NORBIT - Resultater for første kvartal 2024

Trondheim, 15. mai 2024: I første kvartal leverte NORBIT en omsetning på 404,4 millioner kroner, tilsvarende en vekst på 7 prosent fra første kvartal 2023.

EBIT-resultatet ble 41,1 millioner kroner, tilsvarende en margin på 10 prosent. Nedgangen mot fjoråret skyldes lavere marginer i segmentene Oceans og Product Innovation & Realization (PIR).

• For Oceans-segmentet kjennetegnes første kvartal ofte av sesongmessig lavere aktivitet. Segmentet hadde inntekter på 121,4 millioner kroner, mot 135,7 millioner kroner i det som var et sterkt første kvartal i 2023. EBIT-marginen var 8 prosent.

• Connectivity leverte inntekter på 150,6 millioner kroner, mot 136,3 millioner kroner i tilsvarende kvartal i 2023. EBIT-marginen var 28 prosent.

• PIR-segmentet rapporterte inntekter på 145,2 millioner kroner i første kvartal, opp 29 prosent fra 112,4 millioner kroner i tilsvarende kvartal i 2023. EBIT-marginen for kvartalet var 3 prosent.

I april mottok Connectivity en ordre på 160 millioner kroner fra en ny europeisk blue chip-kunde, med levering planlagt i 2025.

NORBIT opprettholder guidingen for året, med en målsetning om å levere inntekter rundt 1,7 – 1,8 milliarder kroner og en EBIT-margin på linje med nivået fra 2023. Inntektene i første halvår ventes å vise en moderat vekst sammenlignet med tilsvarende periode i 2023.

- Vi har nå lagt bak oss første kvartal etter at vi lanserte vår 2027-ambisjon. Det at vi i 2023 innfridde 2024-ambisjonen vår ett år før tiden, gir oss inspirasjon til å sette fart inn i denne nye strategiperioden. Den nye Connectivity-kontrakten er et viktig steg på veien mot 2027-ambisjonen, og er i tråd med strategiene om både å utvide kundebasen og produkttilbudet vårt. Den tilliten som enda en blue chip-kunde viser oss ved å gi oss denne kontrakten, forteller oss at vi er på rett vei i forhold til vår visjon om å bli gjenkjent som "world class". Klare utfordringer fra profesjonelle kunder med høye forventninger er det som driver oss, sier Per Jørgen Weisethaunet, administrerende direktør i NORBIT.

Vedlagt er rapporten for første kvartal og presentasjonsmaterialet.

Administrerende direktør Per Jørgen Weisethaunet og finansdirektør Per Kristian Reppe presenterer selskapets resultater kl. 10:00 i dag.

Presentasjonen arrangeres av Sparebank 1 Markets på følgende lenke:

For mer informasjon:
Per Jørgen Weisethaunet, administrerende direktør, +47 959 62 915
Per Kristian Reppe, finansdirektør, +47 900 33 203

Om NORBIT ASA
NORBIT er en global leverandør av skreddersydd teknologi til utvalgte applikasjoner som løser utfordringer og fremmer bærekraft med innovative løsninger, i tråd med ambisjonen «Explore More». Selskapet er strukturert i tre forretningssegmenter: Oceans, Connectivity, og Product Innovation & Realization (PIR). Oceans- segmentet leverer skreddersydde teknologiløsninger til globale maritime markeder. Connectivity-segmentet leverer trådløse løsninger for identifikasjon, monitorering, og sporing. PIR-segmentet tilbyr FoU-tjenester, proprietære produkter, og kontraktproduksjon til utvalgte kunder. NORBIT har omtrent 500 ansatte, hovedkontor i Trondheim, utviklingsmiljøer og produksjon i Europa og Nord-Amerika, samt en verdensomspennende salgs- og distribusjonsplattform.

For mer informasjon: www.norbit.com (http://www.norbit.com)

Denne opplysningen omhandler innsideinformasjon i henhold til Markedsmisbruksforordningen og er informasjonspliktig etter verdipapirhandelloven §5-12

Vedlegg

Hvis du vil se dette innholdet fra www.globenewswire.com, gi ditt samtykke øverst på denne siden.
Hvis du vil se dette innholdet fra ml-eu.globenewswire.com, gi ditt samtykke øverst på denne siden.

Om GlobeNewswire by notified

Følg pressemeldinger fra GlobeNewswire by notified

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra GlobeNewswire by notified på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra GlobeNewswire by notified

Udstedelse af RSU program18.5.2024 11:34:18 CEST | pressemeddelelse

I overensstemmelse med bemyndigelsen fra generalforsamlingen den 18. april 2024 har bestyrelsen i dag indført et incitamentsprogram for selskabets bestyrelse. Incitamentetprogrammet er designet og struktureret omkring konceptet med at fastholde medlemmer af bestyrelsen samtidig med at der skabes incitament til en positiv aktiekursudvikling og virksomhedens resultater til gavn for selskabets aktionærer. Incitamentsprogrammet inkluderer Restricted Share Units ("RSU'er"), som giver ret til at deltagerne tildeles et antal aktier svarende til antallet af optjente RSU'er mod betaling af udnyttelseskursen. Programmet er underlagt en række betingelser som deltagerne skal overholde og som betyder at selskabet maksimalt vil skulle udstede 2.025 aktier til kurs 1.056 DKK forudsat at alle betingelser overholdes samt at den enkelte vælger at udnytte sine RSUér. Den beregnede værdi af programmet til den samlede bestyrelse ved brug af Black & Scholes er opgjort til DKK 350.146. Vestingkursen er bereg

Constellation Brands Announces Updated Time of Presentation at the Bernstein 40th Annual Strategic Decisions Conference on Wednesday, May 29, 202418.5.2024 01:05:50 CEST | Press release