Flukten slipper sitt selvtitulerte andre album!

Da Flukten slapp sitt første album, vant de Spellemannspris i kategorien jazz. Nå, fire år senere slipper de den etterlengtede oppfølgeren til Velkommen håp – det selvtitulerte albumet Flukten.

Flukten: Bárður Reinert Poulsen, Hanna Paulsberg, Marius Klovning, Hans Hulbækmo. Photo: Leikny Havik

LYTT HER

I dag slipper Flukten sitt andre studioalbum, der de nok en gang viser noe av det beste jazz-Norge har å by på. Denne gangen preget av frihet, improvisasjon og overskudd i samspillet mellom dyktige musikere og venner.

- Det har blitt en plate som oppleves veldig “oss”. Fluktens egenart ligger i det sterke samspillet vi har utviklet over tid. Det håper jeg lytterne er enig i, sier gitarist Marius Klovning.

I Propeller Music Division, like ved Akerselva, med Hønse-Lovisas hus som nærmeste nabo, spilte Flukten inn sitt andre album. Prosessen i studio var enkel; Hanna Paulsberg (saksofon) og Marius Klovning (gitar) i det store innspillings- rommet, Bárður R. Poulsen (bass) og Hans Hulbækmo (trommer) i hvert sitt.

- Vi arbeidet oss gjennom repertoaret, og testet ut forskjellige arrangementer. Da vi spilte inn «Velkommen håp», hadde vi ikke spilt sammen så lenge. Denne gangen var vi mer forberedt, selv om materialet kanskje var løsere og friere enn sist, forteller trommeslager Hans.

Albumet inneholder også flere liveopptak, som fanger bandet i sitt naturlige habitat. Det er tidvis mykt og sårt, og tidvis hardtslående. Det dynamiske samspillet kvartetten har utviklet seg imellom, er unikt for Flukten, og har resultert i tette bånd både musikalsk og til hverandre. Låtene føles friere og mer improvisert enn tidligere, men er likevel basert på sterke melodier. Komposisjonene gir utøverne rom til å forme materialet selv. Hans sier:

- Det er vanskelig å trekke frem inspirasjonskilder. Jeg er vel ganske inspirert av Ornette Coleman, Henry Threadgill og Paul Motian, men ikke så konkret. Heller av stemningen musikken deres gir, eller kanskje min oppfatning av dem. Ofte blir låtene til ved at jeg går og nynner på noe. Gjerne ute på tur, av og til ved hjelp fra piano eller synth. Jeg lager musikk litt hele tiden, og det passer som regel til Flukten. Jeg er mer opptatt av melodilinjer enn akkorder.

Da Flukten skulle spille inn en oppfølger til Velkommen håp, ønsket de igjen å samarbeide med tekniker Mike Hartung. Albumet var et rent overskuddsprosjekt, basert på lysten til å gjøre nettopp det. Flukten fremviser kvartetten slik den fremstår i 2024, og er et levende bevis på hvordan gruppen har utviklet seg den siste tiden.

Flukten slippes på CD, LP og digitalt. Høsten 2024 er det duket for konserter via Sørnorsk Jazzsenter og Nordnorsk Jazzsenter, samt under Oslo Jazzfestival.

Albumcover: Marc David Spengler

FLUKTEN er en norsk jazzkvartett, bestående av Hanna Paulsberg, Bárður Reinert Poulsen, Marius Klovning og Hans Hulbækmo, kjent fra blant annet Hanna Paulsberg Concept, Atomic, Moskus, GURLS, Wako, Espen Berg Trio, Hullyboo, Skadedyr og Trondheim Jazz Orchestra. Deres debutalbum Velkommen håp utkom i 2021, og ble belønnet med strålende kritikker, samt en Spellemannspris i kategorien jazz.

Albumcover av Marc David Spengler

Om Grappa Musikkforlag

Grappa Musikkforlag A/S ble etablert i 1983 og er et av Norges største uavhengige plateselskap. I år 2023 har Grappa 40 års jubileum.

Grappa Musikkforlag har gitt ut over fire tusen album spredt på ulike labler. Foruten Grappa som favner viser og pop, så utgis klassisk musikk på Simax Classics, folkemusikk og verdensmusikk på Heilo, blues og country på Blue Mood og jazz på Hubro.

Grappa samarbeider med Egmont Kids Media Nordic AS om utgivelse av barnemusikk gjennom Barneselskapet. Grappa samarbeider med Norsk Jazzforum om innspilling og utgivelse av norsk jazz på Odin. Grappa har også et tett samarbeide med Rune Grammofon og Drabant Music.

Andre språk

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Grappa Musikkforlag AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.