Ny forskning: overraskende funn om influensere
Influensere med svært mange følgere, er mer eksplisitt i hvordan de markedsfører reklame på sine instagramkontoer sammenlignet med influensere med færre følgere.

En nylig studie utført av forskere ved Høyskolen Kristiania, ser på hvordan ulike kategorier av influensere på Instagram presenterer kommersielle produkter og tjenester. Forskningen, ledet av Mathilde Hogsnes sammen med kollegene Tor-Morten Grønli og Kjeld Hansen, gir innsikt i hvordan kommersielt innhold integreres i personlige innlegg, avhengig av influenserens antall følgere.
Studien analyserte 3,278 innlegg fra 33 forskjellige influensere i Skandinavia og kategoriserte dem i fire grupper, basert på antallet følgere:
Mikro-influensre: Mellom 1.000 og 10.000 følgere
Influensere: Mellom 10.000 og 500000 følgere
Makro-influensere: Mellom 500.000 og 1 million følgere
Mega-influensere: Over 1 million følgere
Utydelig skille mellom anbefaling og betalt innhold
Funnene viser noen betydelige forskjeller i hvordan disse gruppene formidler kommersielt innhold.
Mathilde Hogsnes, stipendiat og førsteforfatter av studien, forklarer:
– Resultatene viser at alle kategoriene har en personlig fremstilling av det kommersielle innholdet. Men, mikro-influensere og vanlige influensere poster flere kommersielle innlegg enn influensere med mange følgere. De integrerer produkter og tjenester på en subtil måte i sine Instagram-poster. Dette står i kontrast til makro- og mega-influensere som har færre kommersielle innlegg og som ofte benytter mer direkte fremtoning.
Studien fremhever også problemet med denne mer subtile praksisen blant mikro-influensere og vanlige influensere:
– Det er viktig å kunne skille mellom en genuin anbefaling av et produkt og betalt innhold. Når dette skillet blir utydelig, fratas vi muligheten til å ta informerte og kritiske forbruksvalg. Dette skillet er vanskeligere å oppdage blant influenserne med færre følgere, sier Hogsnes.
Kontakt Mathilde Hogsnes for mer informasjon:
Tlf: 922 80 532
Epost: mathilde.hogsnes@kristiania.no
Kontakter
Lene Torjul ReutzPresseansvarlig
Hovedansvar for ekstern- og forskningskommunikasjon
Høyskolen Kristiania
Høyskolen Kristiania er en ideell stiftelse som har demokratisert utdanningen i hele Norge siden 1914, i starten som brevskolen NKS.
Vi tilbyr utdanning av høy kvalitet til hele Norge, og våre studenter er blant dem med høyest gjennomføringsgrad i sektoren. Kristiania har cirka 17.000 studenter i Oslo, Bergen og vi er en av de største på nett.
Kristiania har ambisjoner om å bli universitet fordi universitetstittel driver frem institusjonenes utvikling i en sektor som stadig blir mer internasjonal og konkurranseutsatt. Kristiania skal bli universitet - til studentenes, arbeidslivets og Norges beste.

Følg pressemeldinger fra Høyskolen Kristiania
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Høyskolen Kristiania på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Høyskolen Kristiania
Algoritmene bestemmer hvilke nyheter du får8.10.2025 14:46:21 CEST | Pressemelding
En ny rapport fra Høyskolen Kristiania viser hvordan sosiale medier styrer nyhetsstrømmen vår. Livsstil og dramatiske hendelser dominerer, mens politiske og samfunnsviktige får mindre plass.
Valget 2025: polarisering, protester og pengebruk – her er årets store valganalyse30.9.2025 08:35:17 CEST | Pressemelding
Bare tre uker etter valget lanserer Høyskolen Kristiania en rapport med 18 analyser av årets stortings- og sametingsvalg. Bak analysene står 23 forskere ved noen av landets fremste institusjoner innen politisk kommunikasjon, valgforskning, journalistikk og statsvitenskap.
Sterke søkertall hos Kristiania, men det er ikke for sent å komme inn på drømmestudiet25.7.2025 11:01:00 CEST | Pressemelding
Etter at hovedopptaket er gjennomført ser man særlig interesse for masterprogrammer og framtidsrettede studier innen helse og teknologi. Det er fortsatt ledige studieplasser ved Kristiania, og alle kan fortsatt søke, helt frem til studiestart i slutten av august.
Kristiania arrangerer ELIA Academy 2025 – en internasjonal møteplass for kunst- og designutdanning27.5.2025 14:49:33 CEST | Pressemelding
I juni samles kunst- og designutdanninger fra hele verden i Oslo, når Høyskolen Kristiania er vertskap for ELIA Academy 2025 – en av Europas viktigste konferanser for høyere kunstutdanning.
Kristiania ledende på digital og fleksibel utdanning22.5.2025 13:03:36 CEST | Pressemelding
Tilstandsrapporten for høyere utdanning 2025 viser at Kristiania er en ledende aktør innen digital og fleksibel utdanning, med over 40 prosent av alle nettbaserte studenter i Norge.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom