NTNU

Tor Grande ansatt som ny rektor ved NTNU

Tor Grande (60) blir tilbudt stillingen som ny rektor ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) frem til 2029. Han er professor i materialkjemi.

Tor Grande er tilbudt jobben som ny rektor ved NTNU Foto: Thor Nielsen Fri bruk

I alt var det ti søkere til stillingen. I dag, 15.mai, landet universitetets styre på at Grande var den beste kandidaten. Vedtaket ble fattet med ni mot to stemmer. Mindretallet stemte for Jan Gulliksen som rektor. Grande har fungert som rektor siden 15.desember i fjor da Anne Borg valgte å trekke seg. Hvis han takker ja til stillingen vil han bli ansatt i et åremål som varer til 31.juli 2029.

Tor Grande kommer fra Trondheim. Han har arbeidet ved NTH/NTNU siden 1994, og har også vært postdoktor ved Arizona State University i USA. Siden 2021 har han sittet i NTNUs øverste ledergruppe, som prorektor for forskning og formidling.

Tydelig og synlig

Han lover å bli en tydelig og synlig rektor;

- NTNU har et spesielt samfunnsansvar. Vi har ressurser og en bredde i vår kompetanse som gjør at vi kan bidra til å løse mange av tidens store utfordringer. Derfor er dette den mest spennende lederjobben i UH-sektoren i Norge, og jeg takker for tilliten fra styret, sier Grande.

Samtidig er universitetssektoren for tiden preget av økonomiske innstramminger. Grande mener at dette krever et tydelig lederskap. Hans solide forskningserfaring tror han vil bli en styrke i rollen som rektor;

- Det er avgjørende at vi leverer forskning med høy kvalitet og kandidater med en kompetanse som samfunnet etterspør.  Så blir det en viktig oppgave for rektor å gjøre NTNUs fortrinn enda mer synlig på arenaer der beslutninger tas både nasjonalt og internasjonalt, sier Grande.

Hard konkurranse om toppjobben

Styreleder ved NTNU, Remi Eriksen, fremhever at det var mange godt kvalifiserte søkere til stillingen og hard konkurranse;

- Interessen fra sterke interne og eksterne søkere sier noe om den høye statusen NTNU har. For styret har det vært et privilegium å kunne velge blant så dyktige kandidater. Jeg er trygg på at vi i Tor Grande har funnet den riktige kapteinen på flaggskipet NTNU, sier styrelederen.

Ca 1 prosent av Norges befolkning er studenter eller ansatte ved NTNU. Norges største universitet har nesten 44.000 studenter, mer enn 9.000 ansatte og et budsjett i år på 11 milliarder kroner. NTNU har campuser i Trondheim, Gjøvik og Ålesund.

Følg pressemeldinger fra NTNU

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NTNU på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NTNU