Moelven Modus AS må nedbemanne inntil 80 ansatte på grunn av svak markedssituasjon

Moelven Modus AS må nedbemanne inntil 80 ansatte på grunn av en svak markedssituasjon i flere regioner.

Et av produktene til Moelven Modus: Glassvegg - Glass Front New York

- Det er selvfølgelig svært trist å måtte gå til steget med nedbemanning. Dette er en av de tyngste dagene i vår omlag 60 år lange historie, og det er beslutning som sitter langt inne. Dessverre har vi ikke annet valg enn å måtte ta disse grepene nå for å sørge for at vi har et bærekraftig Moelven Modus framover, sier Erlend Berg, administrerende direktør i selskapet.

Alle ansatte i Moelven Modus AS fikk informasjon om nedbemanningsprosessen mandag morgen. Nedbemanningen vil ramme alle funksjoner, fra administrasjon, i fabrikken og ute i alle regioner.

- Vi er i tett dialog med tillitsvalgte om prosessen og er opptatt av at våre medarbeidere skal få god informasjon og oppfølging i en krevende tid, sier Berg.

Krevende tider

Årsaken til nedbemanningen er den vanskelige tiden byggebransjen står i nå, og som fører til svikt i ordreinngangen for selskapet.

- Høye kostnader, høye renter og usikkerheter i byggebransjen gjør at færre prosjekter blir igangsatt og prosjekter blir utsatt. Vi må derfor tilpasse bemanningen vår etter den rådende situasjonen, sier Berg.

- Kundene skal ikke bli påvirket av dette. Vi har full drift i produksjonen vår, og prosjekt- og montasjevirksomheten vår har fullt fokus på å levere bærekraftige kvalitetsprosjekter over hele landet, både nå og fremover. Vi ønsker oss selvsagt flere oppdrag, presiserer Berg.

Et av produktene til Moelven Modus: Glassvegg - Glass Front New York
Administrerende direktør i Moelven Modus, Erlend Berg.

Moelven Industrier ASA er et skandinavisk industrikonsern som produserer og leverer bærekraftige produkter og løsninger til byggebransjen. Konsernet hadde en omsetning i 2021 på rundt NOK 14,8 milliarder, og har ca. 3300 medarbeidere. Moelvens 34 produksjonsselskaper er fordelt på 41 produksjonssteder i Norge og Sverige, og er organisert i tre divisjoner: Timber, Wood og Byggsystemer.