Climeworks

Hun er Climeworks’ aller første ansatte i Norge

­For ti år siden leste hun om en teknologi som gjør det mulig å fange CO2 fra luften. Den gang var det teoretisk, i dag er det virkelighet. – Vilt spennende å få være med på, sier Christine Fløysand. I sin nye rolle hos Climeworks, skal hun jobbe for at også Norge vil ta DAC-teknologi i bruk for å kutte utslippene.

Christine Fløysand er ansatt som Policy and Governmental Affairs Manager for Climewiorks i Norge Mona Høvset

I april kom nyheten om at sveitsiske Climeworks har fått støtte fra Enova til å gjennomføre en forstudie, med mål om å etablere Norges første anlegg for å fange CO2 direkte fra luften, eller en «karbonstøvsuger», som noen har beskrevet det som. Nå ansetter de også sin første medarbeider i Norge.

Med erfaring fra DNV, Innovasjon Norge og de siste ti årene som bærekraftkonsulent, falt valget på Christine Fløysand som deres nye Policy and Governmental Affairs Manager i Norge.

– Vi er veldig glade for å ha fått Christine med på laget, sier Daniel Nathan, direktør for prosjektutvikling i selskapet. – Dette er en milepæl i Climeworks’ satsing i Norge. Med henne får vi en erfaren norsk medarbeider med et brennende engasjement for grønn teknologi og for å bekjempe klimaendringene. Det vil hjelpe oss med å realisere planene om å etablere et anlegg i Norge, sier han.

– Vilt spennende å få være med på!

Fløysand selv beskriver Climeworks som et innovativt og fremoverlent teknologiselskap med store ambisjoner og en teknologi som kan utgjøre en viktig forskjell i klimakampen.

– De har levert verdens første prosjekter med en helt ny teknologi, fått det til å virke og er nå i skaleringsfasen. Det er helt vilt spennende å få være med på! sier hun.

– Jeg leste faktisk om denne teknologien for ti år siden, da jeg jobbet i Det Norske Veritas, og husker at jeg diskuterte den med forskerne der. Da var DAC – Direct Air Capture – kun på teoristadiet, og ingen visste om noen kom til å lykkes med det. Jeg husker jeg håpet at noen fikk det til, og det føles som om jeg har steget inn i en tidsmaskin når jeg nå ser anleggene Climeworks har bygget på Island, sier Christine Fløysand entusiastisk.

­

Etterlyser insentivordninger

– Vi må få fart på jobben med å ta ned de nasjonale utslippene her i Norge, sier Fløysand. –Ledende rapporter og analyser fra både Miljødirektoratet, Sintef, Oslo Economics, Zero og Klimapanelet 2025 viser at vi ikke når klimamålene i tide uten å ta i bruk karbonfjerning fra luft. Det vil jeg være med på å realisere.

– Dersom Norge skal nå klimamålene må det sterke insentiver til for fjerning av CO2 fra luft inntil markedet premierer karbonfangst ordentlig. Jeg vil jobbe for at fangst av CO2 fra luft – DAC – blir en del av Norges klima- og industristrategi, og for å få på plass de nødvendige insentivene, avslutter hun.

Om Christine Fløysand

• 47 år, født i Bergen
  • Master i Internasjonal Ledelse med bærekraft som spesialisering.
  • Grunnlegger og eier av By Nature, et konsulentfirma for bærekraft og grønn forretningsutvikling
  • Har tidligere ledet PR og kommunikasjon i DNVs enhet for strategisk forskning og innovasjon, og fremmet norske bedrifter internasjonalt gjennom ulike roller i Innovasjon Norge
  • Sertifisert Climate Reality Leader

Daniel Nathan er direktør for prosjektutvikling i Climeworks
Last ned bilde
Last ned bilde

Om Climeworks

Climeworks er en global leder innen fjerning av karbondioksid (CDR) som en tjeneste via direkte luftfangstteknologi (DAC), som gir selskaper mulighet til å fremme sine veikart for netto null og bekjempe global oppvarming.

Climeworks ble grunnlagt av ingeniørene Christoph Gebald og Jan Wurzbacher i 2009, og er på en reise mot klimapåvirkning i stor skala med integritet i kjernen og fokus på permanent fjerning av høyeste kvalitet.

Climeworks leder DAC-bransjen globalt, med verdens eneste kommersielle DAC-anlegg kombinert med lagringsinstallasjon i drift, modulære CO2-oppsamlere designet for skalerbarhet og anlegg som utelukkende drives av ren energi. Deres voksende kundebase teller over 160 selskaper, inkludert multinasjonale selskaper som Microsoft, BCG, UBS og Swiss Re.

På Orca, Climeworks' DAC-anlegg på Island, fjernes CO2-en permanent fra luften ved å fange og geologisk lagre den i tusenvis av år med Climeworks' underjordiske mineraliseringspartner Carbfix. CDR-tjenestene som leveres fra Orca er verifisert av den uavhengige 3. parts DNV.

Fjern CO2 direkte fra luften – med Climeworks:

Web • LinkedIn • X

Følg pressemeldinger fra Climeworks

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Climeworks på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Climeworks