Norsk kundebarometer 2024: Finn.no har Norges mest fornøyde kunder
15.978 bedriftsvurderinger fra 4690 forbrukere ligger til grunn for årets undersøkelse fra forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer. Til sammen er 155 virksomheter fra rundt 30 ulike bransjer bedømt.
– Finn.no har blitt mer og mer relevant de siste årene. Dyrtiden har ført til at kjøpekraften går ned for folk flest, og flere kjøper brukt i stedet for nytt. I tillegg til gode digitale løsninger er Finn.no også godt posisjonert i forhold til det økte fokuset på gjenbruk, sier Pål Silseth, prosjektleder for Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI.
Et nettsted som begeistrer kundene
Finn.no har ligget i toppen av Norsk Kundebarometer siden de ble målt for første gang i 2007. De vinner årets kundetilfredshetspris med 85,2 poeng. Finn.no har vunnet Norsk Kundebarometer fire ganger tidligere, senest i 2022. Konkurransen i toppen av Norsk Kundebarometer er knallhard. På plassene bak Finn.no kommer fjorårets vinner, Vinmonopolet (84,7), Volvo (83,5), Komplett.no (82,9) og Tibber (82,7).
Plassering 2024 | Bedrift | Tilfredshet |
1 |
Finn.no | 85,2 |
2 | Vinmonopolet | 84,7 |
3 | Volvo | 83,5 |
4 | Komplett.no | 82,9 |
5 | Tibber | 82,7 |
6 | Bilia | 81,6 |
7 | Toyota | 81,4 |
8 | OneCall | 81,3 |
9 | Flytoget | 81,1 |
10 | Apotek 1 | 80,3 |
Fall i kundetilfredshet på landsbasis
– Vi har lagt bak oss nok et turbulent år. Økte renter og generell prisstigning påvirker resultatene i flere bransjer. Tilbudet fra bedriftene endres, og kundenes kjøpsadferd er i stadig endring. Dette påvirker også kundenes opplevelse av og relasjon til sine leverandører. Mange forbrukere utsetter dyre kjøp og vi blir mer prissensitive som følge av redusert kjøpekraft, sier Silseth.
I år viser resultatene at rundt to tredeler av de målte bedriftene opplever et fall i kundetilfredshet noe som utgjør en nedgang på 0,8 poeng på landsbasis. Vi observerer også at endringene har større utslag enn tidligere, noe som kan tyde på at kundetilfredshet i større grad er blitt
ferskvare.
Tidenes fall og tidenes comeback
– Sbanken faller tungt etter at DnB kjøpte dem opp. Vi har aldri før sett et så stort fall i kundetilfredshet og lojalitet, sier Silseth.
Banken går fra å være kundenes klare favoritt til å bevege seg mot bunnen av bransjen. Lojaliteten er oppsiktsvekkende lav. Det ser ut som mange kunder er klare til å bytte bank i løpet av kort tid.
Tibber overasket stort i 2022-undersøkelsen hvor de kom på tredjeplass totalt, og var soleklart best i bransjen for strømleverandører. De falt voldsomt i kundetilfredshet fra 2022 til 2023 etter at de endret faktureringen høsten 2022.
– I 2024 er de tilbake som den ubestritte vinner av bransjen med en oppgang på over 12 poeng fra 2023. Det tyder på at kundene har tilgitt dem, sier Silseth
Rene nettbutikker gjør rent bord!
I tillegg til at Finn.no vinner årets kundebarometer vinner Komplett.no, Oda og Zalando sine bransjer med klar margin i forhold til konkurrentene.
10 bedrifter mottar 5-stjerner
Norsk Kundebarometer og Barcode Intelligence har et 5-stjerners ratingsystem på kundetilfredshet og det er 10 bedrifter som kan smykke seg med tittelen 5-stjerner som betyr «begeistrede kunder». For å gjøre seg fortjent til dette må de oppnå en kundetilfredshetsscore på 80 poeng eller høyere.
Forskning på sammenhengen mellom kundetilfredshet og bedriftsverdi taler også et klart språk på at høy kundetilfredshet er svært lønnsomt for bedriftene.
– Det blir en vinn-vinn-situasjon hvor kundene blir fornøyde og bedriften tjener mer. Forskning, og våre egne undersøkelser, taler i retning av at bedrifter må opp i en kundetilfredshet på rundt 80 poeng og oppover for å få full effekt i forhold til lojalitet, sier Silseth.
