Reglene for droneflyging på 17. mai
Politiet er klare på hvor du ikke skal fly drone på 17. mai, og hva som kan være konsekvensene.

- Ikke fly over 17. mai tog eller folkemengder
- Vær sikker på at du har tillatelse hvis du flyr i nærheten av flyplasser
– Vi ønsker å unngå at en drone faller ned i en folkemengde, eller utgjør en fare for flytrafikken, sier Harald Nilssen, stabssjef i Oslo politidistrikt. – Flyging ved lufthavner og over folkemengder er ikke lov uten særskilt tillatelse. I Oslo sentrum gjelder i tillegg et generelt flyforbud hele året. Flyging uten dronelappen eller i strid med reglene kan føre til bot fra kr. 12.000 og du risikerer at dronen blir inndratt.
Husk å få tillatelse
– På spesielt folksomme dager som nasjonaldagen er det ekstra viktig å følge dronereglene, sier Anders Kirsebom, konserndirektør regionale lufthavner i Avinor. – Uautoriserte droneflyvninger i nærheten av våre flyplasser kan føre til konsekvenser for flytrafikken. Vi oppfordrer alle som ønsker å fly drone på 17. mai til å registrere flyvningen sin. Da vet det lokale flytårnet hvor og når du ønsker å fly, og kan ivareta sikkerheten for alle parter.
Skal du fly drone i nærheten av flyplasser må du:
- Få tillatelse av det lokale flytårnet. For enkelte lufthavner kan du søke om tillatelse i appen i Ninox drone. For øvrige lufthavner finnes kontaktinformasjon til det lokale tårnet på Avinor sine nettsider.
Ta dronelappen
Luftfartstilsynet er klare på at alle som skal fly drone i Norge må være registrert på flydrone.no
– På lik linje som at du er en del av trafikkbildet når du kjører bil, er du en del av luftfarten når du flyr drone, påpeker seksjonsleder Andreas Johansen i Luftfartstilsynet. – Derfor er det viktig å ta dronelappen og sette seg inn i reglene. De viktigste er:
- Ta dronelappen på flydrone.no
- Du skal alltid ha øyekontakt med dronen
- Vit hvor du ikke har lov til å fly (flyplasser, verneområder og nasjonalparker, militære områder, mm.)
- Ikke fly lenger enn 120 meter fra bakken
- Ikke fly over folkeansamlinger
Oslo politidistrikt, Avinor og Luftfartstilsynet ønsker en fin (og sikker) feiring.
Nøkkelord
Kontakter
Helene Wattanapradit JensenKommunikasjonsrådgiverAvinor / kommunikasjonsavdelingen
Teknologi og droner
Unni Turid GrøndalPressesjefOslo politidistrikt
unni.grondal@politiet.noSanne BlomKommunikasjonsrådigverLuftfartstilsynet
sanne.blom@caa.noBilder



Lenker
Avinor har ansvar for 43 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.
Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av el-fly, og leveranse av biodrivstoff til fly.
Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.
Rundt 2.800 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og kommersiell virksomhet på flyplassene.
Følg pressemeldinger fra Avinor
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Avinor
Tester ut nytt helelektrisk kjøretøy på Oslo lufthavn13.3.2025 09:28:28 CET | Aktuelt
Siden januar har en helt ny elektrisk kjemikalieutlegger blitt testet ut på Gardemoen. Dette er den første kjemikalieutleggeren som driftes av en helelektrisk lastebil.
Trafikktala i februar: Fleire utanlandsreisande – stabilt innanlands11.3.2025 13:00:00 CET | Pressemelding
I februar nytta 3,6 millionar reisande Avinor sine lufthamner. Dette er ein auke på 2 prosent samanlikna med februar i 2024. Det er liten auke i talet på innanlandsreisande, men for utanlandsreisande gjekk talet opp med 6 prosent.
Har signert første avtale om å teste el-fly i Norge4.3.2025 12:41:16 CET | Pressemelding
I april i fjor inngikk Avinor og Luftfartstilsynet et samarbeid om å etablere Norge som en internasjonal testarena for null- og lavutslippsluftfart. 4. mars 2025 ble første avtale om testflygninger, med flyprodusenten BETA Technologies og operatøren Bristow Norge, signert på Bergen lufthavn, Flesland.
Invitasjon til media: kontraktsinngåelse for testflyvninger med elfly mellom Bergen og Stavanger lufthavner25.2.2025 15:10:06 CET | Presseinvitasjon
Avinor og Luftfartstilsynet skal den 4. mars inngå den første avtalen om internasjonal testarena og testflyvninger i Norge
Fjerde kvartal 2024: Turistvekst og bedre rammevilkår styrker den finansielle inntjeningen19.2.2025 15:25:41 CET | Pressemelding
Utenlandstrafikken driver passasjervekst og i 2024 passerer Avinors inntekter 12 mrd. for første gang. Tiltakene som er besluttet i statsbudsjettet for 2025 og i Samferdselsdepartementets rammevedtak for start- og passasjeravgiften i årene 2025-2029 vil sammen med inntekstveksten gi styrket finansiell inntjening og tilstrekkelig handlingsrom for Avinor de neste årene, sier fungerende konsernsjef Anders Kirsebom.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom