Pickatale

Time Magazine: Norske Pickatale blant verdens 20 mest suksessrike EdTech-selskaper

Time Magazine har sammen med analyseselskapet Statista rangert de 250 mest suksessrike EdTech-selskapene. Norske Pickatale er rangert som nummer 20 på listen.

-Dette var en svært hyggelig overraskelse. Vi har vist at vi har unike produkter og at vi treffer markedet godt. Denne anerkjennelsen er viktig for hele teamet når vi skal fortsette å utvikle produkter som gjør en forskjell for barns læring over hele verden, sier Sigbjørn Dugal, administrerende direktør og gründer av Pickatale.

Time Magazine og analyseselskapet Statista har vurdert hele 7000 selskaper innenfor EdTech, eller teknologi for læring og utdanning. På listen over de 250 fremste er en tredjedel av selskapene amerikanske, selv om det er Eruditus fra Singapore som topper listen. Fra Norge er Kahoot og Pickatale på listen.

Pickatale, et norsk selskap etablert i 2013, tilbyr en avansert leseplattform med digitale bøker  skreddersydd for barn og studenter, med innhold fra blant annet Disney og Oxford University Press. Selskapet satser tungt på skole og utdanning, og har i dag lærere og elever i 34 land som bruker løsningene aktivt gjennom selskapets nye kontrakter med flere internasjonale forlag.

Skal vokse med AI

Selskapet har endret strategi de siste årene, rettet mot å selge plattformen internasjonalt til forlag som allerede har eksisterende relasjoner i lokale skolemarkeder, i stedet for å selge direkte til skolemarkedet.

-Vår nye strategi har ført til signering av kontrakter med flere større internasjonale forlag, og vi sett har også sett en syvdobling i antall betalende brukere dette skoleåret, sier Daniel Holth Larsen, styreleder i Pickatale.

Pickatale jobber også intensivt med utvikling av nye produkter som kan revolusjonere klasseromsopplevelsen for både lærere og elever. AI-teknologi spiller en viktig rolle her.

-Da vi startet Pickatale, var hypotesen at vi kunne produsere digitalt innhold både bedre og raskere enn tradisjonelle aktører på markedet. Vi lanserer nå vår Book Creator, en AI-drevet tjeneste som lar lærere lage egne bøker på under fem minutter. Slik kan de belyse ulike deler av pensumet i mer detalj, og tilpasse innholdet til enkeltelever, sier Sigbjørn Dugal.

Les mer om undersøkelsen fra Time Magazine her:

World's Top EdTech Companies of 2024 | TIME

Sigbjørn Dugal, gründer og CEO Pickatale