Medaljedryss til Coop under NM i kjøtt – forventer grillrekord til helgen

Coops egne merkevarer stakk av med 24 medaljer og prisen Årets stjerneskudd under kjøttbransjens NM-kåring. Sommervær i store deler av landet, kombinert med nasjonaldag og pinse, gjør at Coop forventer rekordomsetning på grillmat denne helgen.

Butikksjef Ole Martin Edland (t.v.) og ferskvaresjef Olve Ytre-Arne ved Extra Langhus har hyllene fulle av ferske medaljevinnere fra NM i kjøttprodukter. Foto: Coop

– Det er fantastisk gøy og veldig fortjent for alle i Coop og Fatland som jobber for å utvikle kvalitetsprodukter med kjøtt fra norske bønder til våre kunder, sier Dorthe Gill Brudvik, direktør for egne merkevarer i Coop Norge.

NM i kjøttprodukter er en konkurranse som arrangeres årlig av Kjøtt- og fjørfebransjens Landsforbund. Hvert annet år det fokus på henholdsvis grill- og julemat, og i år var det grill- og spekemat som sto for tur.

Coop fikk gull for blant annet Coop Grill Perfekt Wilmastek krydret, Coop Grill Perfekt Får Indrefilet Black Garlic, Coop Entrecôte Black Garlic, Coop Grill Perfekt Dragefilet Ramsløk og Coop Grill Perfekt Grillfilet Urter & Hvitløk. Totalt høstet Coop hele 12 gull-, 5 sølv- og 7 bronsemedaljer, i tillegg til prisen Årets stjerneskudd for Coop Grill Perfekt Flank Steak 4-pepper. Årets stjerneskudd er en innovasjonspris som kun deles ut de årene dommerne finner noe helt spesielt.

– Det er stort at dommerne mener vår Flank steak 4-pepper er det mest spennende produktet med tanke på råvaren som er benyttet og at det er noe de ikke har sett før. Dette viser igjen at vi ikke bare tilbyr kundene et stort utvalg kvalitetsvarer til lavest mulig pris, men at vi også driver innovasjon gjennom våre egne merkevarer, sier Gill Brudvik.

Coop forventer å selge Grill Perfekt-produkter for 400 millioner kroner gjennom sommeren. I tillegg til grillprodukter fra andre merkevarer.

– Det er spesielt gøy å få alle disse utmerkelsene nå som grillsesongen er i gang for fullt. Snart er det nasjonaldag og pinse og det er meldt knallvær i store deler av landet, så vi forventer rekordomsetning av grillmat denne helgen. Kundene, som eier oss, kan være trygge på at de finner grillmat av høy kvalitet i Coops dagligvarekjeder.

I år var 661 produkter fra 78 kjøttprodusenter påmeldt arrangementet som fant sted på Ambassaden i Oslo. Uavhengige fagfolk med lang erfaring fra kjøttfaget vurderer de påmeldte produktene på råvare, utseende, lukt, smak og konsistens.

Dette er medaljene Coop mottok under NM i Kjøttprodukter:

Årets stjerneskudd

• Coop Grill Perfekt Flank steak 4-pepper 600g

Gullkvalitet

• Coop Entrecôte Black Garlic
  • Coop Grill Perfekt Wilmastek krydret
  • Coop Grill Perfekt Får Indrefilet Black Garlic 350g
  • Coop Grill Perfekt Dragefilet Ramsløk
  • Coop Grill Perfekt Grillfilet Urter & Hvitløk
  • Smak Black Aged Pepper Rå 225g (snadderpølse rå)
  • Smak Tørrsaltet Bacon 100g
  • Coop Bacon uten svor skivet 130g/400g