Første kvartal 2024: God dialog med eier for å sikre bærekraftige finansielle rammebetingelser
-Tiltak for å forbedre inntekter og resultat står høyt på konsernets agenda, og Avinor arbeider kontinuerlig med å optimalisere kostnadene i den løpende driften. Det er god dialog med eier for å sikre Avinor bærekraftige finansielle rammebetingelser for fremtiden, sier Abraham Foss, konsernsjef i Avinor.
I første kvartal 2024 reiste totalt 10,8 millioner passasjerer via Avinors lufthavner, som er en økning på 3,5 prosent sammenliknet med samme periode i 2023. Passasjerveksten for utenlandstrafikk har vært på 11,1 prosent, mens innenlandstrafikken har gått ned med 0,7 prosent.
Selv om antallet passasjerer har gått opp i 2024 er det nedgang i antallet flybevegelser. Antallet passasjerer per flygning er dermed økende.
![](/data/images/public/17421123/18097536/a8a60868-d268-4571-97b5-c91ea85d61fd-w_720.jpg)
Høyere utenlandstrafikk bidrar til styrket inntjening
Konsernets totale driftsinntekter for første kvartal 2024 utgjorde 2 507 mill. kr, tilsvarende en økning på 2,1 prosent sammenliknet med første kvartal 2023. Justert for forsikringsoppgjør i første kvartal 2023, var inntektsveksten på 7,2 prosent. Høyere utenlandstrafikk og vekst innen flysikringsvirksomheten (antall service units) bidro til økningen.
Innenfor lufthavndrift er inntektsveksten drevet både av økning i antall passasjerer og fortjeneste per passasjer. Inntektsveksten var på 8,0 prosent mens passasjerveksten i perioden var på 3,5 prosent. Kommersielle inntekter utgjør 54,2 prosent av totale driftsinntekter for lufthavndriften i første kvartal 2024, mot 50,8 prosent i tilsvarende periode i 2023.
Betydelige kostnader knyttet til vinterdrift
De tre første månedene i 2024 har vært preget av vinterdrift. I løpet av kvartalet har flere lufthavner vært stengt for flytrafikk i kortere perioder, grunnet krevende værforhold.
Konsernets driftskostnader for første kvartal 2024 utgjorde 2 185 mill. kr, tilsvarende en økning på 9,4 prosent sammenliknet med første kvartal 2023. Det ble i første kvartal 2024 kostnadsført 48 mill. kr. i økt miljøoppryddingsforpliktelse samt 25 mill. kr i avsetning for sluttvederlag/gavepensjon. Justert for disse var kostnadsøkningen på 6,0 prosent sammenliknet med første kvartal 2023.
Deler av kostnadsøkningen skyldes volumavhengige kostnader til personell og sikkerhet. Krevende vinterforhold har også medført både økte lønnskostnader og driftskostnader for å sikre stabil og sikker drift i perioden. Kostnadsutviklingen sett opp mot økningen i trafikkvolum indikerer at enhetskostnaden per passasjer har økt med 0,5 prosent i første kvartal 2024 sammenliknet med første kvartal 2023.
Midler til fremskynding av null- og lavutslippsluftfart
Regjeringen har i Nasjonal Transportplan (NTP) for perioden 2025-2036, som ble lagt fram før påske, satt av 1 milliard kroner til å fremskynde overgangen til null- og lavutslippsluftfart. Forutsatt at midlene løpende godkjennes i statsbudsjettet, skal de blant annet benyttes til å styrke den faglige og regulatoriske tilretteleggingen, og utbygging av nødvendig infrastruktur ved lufthavnene.
Utbygging av nødvendig infrastruktur ved Avinors lufthavner er en forutsetning for å gjøre Norge til en attraktiv arena for utvikling og testing av nye løsninger, både for nasjonale og internasjonale aktører. I sine innspill til NTP har Avinor vært tydelige på at dette vil kreve tilgang på økonomiske virkemidler utenom Avinors finansieringsmodell.
-En samlet bransje har lenge etterlyst gulrøtter for omstilling, og ikke bare pisk i form av økte avgifter. Derfor er det gledelig at regjeringen viser tydelig politisk vilje til å fremskynde gjennomføring av den grønne omstillingen i luftfarten. Nå skal vi jobbe hardt for å legge til rette for konkrete bevilgninger, sier Abraham Foss.
Kontakter
PressetelefonKun til bruk for journalister.
Vi svarer ikke på mediehenvendelser mellom kl. 21:00 - 06:30 med mindre det inntreffer større hendelser. For informasjon om flytrafikken ved våre lufthavner, se www.avinor.no, og velg flyplass.
Lenker
Avinor har ansvar for 43 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.
Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av el-fly, og leveranse av biodrivstoff til fly.
Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.
Rundt 2.800 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og kommersiell virksomhet på flyplassene.
Følg pressemeldinger fra Avinor
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Avinor
Avinors systemer er ikke berørt av globale IT-problemer19.7.2024 11:23:23 CEST | Pressemelding
Ingen av Avinors systemer er berørt av IT-problemene som påvirker utenlandske flyplasser i dag. Avinor benytter ikke sikkerhetstjenester fra den leverandøren det er snakk om.
Passasjertala aukar utanlands, men gjekk tilbake innanlands også i juni10.7.2024 12:00:00 CEST | Pressemelding
4,8 millionar reisande nytta Avinor sine lufthamner i juni. Dette er ein auke på 2 prosent samanlikna med juni i fjor. Det er utanlandstrafikken som aukar, med heile 9 prosent. Innlandstrafikken gjekk derimot tilbake med 3 prosent samanlikna med juni i fjor.
Endrer mattilbudet på Oslo lufthavn: Her er de nye spisestedene5.7.2024 10:00:00 CEST | Pressemelding
Nå blir det flere av nordmenns favoritter på flyplassen. Dette er den største endringen i matkonseptet på hovedflyplassen siden utvidelsen i 2017.
Oslo lufthavn kåret til Europas beste flyplass4.7.2024 09:15:00 CEST | Pressemelding
Norges hovedflyplass nådde helt til topps i kåringen av Europas beste flyplass i kategorien 25-40 millioner passasjerer årlig under ACI EUROPE Best Airport Awards.
Avinor og Kongsberg Defence & Aerospace har signert avtale om syv nye fjernstyrte tårn2.7.2024 15:14:42 CEST | Pressemelding
Tårnsenteret i Bodø fjernstyrer nå 11 tårn, og i mars 2025 vil de siste tårnene i Fase 1 i Remote Towers-Programmet settes i operativ drift fra tårnsenteret. Samtidig vil Remote Towers-systemet oppgraderes slik at hver arbeidsposisjon vil kunne operere inntil 3 lufthavner samtidig
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom