Ny forskning: overraskende funn om influensere
Influensere med svært mange følgere, er mer eksplisitt i hvordan de markedsfører reklame på sine instagramkontoer sammenlignet med influensere med færre følgere.

En nylig studie utført av forskere ved Høyskolen Kristiania, ser på hvordan ulike kategorier av influensere på Instagram presenterer kommersielle produkter og tjenester. Forskningen, ledet av Mathilde Hogsnes sammen med kollegene Tor-Morten Grønli og Kjeld Hansen, gir innsikt i hvordan kommersielt innhold integreres i personlige innlegg, avhengig av influenserens antall følgere.
Studien analyserte 3,278 innlegg fra 33 forskjellige influensere i Skandinavia og kategoriserte dem i fire grupper, basert på antallet følgere:
Mikro-influensre: Mellom 1.000 og 10.000 følgere
Influensere: Mellom 10.000 og 500000 følgere
Makro-influensere: Mellom 500.000 og 1 million følgere
Mega-influensere: Over 1 million følgere
Utydelig skille mellom anbefaling og betalt innhold
Funnene viser noen betydelige forskjeller i hvordan disse gruppene formidler kommersielt innhold.
Mathilde Hogsnes, stipendiat og førsteforfatter av studien, forklarer:
– Resultatene viser at alle kategoriene har en personlig fremstilling av det kommersielle innholdet. Men, mikro-influensere og vanlige influensere poster flere kommersielle innlegg enn influensere med mange følgere. De integrerer produkter og tjenester på en subtil måte i sine Instagram-poster. Dette står i kontrast til makro- og mega-influensere som har færre kommersielle innlegg og som ofte benytter mer direkte fremtoning.
Studien fremhever også problemet med denne mer subtile praksisen blant mikro-influensere og vanlige influensere:
– Det er viktig å kunne skille mellom en genuin anbefaling av et produkt og betalt innhold. Når dette skillet blir utydelig, fratas vi muligheten til å ta informerte og kritiske forbruksvalg. Dette skillet er vanskeligere å oppdage blant influenserne med færre følgere, sier Hogsnes.
Kontakt Mathilde Hogsnes for mer informasjon:
Tlf: 922 80 532
Epost: mathilde.hogsnes@kristiania.no
Kontakter
Lene Torjul ReutzPresseansvarlig
Hovedansvar for ekstern- og forskningskommunikasjon
Høyskolen Kristiania
Høyskolen Kristiania er en ideell stiftelse som har demokratisert utdanningen i hele Norge siden 1914, i starten som brevskolen NKS.
Vi tilbyr utdanning av høy kvalitet til hele Norge, og våre studenter er blant dem med høyest gjennomføringsgrad i sektoren. Kristiania har cirka 17.000 studenter i Oslo, Bergen og vi er en av de største på nett.
Kristiania har ambisjoner om å bli universitet fordi universitetstittel driver frem institusjonenes utvikling i en sektor som stadig blir mer internasjonal og konkurranseutsatt. Kristiania skal bli universitet - til studentenes, arbeidslivets og Norges beste.

Følg pressemeldinger fra Høyskolen Kristiania
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Høyskolen Kristiania på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Høyskolen Kristiania
Ketil Raknes inn i utvalg om politiske pengegaver19.12.2025 14:12:46 CET | Pressemelding
Lobbyforsker Ketil Raknes ved Høyskolen Kristiania er utnevnt som medlem i regjeringens nye lovutvalg, som skal vurdere regler for pengegaver til partiene.
Work-life balance oppleves som en illusjon18.12.2025 10:00:00 CET | Pressemelding
Ledere mener begrepet er utdatert og misvisende. De snakker heller om harmoni – ikke to motstridende sfærer.
Kristiania innfører ny organisasjonsmodell16.12.2025 16:59:58 CET | Pressemelding
Styret har vedtatt ny organisasjonsmodell for å sikre at Kristiania styrker innovasjonskraften, fortsatt setter studenten i sentrum og står stødig som et fremtidig universitet.
Kristiania utforsker samarbeid med London South Bank University27.11.2025 13:32:44 CET | Pressemelding
Kristiania etablerer samarbeid med London South Bank University (LSBU), et av Storbritannias største og mest anerkjente byuniversiteter. Samarbeidet skal styrke begge institusjoners satsing på internasjonal utdanning og forskning.
Kristiania med på europeisk satsing for grønnere kulturbransje24.11.2025 12:37:38 CET | Pressemelding
Kristiania blir med i et europeisk prosjekt som skal gjøre kulturproduksjoner, fra film og TV til konserter og teater, mer bærekraftige. Det testes og utvikles nå et nytt AI-basert verktøy som hjelper produsenter med å redusere klimautslipp.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom