Bankene i Norge samler seg om BankID-appen
SpareBank 1 er i ferd med å fase ut sin engangskode-app, til fordel for BankID-appen. Nylig åpnet også Nordea for BankID-app til sine kunder. Med alle bankene i ryggen styrker BankID nå satsningen på å utvikle en norsk ID-lommebok.

– Med dette blir det mulig for 4,5 millioner BankID-brukere å identifisere seg på samme måte på tvers av over 16.000 offentlige og private tjenester. Forenkling og enhetlige løsninger er viktig for at flere skal mestre å bruke digitale løsninger. Derfor er samlingen om BankID-appen en viktig milepæl for digital inkludering i Norge, sier Øyvind Brekke, administrerende direktør for BankID BankAxept AS.
BankID-appen har nå over 3,1 millioner brukere, og ligger helt i toppen blant de mest nedlastede appene i både App Store og Google Play.
Vil utvikle fremtidens ID-lommebok
BankID BankAxept AS, som drifter og utvikler tjenesten på vegne av bankene, har store ambisjoner for BankID-appen fremover. Tidligere i år ble fysisk legitimering med digitalt ID-kort lansert. Nå står ny funksjonalitet og helt nye bruksområder for tur.
– Med alle bankene om bord styrker vi satsningen på forbedring og utvikling av tjenester og funksjoner i BankID-appen. Sammen har vi ambisjoner om å utvikle den til å bli en fullverdig ID-lommebok. Det vil for eksempel innebære oversikt over egen BankID og "ditt digitale jeg", selvbetjening, full kontroll på data og datadeling samt nye og nyttige tjenester i appen, sier Brekke.
Med dette rigger selskapet seg også for å kunne spille en rolle i Norges svar på forpliktelsene i EU-forordningen eIDAS 2.0. Forordningen, som vil tre i kraft om få år, pålegger alle EU- og EØS-land å sørge for at innbyggerne får tilgang til en nasjonalt anerkjent eID og eID-lommebok.
Har flyttet 80 prosent av kundene
Siden midten av februar har SpareBank 1-kundene byttet fra engangskode-appen til BankID-appen i hopetall. Rundt 80 prosent av kundene er nå over på BankID-appen, og engangskode-appen slutter snart å fungere.
– Nå håper vi at alle som fortsatt bruker engangskode-appen, laster ned BankID-appen så fort som mulig. Det er svært positivt at bankene i Norge står sammen om samme app-løsning. Det gir mer utviklingskraft – og med det bedre brukeropplevelser for kundene. Det digitale ID-kortet har blitt godt mottatt av kundene våre som har byttet app, og vi ser frem til ny funksjonalitet fremover, sier Sondre Mjøen, forretningsleder for ID-tjenester i SpareBank 1 Utvikling.
Nå kan også Nordea-kunder laste ned BankID-appen
– Fra 22. mars kunne også våre kunder begynne å bruke BankID-appen. Nordea ID-appen vil fortsatt kunne brukes, men vi tror at over tid vil kundene ha nytte av at alle banker har BankID-appen, sier leder for personmarked i Nordea, Randi Marjamaa.
Om BankID og BankID-appen
- BankID er en personlig elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på nett, som et digitalt pass for å bekrefte hvem du er.
- BankID finnes i flere varianter; BankID med kodebrikke, BankID med app og BankID på mobil. BankID på mobil er i ferd med å fases ut og det er ikke lenger mulig å opprette en BankID på mobil på nytt.
- Med BankID-appen får du mulighet til å logge inn med ansiktsgjenkjenning og fingeravtrykk, varsel når din BankID brukes, og enda bedre informasjon om hva du er i ferd med å bruke din BankID til. Dermed er du bedre beskyttet mot svindel.
Nøkkelord
Kontakter
Hege Steinsland
Kommunikasjonssjef BankID BankAxept
Hege SteinslandKommunikasjonssjef BankID BankAxept
Tel:+47 900 12 748hege.steinsland@bidbax.noBilder


Følg pressemeldinger fra Stø
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stø på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Stø
17. mai: Ny digitalrekord for BankAxept19.5.2025 13:21:51 CEST | Pressemelding
Nasjonaldagen ga ny rekord for BankAxept i digitale kanaler: Nesten 20 prosent var betalinger med mobilen.
Ina Porsholt Jensen ny kommunikasjonssjef i Stø15.5.2025 13:04:11 CEST | Pressemelding
– Det er fantastisk å bli en del av gjengen i Stø og få jobbe i et selskap i stor utvikling og med oppgaver som er viktige for samfunnet, sier Ina Porsholt Jensen.
Selskapet BankID BankAxept AS bytter navn til Stø5.5.2025 06:59:56 CEST | Pressemelding
Stø AS er det nye navnet på selskapet bak to av Norges mest brukte tjenester, BankID og BankAxept. Navneendringen markerer et strategisk skifte der selskapet vil satse tyngre på bekjempelse av økonomisk kriminalitet.
Endelig Glemt-passord-funksjon i BankID7.4.2025 06:49:51 CEST | Pressemelding
Nå kan du lage nytt passord til BankID ved å skanne passet eller ID-kortet i BankID-appen. – Endelig har vi en trygg og enkel glemt-passord-funksjon i BankID, sier Øyvind Westby Brekke, leder for BankID BankAxept.
Coopay klar med BankAxept-betaling24.2.2025 07:35:15 CET | Pressemelding
Over en million Coop-medlemmer med Coopay kan nå betale med BankAxept-kortet. – Med BankAxept i Coopay blir det trygt og effektivt å betale, og det gjør at vi kan levere enda bedre medlemsnytte for kundene våre, sier Andreas Qvigstad, leder for finansielle tjenester og ID i Coop.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom