Gode resultater i et biologisk utfordrende kvartal for Mowi i Norge

(Bergen, 8. mai 2024) Mowi rapporterte inntekter på 1,33 milliarder euro i første kvartal, sammenlignet med 1,36 milliarder euro i samme kvartal i fjor. Selskapet oppnådde samtidig et operasjonelt driftsresultat på 201 millioner euro.

– Første kvartal var biologisk utfordrende for Mowi i Norge på grunn av vintersår og unormalt høye forekomster av perlesnormaneter, samt en svært kald vinter. Jeg er derfor glad for at situasjonen har bedret seg vesentlig i andre kvartal. Vi vaksinerer nå også fisken vår i Norge med den nye vintersår-vaksinen, og resultatene er så langt lovende. I lag med andre tiltak vi gjør tror vi derfor på en vesentlig bedre sårsituasjon neste år, sier konsernsjef i Mowi, Ivan Vindheim.

Utenfor Norge har selskapets seks andre oppdrettsland levert sterke biologiske prestasjoner.

– Det er betryggende å se forbedringer i Skottland, samt at vår chilenske operasjon har håndtert El Niño-perioden på en god måte. Våre andre oppdrettsregioner utenlands har også levert sterke biologiske resultater i kvartalet, sier Vindheim.

Som resultat av bedret biologi, lavere fôrpriser og skala forventer Mowi lavere produksjonskostnader i andre halvår.

Mowi slaktet 96 500 tonn laks i første kvartal, og står ved slutten av kvartalet med rekordhøy biomasse i sjø. Kombinert med forbedrede biologiske prestasjoner i andre kvartal gjør dette at selskapet holder fast på slaktemålet for 2024 på rekordhøye 500 000 tonn, som er en milepæl i selskapets 60 år lange historie. Det tilsvarer en vekst på 5,3% fra i fjor, som nok en gang er vesentlig høyere enn veksten for næringen forøvrig.

Siden 2021 har Mowi satset tungt på å øke størrelsen på smolten før den settes ut i sjø. Konsernsjef Ivan Vindheim er sikker på at dette vil føre til ytterligere vekst og bedrede biologiske prestasjoner i årene som kommer.

– Mot slutten av året vil vi ha kapasitet til å produsere nesten 40 millioner postsmolt. Det utgjør om lag 25% av vår samlede smolt-produksjon, og i Norge alene vil tallet være nærmere 50% hvis en tar ut Region Nord fra regnestykket av naturlige årsaker. Dette vil føre til både bedre konsesjonsutnyttelse, samt økt fiskevelferd og overlevelse, sier Vindheim.

Mowi Consumer Products, konsernets videreforedlingsvirksomhet, leverte god drift i første kvartal og økte solgte volumer som følge av sterk etterspørsel i europeisk dagligvare.

– Prisene for europeisk laks har vært sterke så langt i år, mens prisene for amerikansk laks har vært svakere. Vi tror prisene for amerikansk laks vil styrke seg etter hvert med i praksis ingen tilbudsvekst i år, og med begrenset tilbudsvekst i årene som kommer, sier Vindheim.

Mowis fôrproduksjon, Mowi Feed, leverte også et godt kvartal med rekordvolumer i det som er forventet å bli et nytt år med volum- og inntjeningsrekorder som følge av rekordvolumer for havbruksvirksomheten.

Styret i Mowi har besluttet et utbytte på 1,50 kroner per aksje for første kvartal.

For mer informasjon, vennligst kontakt:
Kristian Ellingsen, CFO, +47 905 14 275
Kim Galtung Døsvig, IR Officer & Head of Treasury, +47 908 76 339
Ola Helge Hjetland, kommunikasjonsdirektør, +47 970 67 932

Om Mowi ASA
Mowi er et av verdens ledende sjømatselskaper og verdens største oppdretter av atlantisk laks med estimert slaktevolum på 500 000 tonn sløyd vekt i 2024 fra syv oppdrettsland, herunder Norge, Skottland, Irland, Færøyene, Island, Canada og Chile. Mowi er et globalt, helintegrert sjømatselskap som tilbyr laks og annen sjømat til kunder over hele verden, delvis under egen merkevare – MOWI. Mowi er rangert som verdens mest bærekraftige produsent av animalsk protein av Coller FAIRR.

Mowi har hovedkontor i Bergen, sysselsetter 11 500 mennesker i 25 land og er børsnotert i Oslo. Omsetning i 2023 var på 5,5 milliarder euro.

For mer informasjon, vennligst besøk www.mowi.com.

Denne opplysningen er informasjonspliktig etter verdipapirhandelloven §5-12.

Vedlegg

Hvis du vil se dette innholdet fra www.globenewswire.com, gi ditt samtykke øverst på denne siden.
Hvis du vil se dette innholdet fra ml-eu.globenewswire.com, gi ditt samtykke øverst på denne siden.

Om GlobeNewswire by notified

Følg pressemeldinger fra GlobeNewswire by notified

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra GlobeNewswire by notified på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra GlobeNewswire by notified

Metasphere Labs Announces Development of Innovative Carbon Credit Protocol for Grid-Scale Batteries24.5.2024 22:05:00 CEST | Press release

VANCOUVER, British Columbia, May 24, 2024 (GLOBE NEWSWIRE) -- Metasphere Labs Inc. (formerly Looking Glass Labs Ltd., "Metasphere" or the "Company") (Cboe Canada: LABZ) (OTC: LABZF) (FRA: H1N) is excited to announce an innovative initiative aimed at accelerating the decarbonization of the electricity grid through the development of a pioneering carbon credit protocol for grid-scale batteries. Innovative Carbon Credit Protocol The Company is committed to leveraging advanced technology to address critical environmental challenges. The new carbon credit protocol will enable grid-scale batteries to monetize their environmental attributes by generating carbon credits for the carbon reductions achieved through optimized battery operations. This protocol is designed to incentivize the deployment and operation of grid-scale batteries, ensuring they play a pivotal role in the transition to a clean energy future. Submission to Pure Sky Carbon Credit Registry The Company intends to submit this pr

Nokia Corporation: Repurchase of own shares on 24.05.202424.5.2024 21:30:00 CEST | Press release