Lerøy Seafood Group ASA: Fremgang i biologisk prestasjon. Lovende skjermingsteknologi løfter fiskevelferd.

GOD BIOLOGISK UTVIKLING I FØRSTE KVARTAL 2024. FREMGANGEN I VAP S&D FORTSETTER.

Lerøy Seafood Group ASA rapporterer i dag et konsolidert operasjonelt driftsresultat på MNOK 842 for første kvartal 2024. Av dette utgjør havbruk MNOK 576, på sesongmessig lave slaktevolumer. Konsernleder Henning Beltestad sier; Vi har hatt et godt kvartal i Havbruk med en sterk biologisk utvikling. I lys av svært kalde sjøtemperaturer vokser fisken vår godt. Det er også veldig gledelig å konstatere betydelig bedring i biologi og inntjening i Scottish Seafarms.

Innen Villfangst rapporteres et operasjonelt driftsresultat på MNOK 187 i kvartalet som tradisjonelt er høysesong, drevet av gode fangstvolumer og høye torskepriser. Dette segmentet blir krevende fremover grunnet lavere kvoter, der driftsgrunnlaget vårt blir ytterligere redusert som følge av den nye kvotemeldingen, fortsetter Beltestad.

Nedstrømsvirksomheten (VAP S&D) genererer i første kvartal et operasjonelt driftsresultat på MNOK 176, drevet av driftsforbedringer, høy kapasitetsutnyttelse i Norge og økte produktpriser. Med vår helintegrerte verdikjede har vi en fordelaktig posisjon med høy prosesseringskapasitet i Norge, som vi har utnyttet godt i kvartalet. Vi har et godt momentum og har lykkes å snu utviklingen i en rekke virksomheter nedstrøms, forteller Beltestad.

INVESTERINGER I FISKEVELFERD SKAL BIDRA TIL OPPNÅELSE AV STRATEGISKE MÅL FOR 2025

Om fremtiden kommenterer Beltestad: I Lerøy tar vi nå nye steg i retning av oppnåelse mot ambisiøse, strategiske mål for 2025. Vår implementering av skjermingsteknologi viser lovende resultater, med minimalt behov for lusebehandlinger. Vi faser inn bedre genetikk og har gjort viktige prosessforbedringer innen rogn og smolt. Resultatet er en mer robust fisk, som vokser bedre. Vi øker også andel av produksjon av ørret, som historisk har bedre biologisk prestasjon, i Lerøy Sjøtroll.

Tiltakene er avgjørende for fiskens velferd og har stor betydning for vår finansielle utvikling. Grunnet redusert lisenskapasitet i Lerøy Sjøtroll (nedtrekk i trafikklys-systemet) har vi valgt å justere volummålet for Norge i 2025 til 200,000 GWT. Vi har stor tro på videre fremgang i VAP S&D, i tråd med stadig bedre utnyttelse av vår unike verdikjede, avslutter konsernlederen.

For henvendelser, vennligst kontakt konsernleder Henning Beltestad eller konserndirektør økonomi og finans Sjur S. Malm.

OM LERØY SEAFOOD GROUP

Lerøy Seafood Group (LSG) er et globalt sjømatselskap med hovedkontor i Bergen. Konsernets omlag 6 000 medarbeidere håndterer årlig mellom 350 000 og 400 000 tonn sjømat gjennom konsernets verdikjede, noe som tilsvarer om lag 5 millioner måltider hver dag. Konsernet har en vertikalt integrert verdikjede for rødfisk og hvitfisk, samt en betydelig aktivitet med tredjeparts produkter.

Konsernets verdier «åpen, ærlig, ansvarlig og skapende» skal ligge til grunn for konsernets totale aktiviteter, og det arbeides mot målet om å skape verdens mest effektive og bærekraftige verdikjede for sjømat. Målsatt avkastning på sysselsatt kapital før skatt (ROCE) er 18% p.a. Konsernet har en rekke ulike bærekraftsmål, herunder å kutte utslipp av klimagasser med 46% innen 2030.

For å sikre forbrukeren trygge produkter jobber vi aktivt i alle ledd av verdikjeden, og som helintegrert sjømatleverandør har vi muligheten til å ha kontroll og kvalitetssikre våre produkter gjennom hele verdikjeden. På denne måten kan vi oppfylle sjømatmarkedets stadig strengere krav til sporbarhet, mattrygghet, produktkvalitet, kostnadseffektivitet, bærekraft og kontinuerlig leveranse.

Vedlegg

Hvis du vil se dette innholdet fra www.globenewswire.com, gi ditt samtykke øverst på denne siden.
Hvis du vil se dette innholdet fra ml-eu.globenewswire.com, gi ditt samtykke øverst på denne siden.

Om GlobeNewswire by notified

Følg pressemeldinger fra GlobeNewswire by notified

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra GlobeNewswire by notified på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra GlobeNewswire by notified

Udstedelse af RSU program18.5.2024 11:34:18 CEST | pressemeddelelse

I overensstemmelse med bemyndigelsen fra generalforsamlingen den 18. april 2024 har bestyrelsen i dag indført et incitamentsprogram for selskabets bestyrelse. Incitamentetprogrammet er designet og struktureret omkring konceptet med at fastholde medlemmer af bestyrelsen samtidig med at der skabes incitament til en positiv aktiekursudvikling og virksomhedens resultater til gavn for selskabets aktionærer. Incitamentsprogrammet inkluderer Restricted Share Units ("RSU'er"), som giver ret til at deltagerne tildeles et antal aktier svarende til antallet af optjente RSU'er mod betaling af udnyttelseskursen. Programmet er underlagt en række betingelser som deltagerne skal overholde og som betyder at selskabet maksimalt vil skulle udstede 2.025 aktier til kurs 1.056 DKK forudsat at alle betingelser overholdes samt at den enkelte vælger at udnytte sine RSUér. Den beregnede værdi af programmet til den samlede bestyrelse ved brug af Black & Scholes er opgjort til DKK 350.146. Vestingkursen er bereg

Constellation Brands Announces Updated Time of Presentation at the Bernstein 40th Annual Strategic Decisions Conference on Wednesday, May 29, 202418.5.2024 01:05:50 CEST | Press release