JLT Mobile Computers AB (publ) släpper delårsrapport för perioden januari–mars 2024

Växjö, Sverige, 7:e maj 2024 * * * JLT Mobile Computers, ledande leverantör av stryktåliga datorer för krävande miljöer, släpper idag delårsrapport för perioden januari–mars 2024.

Periodens resultat i korthet

• Orderingång 33,7 MSEK (34,0)
  • Omsättning 37,7 MSEK (49,9)
  • Rörelseresultat 0,8 MSEK (2,6)
  • Resultat efter skatt 0,5 MSEK (2,2)

Kortsummering

• Orderingången för första kvartalet slutade på 34 MSEK, samma nivå som första kvartalet föregående år
  • Fortsatt svag efterfrågan på JLT:s målmarknader, speciellt inom transport- och logistiksegmenten, påverkade omsättningen negativt under första kvartalet
  • Den lägre efterfrågan i transport- och logistiksegmenten kompenserades till viss del av en hög aktivitet hos våra OEM-kunder inom jordbruk och entreprenad, samt våra hamnkunder
  • För att anpassa verksamheten till rådande konjunkturläge har vi infört kostnadsbesparande åtgärder vilka började ge resultat under kvartalet.
  • JLT säkrade en betydande order värd nästan 6 miljoner kronor för ruggade Android-datorn JLT6012A.
  • Fortsätter att driva arbetet med JLT Insights™, egenutvecklad business intelligence-lösning. Genom att addera kompletterande mjukvarulösningar till datorerna skapas unika kundvärden och JLT förblir konkurrenskraftiga på marknaden.
  • Sedan årsskiftet har lagret minskats med 4 miljoner kronor, och arbetet kommer att fortsätta under året.
  • Sammanfattningsvis är JLT väl positionerade för en återhämtning på marknaden efter att ha anpassat verksamheten till den rådande marknadssituationen och samtidigt fokuserat på att leverera på strategiska initiativ.

Delårsrapporten i sin helhet finns bifogad detta pressmeddelande samt publicerad på JLT:s hemsida, jltmobile.com. Ytterligare finansiell information hittas på JLT:s investerarsidor.

Denna information är sådan information som JLT Mobile Computers AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom nedanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 7:e maj 2024 kl.13:00 CET.

Förfrågningar

JLT Mobile Computers Group
Per Holmberg, CEO Eminova Fondkommission AB
Tel.: +46 70 361 3934 Tel.: +46 08 684 211 10
per.holmberg@jltmobile.com
www.jltmobile.com
adviser@eminova.se
www.eminova.se

Om JLT Mobile Computers

Tillförlitlig prestanda, mindre krångel. JLT Mobile Computers är en ledande leverantör av stryktåliga mobila datorer och lösningar för de tuffaste miljöerna. Närmare 30 års erfarenhet har gjort det möjligt för oss att sätta standarden vad gäller användningen av ruggad IT-utrustning. Detta genom en kombination av oöverträffad produktkvalitet, enastående service och support samt förstklassiga lösningar som säkerställer problemfri drift för kunder inom lager/logistik, transport, tillverkning, gruvor, hamnar och jordbruk. JLT agerar globalt med kontor i Sverige, Frankrike och USA och med ett internationellt nätverk av återförsäljare på lokala marknader. Företaget grundades 1994 och är sedan 2002 noterat på Nasdaq First North Growth Market under symbolen JLT med Eminova Fondkommission AB som Certified Adviser. För mer information, besök jltmobile.com.

Selskabsmeddelelse nr. 6, 2023/2430.5.2024 11:15:00 CEST | pressemeddelelse

Investeringsselskabet Luxor A/S’ bestyrelse har dags dato godkendt halvårsrapport pr. 31. marts 2024. 2. kvartal 2023/24: Basisindtjeningen er kr. 10,0 mio. (kr. 12,2 mio.). Resultat før skat er kr. 14,1 mio. (kr. 12,1 mio.). Kvartalets resultat før skat er kr. 4,1 mio. højere end basisindtjeningen, hvilket skyldes:kr. 2,5 mio. fra dagsværdiregulering af finansielle aktiver. kr. 1,6 mio. fra dagsværdiregulering af renteswaps og gæld til realkreditinstitutter. Halvåret 2023/24: Basisindtjeningen er kr. 21,9 mio. (kr. 21,7 mio.). Koncernens resultat før skat er kr. 12,9 mio. (kr. 20,3 mio.). Halvårets resultat er kr. 9,0 mio. lavere end basisindtjeningen, hvilket skyldes: kr. 5,3 mio. fra dagsværdiregulering af finansielle aktiver. kr. -14,3 mio. fra dagsværdiregulering af renteswaps og gæld til realkreditinstitutter samt omkostninger til optagelse af realkreditlån. Forventet basisindtjening 2023/24: For regnskabsåret 2023/24 forventes på indeværende tidspunkt en basisindtjening i niveau

Prosafe SE: Prosafe issued Conditional Letter of Intent for Safe Boreas30.5.2024 11:08:50 CEST | Press release

Oslo, 30 May 2024 Prosafe has been issued a Conditional Letter of Intent (CLoI) for the Safe Boreas to provide gangway connected operations to support a project off the coast of Western Australia. The CLoI is conditional upon execution of a final contract. The firm duration of the contract linked to the CLoI is 15 months with up to six months of options. The Safe Boreas will mobilise from the North Sea within Q2 2025. Safe Boreas will undergo its five-yearly special periodic survey and other maintenance works prior to commencement of the contract. The value of the contract linked to the CLoI is approximately USD 75 million to USD 100 million depending on options. The Safe Boreas is one of the world’s most advanced and versatile semi-submersible DP-3 accommodation vessels and complies with stringent rules in Australia, Norway and UK. Single person cabins, extensive recreation facilities, combined with a large deck area, cranes and passive motion compensated gangway will ensure the highe