Kundesentrisitet er nøkkelen
– Vi lever fortsatt i urolige tider. Dette vil påvirke både tilbuds- og etterspørselssiden av varer og tjenester og dermed hvordan kunderelasjonene utvikler seg. Urolige tider vil by på både utfordringer og muligheter for bedriftene. Effektene vil variere i de ulike bransjene, men det er viktig at bedriftene forbereder seg på hva som kommer. Som kunder vil vi velge de bedriftene som gir oss størst nytteverdi og da blir det avgjørende å treffe riktig på strategi. Fremtidens vinnere blir de som utvikler produkter og tjenester som treffer kundenes behov på best mulig måte. I tillegg til god produktutvikling krever dette at bedriftene tilegner seg en mer kundesentrisk strategi enn hva tilfellet er for de fleste bedriftene vi har målt i undersøkelsen, sier Silseth.
Fakta om Norsk Kundebarometer
- Norsk Kundebarometer er et forskningsprosjekt ved Handelshøyskolen BI som hvert år måler tilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere på en skala fra 0 til 100, der 0 er dårligst og 100 er best.
- Bedrifter som oppnår mindre enn 60 kundetilfredshetspoeng har klart misfornøyde kunder. Bedrifter som oppnår mer enn 80 kundetilfredshetspoeng, lykkes med å begeistre kundene sine.
- Undersøkelsen er gjennomført av Barcode Intelligence og Norstat Norge i samarbeid med Handelshøyskolen BI.
- I 2024 har Norstat på oppdrag fra Norsk Kundebarometer spurt 4690 forbrukere om hvor godt fornøyd de er med bedrifter de er faste kunder hos. Til sammen har disse gitt 15.978 bedriftsvurderinger.
- Undersøkelsen omfatter til sammen 155 bedrifter som selger varer eller tjenester som betyr mye for folks privatøkonomi. Datainnsamlingsperioden var fra januar til april 2024.
- Du kan se de fullstendige resultatene her: https://www.bi.no/forskning/norsk-kundebarometer/
Kontakter
Pål Rasmus SilsethProsjektleder, Norsk KundebarometerHandelshøyskolen BI
Tel:46 17 17 48pal.r.silseth@bi.noLenker
Om Handelshøyskolen BI
Handelshøyskolen BI er en selveiende stiftelse hvis formål ene og alene er undervisning og forskning. BI var den første norske handelshøyskolen med trippel internasjonal akkreditering. Med ca 21.000 studenter er BI en av de største handelshøyskolene i Europa.
Følg pressemeldinger fra Handelshøyskolen BI
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Handelshøyskolen BI på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Handelshøyskolen BI
“MATIA sier…” prognosene i Nasjonalbudsjettet 2025 er realistiske7.10.2024 12:41:13 CEST | Pressemelding
Førsteamanuensis i økonometri ved BI Genaro Sucarrat har for sjette år på rad evaluert prognosene i Nasjonalbudsjettet.
Finlands President Alexander Stubb til BI1.10.2024 08:52:20 CEST | Presseinvitasjon
Onsdag 16. oktober 2024 kommer Finlands President Alexander Stubb til Handelshøyskolen BI for å holde foredrag for studenter og gjester fra norsk næringsliv. Temaet for Stubbs besøk er geopolitikk i Norden og forholdet mellom økonomi og sikkerhet. Presidenten ledsages av Hans Kongelige Høyhet Kronprins Haakon. Seminaret arrangeres i samarbeid med Finlands ambassade i Norge.
BI mottar første ERC Advanced Grant2.9.2024 13:19:43 CEST | Pressemelding
Andreas Moxnes skal studere hvordan arbeidsdeling innad i og mellom land påvirker lønn, vekst, spesialisering og ulikhet.
Lanserer program innen energiomstilling med Rystad Energy23.8.2024 14:55:29 CEST | Pressemelding
Handelshøyskolen BI og Rystad Energy lanserer et nytt utdanningsprogram for å gi selskaper verktøy og kunnskap til å håndtere utfordringer i den pågående energiomstillingen verden står ovenfor.
BI-professor oppnevnt til EUs finans-vaktbikkje3.7.2024 09:22:02 CEST | Pressemelding
Jus-professor Morten Kinander er blant de nyoppnevnte medlemmene av interessentgruppen for verdipapirer og markeder i EUs finantilsyn ESMA (The European Securities and Markets Authorities).
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom