BankID BankAxept

Bankene i Norge samler seg om BankID-appen

SpareBank 1 er i ferd med å fase ut sin engangskode-app, til fordel for BankID-appen. Nylig åpnet også Nordea for BankID-app til sine kunder. Med alle bankene i ryggen styrker BankID nå satsningen på å utvikle en norsk ID-lommebok.

BankID er nå i bruk hos alle banker i Norge.

– Med dette blir det mulig for 4,5 millioner BankID-brukere å identifisere seg på samme måte på tvers av over 16.000 offentlige og private tjenester. Forenkling og enhetlige løsninger er viktig for at flere skal mestre å bruke digitale løsninger. Derfor er samlingen om BankID-appen en viktig milepæl for digital inkludering i Norge, sier Øyvind Brekke, administrerende direktør for BankID BankAxept AS.

BankID-appen har nå over 3,1 millioner brukere, og ligger helt i toppen blant de mest nedlastede appene i både App Store og Google Play.

Vil utvikle fremtidens ID-lommebok

BankID BankAxept AS, som drifter og utvikler tjenesten på vegne av bankene, har store ambisjoner for BankID-appen fremover. Tidligere i år ble fysisk legitimering med digitalt ID-kort lansert. Nå står ny funksjonalitet og helt nye bruksområder for tur.

– Med alle bankene om bord styrker vi satsningen på forbedring og utvikling av tjenester og funksjoner i BankID-appen. Sammen har vi ambisjoner om å utvikle den til å bli en fullverdig ID-lommebok. Det vil for eksempel innebære oversikt over egen BankID og "ditt digitale jeg", selvbetjening, full kontroll på data og datadeling samt nye og nyttige tjenester i appen, sier Brekke.

Med dette rigger selskapet seg også for å kunne spille en rolle i Norges svar på forpliktelsene i EU-forordningen eIDAS 2.0. Forordningen, som vil tre i kraft om få år, pålegger alle EU- og EØS-land å sørge for at innbyggerne får tilgang til en nasjonalt anerkjent eID og eID-lommebok.

Har flyttet 80 prosent av kundene

Siden midten av februar har SpareBank 1-kundene byttet fra engangskode-appen til BankID-appen i hopetall. Rundt 80 prosent av kundene er nå over på BankID-appen, og engangskode-appen slutter snart å fungere.

– Nå håper vi at alle som fortsatt bruker engangskode-appen, laster ned BankID-appen så fort som mulig. Det er svært positivt at bankene i Norge står sammen om samme app-løsning. Det gir mer utviklingskraft – og med det bedre brukeropplevelser for kundene. Det digitale ID-kortet har blitt godt mottatt av kundene våre som har byttet app, og vi ser frem til ny funksjonalitet fremover, sier Sondre Mjøen, forretningsleder for ID-tjenester i SpareBank 1 Utvikling.

Nå kan også Nordea-kunder laste ned BankID-appen

– Fra 22. mars kunne også våre kunder begynne å bruke BankID-appen. Nordea ID-appen vil fortsatt kunne brukes, men vi tror at over tid vil kundene ha nytte av at alle banker har BankID-appen, sier leder for personmarked i Nordea, Randi Marjamaa.

Om BankID og BankID-appen

• BankID er en personlig elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på nett, som et digitalt pass for å bekrefte hvem du er.
  • BankID finnes i flere varianter; BankID med kodebrikke, BankID med app og BankID på mobil. BankID på mobil er i ferd med å fases ut og det er ikke lenger mulig å opprette en BankID på mobil på nytt.
  • Med BankID-appen får du mulighet til å logge inn med ansiktsgjenkjenning og fingeravtrykk, varsel når din BankID brukes, og enda bedre informasjon om hva du er i ferd med å bruke din BankID til. Dermed er du bedre beskyttet mot svindel.

Hege Steinsland
Kommunikasjonssjef BankID BankAxept

BankID er nå i bruk hos alle banker i Norge.
Øyvind Brekke, administrerende direktør i BankID BankAxept

Følg pressemeldinger fra BankID BankAxept

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra BankID BankAxept på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra BankID BankAxept