Sjekk hvor tungt du kan laste elbilen
I elbiler kan du i gjennomsnitt ta med 140 kilo mindre bagasje enn i dieselbiler. En test gjennomført av NAF viser at mange nye elbiler fortsatt sliter med lav lastekapasitet. – Sjekk om ekstrautstyret på bilen trekker vekten opp, og hvor mye bagasje du kan laste lovlig i bilen, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF undersøkte i fjor forskjellen på hvor mye bagasje og annen last du kan ta med i biler av ulik type. Resultatet avslørte at elbiler har et vektproblem.
Fasit er at dieselbilene i snitt kan ta 30,7 prosent mer nyttelast enn elbilene. For elbilene ble resultatet 453 kilo nyttelast, og for diesel-bilene var tallet 592 kilo. Også bensinbilene kan lastes tyngre enn elbilene: I snitt 16,8 prosent mer. Disse har en gjennomsnittlig nyttelast på 529 kilo. Beregningen er gjort med bakgrunn i tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
- Tallenes tale er klar. Elbilene har et vektproblem. Og når dette er snitt-tallene, betyr det at noen biler har så lav nyttelast at du knapt får med deg en tannbørste på tur selv om bagasjerommet er stort og flott, sier Sødal.
NAFs test viser at nye elbiler fortsatt sliter med vektproblemer
Foran vinterens store elbiltest veide NAF alle bilene. Testene viser at mange av bilene er tyngre enn det vognkortet viser, og at du dermed kan ta med mindre bagasje i bilen. I tillegg viser altså NAFs kartlegging at mange elbiler har lav tillatt nyttelast i utgangspunktet.
- Under årets vintertest veide 15 av 22 biler mer enn vognkortet sier. Noen av familiebilene i testen hadde store avvik, sier Nils Sødal.
Av 22 testbiler var det 11 som veide under 20 kilo mer enn det som var oppgitt i vognkortet og syv veide det samme som oppgitt eller mindre. Femten veide mer enn oppgitt.
- Vekttestene vi gjør viser at nyttelast er noe bilkjøperne bør være opptatt av. Noen biler har så dårlig nyttelast at du knapt får med deg bagasje på en lovlig måte, mens andre klarer seg bra, sier Sødal. – Dette gjelder både nye elbiler og modeller som det allerede ruller mange av på norske veier, sier han.
I elbiltestene NAF gjennomfører får vi biler som er topputstyrte, med for eksempel tungt ekstrautstyr som panoramatak.
- Tenk gjennom hvilket ekstrautstyr du skal ha på elbilen din. Et panoramatak er fint, men det veier plutselig 100 kilo. Det går utover hvor mye bagasje du kan ha med deg på lovlig vis. Overlaster du bilen kan det gå ut over trafikksikkerheten. Så vår oppfordring er å ha dette på sjekklisten når du skal kjøpe elbil, sier Nils Sødal.
- Se resultatene fra nyttelasttesten under El Prix vinteren 2024
- Se resultatene fra nyttelasttesten under El Prix vinteren 2023
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noBilder
Om oss
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
NAF: - Sett lysbryteren på auto30.8.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Moderne biler har mange lysinnstillinger. - Vi anbefaler at du setter lysbryteren på auto, så er du sikker på at riktige lys er tent på bilen til enhver tid, sier Jan Harry Svendsen, rådgiver i NAF.
Bompengesjokk i byene: 37 milliarder kroner på fem år29.8.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Fra 2019 har bilistene betalt inn 37 milliarder kroner i bompenger i norske byer. – Bompengene øker, men alternativene til bil er ikke gode nok, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Aldri har det vært billigere å tanke bilen på riktig dag23.8.2024 07:32:06 CEST | Pressemelding
Nå kan du spare mer enn noensinne på å fylle drivstoff på riktig dag. - Før skilte det to til tre kroner mellom dyreste og billigste dag i uken. Nå er forskjellen på hele syv til åtte kroner literen. Så her er det penger å spare, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Aldri har det vært billigere å tanke bilen på riktig dag23.8.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Nå kan du spare mer enn noensinne på å fylle drivstoff på riktig dag. - Før skilte det to til tre kroner mellom dyreste og billigste dag i uken. Nå er forskjellen på hele syv til åtte kroner literen. Så her er det penger å spare, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
1 av 3 elbilister vil tilbake i kollektivfeltene21.8.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
En av tre elbilister i Oslo og Akershus mener tilgang til kollektivfeltene på kvelder og i helger vil lette deres hverdagsreise når Ring 1 er stengt. – Dette er et tiltak som kan gjøres raskt og dempe køene vi nå ser spre seg gjennom døgnet, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom