Ny forskning: overraskende funn om influensere
Influensere med svært mange følgere, er mer eksplisitt i hvordan de markedsfører reklame på sine instagramkontoer sammenlignet med influensere med færre følgere.

En nylig studie utført av forskere ved Høyskolen Kristiania, ser på hvordan ulike kategorier av influensere på Instagram presenterer kommersielle produkter og tjenester. Forskningen, ledet av Mathilde Hogsnes sammen med kollegene Tor-Morten Grønli og Kjeld Hansen, gir innsikt i hvordan kommersielt innhold integreres i personlige innlegg, avhengig av influenserens antall følgere.
Studien analyserte 3,278 innlegg fra 33 forskjellige influensere i Skandinavia og kategoriserte dem i fire grupper, basert på antallet følgere:
Mikro-influensre: Mellom 1.000 og 10.000 følgere
Influensere: Mellom 10.000 og 500000 følgere
Makro-influensere: Mellom 500.000 og 1 million følgere
Mega-influensere: Over 1 million følgere
Utydelig skille mellom anbefaling og betalt innhold
Funnene viser noen betydelige forskjeller i hvordan disse gruppene formidler kommersielt innhold.
Mathilde Hogsnes, stipendiat og førsteforfatter av studien, forklarer:
– Resultatene viser at alle kategoriene har en personlig fremstilling av det kommersielle innholdet. Men, mikro-influensere og vanlige influensere poster flere kommersielle innlegg enn influensere med mange følgere. De integrerer produkter og tjenester på en subtil måte i sine Instagram-poster. Dette står i kontrast til makro- og mega-influensere som har færre kommersielle innlegg og som ofte benytter mer direkte fremtoning.
Studien fremhever også problemet med denne mer subtile praksisen blant mikro-influensere og vanlige influensere:
– Det er viktig å kunne skille mellom en genuin anbefaling av et produkt og betalt innhold. Når dette skillet blir utydelig, fratas vi muligheten til å ta informerte og kritiske forbruksvalg. Dette skillet er vanskeligere å oppdage blant influenserne med færre følgere, sier Hogsnes.
Kontakt Mathilde Hogsnes for mer informasjon:
Tlf: 922 80 532
Epost: mathilde.hogsnes@kristiania.no
Kontakter
Lene Torjul ReutzPresseansvarlig
Hovedansvar for ekstern- og forskningskommunikasjon
Høyskolen Kristiania
Høyskolen Kristiania er en ideell stiftelse som har demokratisert utdanningen i hele Norge siden 1914, i starten som brevskolen NKS.
Vi tilbyr utdanning av høy kvalitet til hele Norge, og våre studenter er blant dem med høyest gjennomføringsgrad i sektoren. Kristiania har cirka 17.000 studenter i Oslo, Bergen og vi er en av de største på nett.
Kristiania har ambisjoner om å bli universitet fordi universitetstittel driver frem institusjonenes utvikling i en sektor som stadig blir mer internasjonal og konkurranseutsatt. Kristiania skal bli universitet - til studentenes, arbeidslivets og Norges beste.

Følg pressemeldinger fra Høyskolen Kristiania
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Høyskolen Kristiania på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Høyskolen Kristiania
Kristiania utforsker samarbeid med London South Bank University27.11.2025 13:32:44 CET | Pressemelding
Kristiania etablerer samarbeid med London South Bank University (LSBU), et av Storbritannias største og mest anerkjente byuniversiteter. Samarbeidet skal styrke begge institusjoners satsing på internasjonal utdanning og forskning.
Kristiania med på europeisk satsing for grønnere kulturbransje24.11.2025 12:37:38 CET | Pressemelding
Kristiania blir med i et europeisk prosjekt som skal gjøre kulturproduksjoner, fra film og TV til konserter og teater, mer bærekraftige. Det testes og utvikles nå et nytt AI-basert verktøy som hjelper produsenter med å redusere klimautslipp.
Ny interiør-utdanning er inspirert av Netflix21.11.2025 12:42:55 CET | Pressemelding
På Kristiania lanser vi nå to nye nettemner innen interiørdesign - perfekt for de som vil lære om styling av bolig til jobb og privat eller 3Dmodellering av interiørprosjekter.
Fremtidens læring skjer i samarbeid med arbeidslivet6.11.2025 09:39:05 CET | Pressemelding
Kristianiaprisen for årets underviser går til Førstelektor Andreas Norgår Thon. Juryen beskriver Thon som en underviser som får teori til å leve, og som bygger bro mellom akademia og arbeidsliv. Han har markert seg som en pioner i arbeidet med arbeidsintegrert læring (AIL), en undervisningsform som kobler faglig teori med reelle utfordringer i arbeidslivet.
Kristianiaprisen for årets forskning til professor Bente Kalsnes3.11.2025 08:49:19 CET | Pressemelding
Juryen beskriver professor Bente Kalsnes’ forskning som faglig sterkt og samfunnskritisk viktig, i en tid der tilliten til medier og politikk er under press.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom