberedningens förslag att omvälja Torbjörn
Carlsnäs som revisor samt att arvode till revisorn ska utgå enligt sedvanliga normer och
godkänd räkning.

Beslut om bemyndigande för styrelsen att besluta om emissioner
Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag att bemyndiga styrelsen att, vid ett
eller flera tillfällen under tiden fram till nästa årsstämma, med eller utan avvikelse från
aktieägarnas företrädesrätt, besluta om nyemission av aktier. Emission ska kunna ske med
eller utan föreskrift om apport, kvittning eller annat villkor. Antalet aktier som ska kunna emitteras ska sammanlagt högst uppgå till 1 318 556 aktier, vilket motsvarar 10 procent av samtliga aktier i bolaget per dagen för kallelsen.

Beslut om ändring i bolagsordningen
Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag att ändra bolagsordningen genom att (i) införa en ny § 7 i bolagets bolagsordning i enlighet med nedanstående lydelse, samt (ii) ändrar § 11 med anledning av att lagen som det hänvisas till har bytt namn.

§ 7 Ort för bolagsstämma, insamling av fullmakter, poströstning, och digital bolagsstämma

Bolagsstämma får hållas, förutom där bolaget har sitt säte, i Stockholm. Styrelsen får samla in fullmakter på bolagets bekostnad enligt det förfarande som anges i 7 kap. 4 § andra stycket aktiebolagslagen. Styrelsen får, inför en bolagsstämma, besluta att aktieägarna ska kunna utöva sin rösträtt per post enligt det förfarande som anges i 7 kap. 4 a § andra stycket aktiebolagslagen. Dessutom får styrelsen besluta att bolagsstämma ska hållas digitalt.

Som en följd av införandet av den nya paragrafen numreras de existerande paragraferna 7-10 i bolagsordningen om.

Växjö den 15 maj 2024
Arcoma Aktiebolag (publ)

Om Arcoma

Arcoma, med lång erfarenhet av branschen, är en ledande leverantör av integrerade digitala röntgensystem med hög kvalitet och avancerad teknik. Arcomas produkter erbjuder den senaste digitala bildtekniken kombinerat med tekniskt avancerade rörliga positioneringssystem, vilket tillsammans med ergonomisk skandinavisk design, erbjuder kunden kompletta, konfigurerbara och funktionella digitala röntgensystem. Bolagets produkter säljs via återförsäljare samt via OEM-kunder och det finns idag över 3 500 av Arcomas röntgensystem installerade i hela världen. Arcoma är listat på Nasdaq First North.

Bolagets Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ).
För mer information om bolaget besök www.arcoma.se

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Mattias Leire, VD, mattias.leire@arcoma.se, 0766-66 54 88
Informationen lämnades, genom VD:s försorg, för offentliggörande den 15 maj 2024 kl. 15.00

För mer IR-relaterad information och möjlighet till prenumeration av pressreleaser, vänligen besök vår ir-sida: www.arcoma.se/about-us/investors/

Subsea7 awarded a contract for the Belinda field in the UK North Sea25.5.2024 14:01:09 CEST | Press release

Luxembourg – 25 May 2024 - Subsea7 S.A. (Oslo Børs: SUBC, ADR: SUBCY) today announced the award of a sizeable1 contract by Serica Energy, for the Belinda field development south-east of the Triton FPSO. The Belinda field is operated by Serica Energy and located approximately 190 kilometres east of Aberdeen in the UK Central North Sea, with a water depth of 95 metres. The contract scope includes project management, engineering, procurement, construction and installation (EPCI) of a 5-kilometre 8” production pipeline with a 3” piggy-backed gas lift line and an electro-hydraulic controls (EHC) umbilical. Subsea7’s scope also includes associated subsea structures and tie-ins to the Triton Floating Production Storage & Offloading (FPSO) vessel operated by Dana Petroleum, via an existing production manifold near the Triton riser base and for controls at the Evelyn valve skid. Project management and engineering work will commence immediately in Aberdeen. The offshore activities are scheduled

Novartis atrasentan Phase III data show clinically meaningful proteinuria reduction further advancing company's IgA nephropathy (IgAN) portfolio25.5.2024 12:15:00 CEST | Press release

In the ALIGN study, atrasentan, in addition to supportive care with a renin-angiotensin system (RAS) inhibitor,demonstrated a statistically significant 36.1% proteinuria (protein in urine) reduction vs. placebo + supportive care at 36 weeks1 Endothelin A (ETA) receptor activation contributes to elevated proteinuria in IgAN2-5; atrasentan is a potent, selective ETA receptor antagonist with potential to reduce persistent proteinuria and preserve kidney function for a broad patient population1 IgAN is a heterogeneous, progressive, rare kidney disease with a need for effective, targeted therapies6,7; up to 30% of patients with persistent proteinuria (≥1 g/day) progress to kidney failure within 10 years8 Through its rare kidney disease portfolio, Novartis is committed to exploring a range of treatment options with different modes of action to slow IgAN progression Basel, May 25, 2024 – Novartis today presented results from a pre-specified interim analysis of the Phase III ALIGN study of atr

Novartis presents latest Phase III Fabhalta® (iptacopan) data in C3 glomerulopathy (C3G) showing clinically meaningful and statistically significant 35.1% proteinuria reduction vs. placebo25.5.2024 12:00:00 CEST | Press release

Secondary endpoint data for estimated glomerular filtration rate (eGFR) showed numerical improvement over 6 months vs. placebo1; additional 6-month open-label data to be presented at a future medical meeting2,3Fabhalta showed a favorable safety profile with no new safety signals1C3G, an ultra-rare kidney disease caused by alternative complement pathway overactivation, progresses to kidney failure in ∼50% of patients within 10 years4-7; currently there are no treatments approved for C3G7-9 Fabhalta, an oral Factor B inhibitor of the alternative complement pathway, selectively targets the underlying cause of C3G1; late-stage development program ongoing across several other rare diseases10-13 Basel, May 25, 2024 – Novartis today presented results from the 6-month, double-blind period of the Phase III APPEAR-C3G study of Fabhalta® (iptacopan) at the late-breaking clinical trials session of the European Renal Association (ERA) Congress1. Patients treated with Fabhalta in addition to support

Metasphere Labs Announces Development of Innovative Carbon Credit Protocol for Grid-Scale Batteries24.5.2024 22:05:00 CEST | Press release