På innsiden av Oslo fengsel

For første gang åpner Oslo fengsel dørene, i en ny dokumentarserie som gir et unikt innblikk i den daglige driften av det som er landets eldste, travleste og mest beryktede soningsanstalt. «Oslo fengsel» har premiere på TV 2 Play 3. juni.

Dokumentarserien «Oslo fengsel» gir et unikt innblikk i hverdagen bak murene i Oslo fengsel. Foto: Novemberfilm/TV 2.

Til sammen jobber rundt 5000 mennesker i Kriminalomsorgen i Norge. Hver eneste dag går disse menneskene på jobb for å beskytte samfunnet mot kvinner og menn som sitter i varetekt eller er domfelt, og som i mange tilfeller er kapable til å gjøre kriminelle handlinger igjen.

Tøffe arbeidsforhold

I den nye dokumentarserien «Oslo fengsel» følger vi fengselsbetjentene og de innsatte i det som er den største smeltedigelen av kriminelle og varetektsinnsatte i Norge. Oslo fengsel har rundt 300 ansatte, og har kapasitet til å huse hele 242 innsatte. Seerne får innblikk i en krevende arbeidshverdag, der ansatte opplever å bli slått, spyttet på og hetset. Fengselsbetjentene må sette tydelige grenser, samtidig som de skal motivere de innsatte til å bryte ut av sine kriminelle handlingsmønstre og bidra til å gjøre dem klare for et liv utenfor murene. Det krever et enormt fokus og «hud tykkere enn lær», som de selv uttrykker det.

– Gir et helt unikt innblikk

«Oslo fengsel» er produsert av produksjonsselskapet Novemberfilm, som også står bak arbeidsreality-suksesser som «Politi», «Reddet» og «Toll» på TV 2.

– Novemberfilm har lang og god erfaring med å lage denne typen dokumentarserier, og i arbeidet med «Oslo fengsel» har de nok en gang fått eksklusiv tilgang til et lukket og lite eksponert arbeidsmiljø. Resultatet er en usminket og engasjerende serie om et miljø de færreste av oss kjenner til, sier programredaktør i TV 2, Trygve Rønningen.

Produsent i Novemberfilm, Kristian Ervik, tror dokumentarserien vil overraske publikum.

– Det er første gang et kamerateam har fått tillatelse til å dokumentere livet bak murene i Oslo fengsel. Gjennom et halvt år har kamerateamet fulgt både de ansatte og innsatte. Gjennom dokumentarserien får seerne følge fengselsbetjentenes jobbhverdag og hvordan de håndterer utfordrende situasjoner. Den gir et helt unikt innblikk, som vi tror vil overraske på flere måter, sier Ervik.

«Oslo fengsel» har premiere på TV 2 Play mandag 3. juni.

Her er klipp fra serien som kan publiseres fritt:

Siril Vatne MelingKommunikasjonsansvarlig

Kompani Lauritzen, Kompani Lauritzen: Tropp, Skal vi danse, Love Island, Evig singel, Oslo fengsel, Norge bak fasaden, Huskestue

Tel:+47 970 43 166siril.vatnemeling@tv2.no

Jeanette er vaktleder i Oslo fengsel. Foto: Novemberfilm/TV 2.
Armin jobber som vaktleder i Oslo fengsel. Foto: Novemberfilm/TV 2.
Dokumentarserien «Oslo fengsel» gir et unikt innblikk i hverdagen bak murene i Oslo fengsel. Foto: Novemberfilm/TV 2 (montasje).
Fatima jobber som miljøterapeut i Oslo fengsel. Her er hun sammen med en innsatt. Foto: Novemberfilm/TV 2.
Karina er hundefører i Kriminalomsorgen. Foto: Novemberfilm/TV 2.
Rune er vaktleder i Oslo fengsel. Foto: Novemberfilm/TV 2.
Lennart er aspirantleder i Oslo fengsel. Foto: Novemberfilm/TV 2.
Jeanette er vaktleder i Oslo fengsel. Foto: Novemberfilm/TV 2.
Lennart er aspirantleder i Oslo fengsel. Her sammen med Aron, som er aspirant. Foto: Novemberfilm/TV 2.
Harald er fengselsprest i Oslo fengsel. Foto: Novemberfilm/TV 2.
Lise er fengselsbetjent i Oslo fengsel. Foto: Novemberfilm/TV 2.
Harald er fengselsprest i Oslo fengsel. Foto: Novemberfilm/TV 2.
Nils er fengselssjef i Oslo fengsel. Foto: Novemberfilm/TV 2.
Rune er vaktleder i Oslo fengsel. Foto: Novemberfilm/TV 2.

Følg pressemeldinger fra TV 2

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra TV 2 på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra TV 2