Equinor presset på klima av utenlandske investorer på generalforsamling

Flere utenlandske investorer ber Equinor om å operere i tråd med Parisavtalen. WWF og Greenpeace, som også er aksjonærer i selskapet, reagerer med vantro på at staten ikke støtter kritikken. De krever at næringsministeren nå griper inn.

Aksjonister fra hele verden, som er personlig berørt av Equinors prosjekter i utlandet, er i Norge for å rette søkelyset mot oljeselskapets bidrag til klimakrisen og for å kreve klimatiltak fra den norske staten. Foto: Espen Mills / Greenpeace

Tirsdag avholdt Equinor sin årlige generalforsamling i Stavanger. Aksjonærene Sarasin & Partners LLP, Kapitalforeningen Sampension Invest, West Yorkshire Pension Fund og Achmea Investment Management fremmet et forslag der de ba Equinor-styret om å oppdatere selskapets strategi og investeringsplan i tråd med Parisavtalen, og forklare hvordan eventuell utvikling av nye olje- og gassfelt er i samsvar med målene. Investorene er fra Nederland, Danmark og Storbritannia.

– Det er første gang utenlandske investorer fremmer et forslag som dette på Equinors generalforsamling. Engasjementet er ekstraordinært og viser at Equinors olje- og gassvirksomhet skaper overskrifter og hodebry også internasjonalt, sier generalsekretær i WWF Verdens naturfond, Karoline Andaur.

Før generalforsamlingen har flere ikke-statlige aksjonærer annonsert at de vil støtte forslaget, inkludert Storebrand og KLP - to av Equinors ti største aksjonærer. Staten stemte mot forslaget. Equinor har enda ikke publisert protokollen med oversikt over stemmetall.

Equinor må lytte når utenlandske investorer kommer med en så tydelig beskjed. Norges største selskap kan ikke fortsette å operere i strid med både Parisavtalen. Styrets uvilje til å ta omstillingen på alvor er helt krise for verdens klima og Norges omdømme, sier Frode Pleym, leder i Greenpeace.

Krever at staten griper inn

Tidligere har flere aksjonærer påpekt at Equinors omstillingsplan ikke er god nok. I forkant av fjorårets generalforsamling sendte 18 norske og utenlandske investorer et åpent brev til statsminister Jonas Gahr Støre der de trakk frem at selskapets planer ikke er i tråd med 1,5-gradersmålet. I en protokolltilførsel til et aksjonærforslag fra WWF og Greenpeace, skrev Nærings- og fiskeridepartementet at de forventer at Equinors styre følger opp forventningene i eierskapsmeldingen om at selskapene skal iverksette mål og tiltak i tråd med Parisavtalen.

Næringsminister Cecilie Myrseth må sørge for at staten tar sitt eieransvar på alvor. Regjeringen kan rett og slett ikke akseptere at Equinor opererer i strid med våre internasjonale forpliktelser, sier Pleym.

– Det er urovekkende at staten, som selskapets største aksjonær, gang på gang stemmer ned alle forslag om å forsterke omstillingen av Equinor, stikk i strid med eierskapsmeldingen, sier Andaur.

Styret må byttes ut
WWF og Greenpeace foreslo i sitt aksjonærforslag til årets generalforsamling å endre styresammensetningen i Equinor slik at dagens styre blir byttet ut med folk som har kompetanse på energiomstilling. De fikk ikke staten, som eier 67 prosent av aksjene i Equinor, med på forslaget.

Dagens Equinor-styre har en voldsom overrepresentasjon av tungvektere fra olje- og gassbransjen. Det hindrer Equinor i arbeidet med å øke fornybarandelen og omstille seg til å bli et bredt energiselskap i tråd med klimamålene. Det må utpekes et styre bestående av folk med peiling på energiomstilling, og vi kommer til å ta våre egne forslag videre til valgkomiteen, sier Andaur.

– Her har staten vært altfor passiv, altfor lenge. Cecilie Myrseth må ta grep overfor Equinor. Det sier seg selv at omstillingsplanen ikke kan ligge i hendene på det oljesvarte styret, sier Pleym.

Generalsekretær i WWF Verdens naturfond Karoline Andaur
Frode Pleym, leder i Greenpeace.
Frode Pleym, leder i Greenpeace

Om oss

WWF er en av verdens største miljøorganisasjoner med eksperter som jobber i mer enn hundre land. Vi jobber for å bremse klimaendringene, stanse tapet av arter og skape en framtid der mennesker lever i harmoni med naturen.