Våren er her, har du tatt frem løpeskoene? Slik unngår du skader

Våren er en periode der mange går fra lite eller ingen fysisk aktivitet til en mer aktiv hverdag. Mange tar nå i bruk løpeskoene, enten det er for en løpeøkt eller en rolig spasertur.

Foto: Anastasia Shuraeva

I store deler av landet har våren gjort sitt inntog, med lysere dager og varmere vær som gir oss økt energi og positivitet. Løping eller raske gåturer er effektive måter å holde seg aktive på og gir mange helsefordeler. Dessverre opplever noen å måtte ta pauser på grunn av smerter og plager. Vi får ofte spørsmål om årsakene til dette og hvordan det kan unngås.

Så, hvordan unngår vi skader?

Den viktigste faktoren for å redusere risikoen for skader er å kontrollere belastningen. Gradvis økning av aktivitetsnivået lar kroppen tilpasse seg bedre. Det er også viktig å prioritere tilstrekkelig hvile gjennom riktig kosthold og søvn. God restitusjon mellom treningsøkter gir kroppen muligheten til å komme seg og forbereder deg på neste aktivitet, mens utilstrekkelig hvile øker risikoen for skader og plager.

Helse er noe som må vedlikeholdes

Det er dessverre ikke mulig å tilby et standardisert treningsprogram som fungerer for alle. Vi har alle ulik erfaring med trening – noen trener mye, andre lite. Noen har vedvarende skader, mens andre aldri har hatt plager. Derfor må rådene tilpasses individuelt. Likevel, det er viktig å ikke overkomplisere ting – enhver form for aktivitet er bedre enn ingen. Velg en løpeform eller aktivitet som du føler deg komfortabel med og kan opprettholde over tid. Helse er noe som må vedlikeholdes, så hvorfor ikke ha det litt gøy underveis?

Våre osteopater besitter god kunnskap om smerte og belastning. Kontakt en av våre medlemmer for råd, veiledning eller behandling hvis du opplever smerter. De vil sørge for god behandling og veiledning, slik at du raskere kan komme tilbake til treningen. Finn din osteopat her: https://osteopati.org/finn-din-osteopat/

Følg pressemeldinger fra Norsk Osteopatforbund

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Osteopatforbund på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk Osteopatforbund