1 av 5 bruker mobilen i bilkø: – Du risikerer å smelle inn i bilen foran

En ny undersøkelse avdekker hva norske bilister driver med mens de sitter bak rattet i bilkø. 20 prosent bruker mobilen, og det er flest som sender SMS og leser meldinger. Samtidig øker andelen bilskader, og uoppmerksomhet er trolig en viktig årsak.

- La mobilen ligge når du kjører - også når du står i kø, oppfordrer skadeforebygger. Foto: Unsplash/Alexandre Boucher

– Det er urovekkende mange som bruker mobilen under kjøring. Selv om du står i kø, er det fort gjort å smelle inn i bilen foran om du ser på mobilen i bare et par sekunder, sier skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind.

I en landsdekkende undersøkelse som Respons Analyse har gjennomført for Fremtind, blir respondentene spurt om hvilke aktiviteter de gjør når de sitter bak rattet i kø.

Én av fem bilister (20 prosent) svarer at de bruker mobilen, enten ved å surfe, sende meldinger, snakke i telefonen uten handsfree eller ta selfie. Blant de yngste (18 til 24 år) er det hele 43 prosent som svarer dette.

I tillegg er det 43 prosent av bilistene, tilsvarende 1,7 millioner nordmenn, som svarer at de skifter musikk på mobilen eller skjermen i bilen.

Mange skader kunne vært unngått
I undersøkelsen er det 11 prosent av bilistene oppgir at de ofte må bråbremse fordi bilen foran stopper helt opp. Andelen er klart høyest i storbyene.

– Trafikkbildet endrer seg raskt, og derfor er det viktig å fokusere kun på bilkjøringen. Vi ser en stor økning i antall bilskader, og tror at én av hovedårsakene er uoppmerksomhet. Vi mener at mange av disse skadene kunne vært unngått hvis vi konsentrerte oss bedre bak rattet. Vår klare oppfordring er: La mobilen ligge når du kjører, avslutter Hofstad-Nielsen.

Dette gjør norske bilister mens de står i bilkø:

• Skifter musikk på mobilen eller skjermen i bilen: 43 %
  • Spiser og drikker: 41 %
  • Må plutselig bråbremse fordi bilen foran stopper helt opp: 11 %
  • Sender SMS eller leser meldinger: 10 %
  • Kjører forbi andre biler i køen: 7 %
  • Blir trøtt og har lyst til å duppe av: 6 %
  • Surfer på mobilen: 4 %
  • Snakker i telefonen uten handsfree: 3 %
  • Tar selfie eller snap: 3 %
  • Ingen av disse: 32 %

Undersøkelsen er gjennomført av Respons Analyse på oppdrag for Fremtind Forsikring i uke 18, 2024. Utvalget er landsrepresentativt og består av 1180 respondenter, fra 18-91 år.

Bulket bil. Foto: Fremtind

Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB, og er et av Norges største forsikringsselskap.