Blir enda mer krevende å fjerne forfallet på veiene
NAF frykter at veiforfallet vil øke på grunn av fylkenes pressede økonomi. – Fylkene trenger en solid håndsrekning fra staten. Det får de ikke i revidert budsjett. Økonomien er presset, og forfallet på veiene kan øke om fylkene ikke får tilført mer midler, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Høy inflasjon og stigende renter er ikke bare en utfordring for folk flest. Også fylkene, som til sammen skal ta vare på 44 000 kilometer vei, kjenner på dyrtiden. Det viser en gjennomgang NAF har tatt av flere av fylkenes budsjetter for 2024. I revidert nasjonalbudsjett har regjeringen ikke prioritert å styrke fylkesveiene.
– De fleste fylkene sitter med et etterslep på vedlikehold i milliard-klassen. Bare for å hindre økt forfall på fylkesveiene år for år trengs det minst 1,5 milliarder kroner ekstra i året, sier Handagard. – Det må satses år for år og i hvert eneste budsjett for å bli kvitt forfallet, sier hun.
Én milliard i året, etterslep på 100 milliarder
I Nasjonal transportplan som er til behandling i Stortinget, foreslår regjeringen å gi fylkene 1 milliard mer i året de neste seks årene. Deretter skal fylkene få 1,6 milliarder i neste seksårsperiode.
– Det er ikke nok. Vi ser at flere fylker peker på at budsjettarbeidet er krevende. Vi frykter at veiene kan bli en salderingspost i en tid hvor økonomien i fylkene er under press, sier Handagard.
Samtidig er det ingen tvil om at fylkene anerkjenner den alvorlige tilstanden veinettet er i. Til sammen er forfallet på fylkesveiene beregnet til over 100 milliarder kroner, ifølge Statens vegvesen. Men flere fylker har advart mot at det reelle tallet kan være høyere. I tillegg trenger fylkene 60 milliarder kroner for å sikre veiene mot skred og ras.
– En av de viktigste oppgavene fylkeskommunene har i dag er å sikre trygge veier. Men med budsjetter under press, kan det bli enda vanskeligere å fjerne forfallet i årene fremover. Midlene som foreslås i Nasjonal transportplan må økes. I tillegg burde altså fylkene fått økte midler allerede nå, sier Handagard. – En milliard ekstra i året er ikke nok til å stoppe forfallet og ta igjen etterslepet på skred- og rassikring.
Hun oppfordrer politikerne til å øke potten til fylkene når de nå behandler Nasjonal transportplan i Stortinget, og å sikre at midlene øremerkes vei.
- Vi forventer at partiene på Stortinget tar dette inn over seg når nasjonal transportplan skal behandles. Selv om rammene til fylkesvei økes noe, frykter vi det ikke er nok til å bremse forfallet, sier Handagard.
Slik er vei-forfallet fordelt:
Anslåtte veivedlikeholdsetterslep og rassikringskostnader for fylkeveg per fylke, 2024 |
|||
Fylke |
NAFs estimat veivedlikeholdsetterslep fylkesveg, mill. 2024-kroner* |
Anslåtte sikringskostnader fylkesveg, høy og middels skredfaktor, mill. 2024-kroner |
Totale anslåtte ettersleps- og sikringskostnader, mill. 2024-kroner |
Østfold |
2 408 |
- |
2 408 |
Akershus |
2 292 |
38 |
2 330 |
Innlandet |
6 312 |
215 |
6 527 |
Buskerud |
6 331 |
19 |
6 350 |
Vestfold |
2 035 |
52 |
2 087 |
Telemark |
6 447 |
417 |
6 864 |
Agder |
7 800 |
770 |
8 570 |
Rogaland |
5 372 |
7 269 |
12 641 |
Vestland |
19 457 |
23 469 |
42 926 |
Møre og Romsdal |
10 625 |
4 175 |
14 800 |
Trøndelag |
8 009 |
136 |
8 145 |
Nordland |
14 536 |
5 223 |
19 759 |
Troms |
9 944 |
13 913 |
23 857 |
Finnmark |
3 332 |
4 830 |
8 162 |
Total |
104 899 |
60 526 |
165 425 |
Anslagene er basert på Vegvesenets leveranser 3. oktober 2023. Tallene for vedlikeholdsetterslep er fordelt på nye fylker etter fordelingen av etterslepet i Vegvesenets rapport fra 2013. Deretter alle tall justert til 2024-kroner.
Nøkkelord
Kontakter
Ingunn HandagardPressesjef
Tel:+47 920 66 505ingunn.handagard@naf.noOm oss
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Elbil: - Voldsom utvikling på rekkevidde og lading10.1.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
På bare fem år har rekkevidden økt med nær 170 kilometer og ladetiden er kuttet med 15 minutter. Det viser tallene fra NAF og Motors store elbiltester. - Utviklingen av elbilene har gått fort, og nå finner du mange biler som kommer seg effektivt frem på langturene, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Usikker vinterrekkevidde skremmer bort elbilkjøperne9.1.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Norsk vinter gjør at elbilene kjører kortere, ofte så mye som 20 til 30 prosent. – Usikkerhet rundt hvor langt elbilene klarer å kjøre om vinteren, er det største hinderet for å kjøpe en elbil, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF: Nordmenn har ikke troen på helelektrisk nybilsalg7.1.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Fra i år skal det kun selges elbiler som nye biler i Norge. - Kun én av ti nordmenn tror at vi når dette målet, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF: Denne overlevelsespakken bør du ha i bilen om vinteren6.1.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Vinterens bilturer kan by på overraskelser. - Det er lurt å ha med en overlevelsespakke i bilen gjennom den kalde årstiden, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Derfor rykket bilbergerne ut i 20243.1.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Hvert år rykker NAF ut til uheldige bilister som får stans på bilturen eller ikke får start på bilen. I 2024 var det startproblemer, punkteringer og trøbbel med startbatteriet bilbergerne oftest ble kalt ut til.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom