Køkaos i Oslo: Koster 1,2 millioner i minuttet
Køene i og rundt Oslo koster 16 millioner kroner om dagen for bilistene i tapt tid. Bare ett minutt mer i kø øker kostnaden med 1,2 millioner kroner. – Trengsel har en høy pris. Kostnaden for samfunnet blir store når køene vokser, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Fra 6. mai stenges kollektivfeltene i og rundt Oslo for elbilister. Da blir det trangere om plassen på veiene. Kø i Osloområdet koster allerede dyrt, hele 16 millioner per dag. Hvis alle som står i kø i dag må stå ett minutt lenger i kø vil kostnaden øke med 1,2 millioner dagen. For samfunnet utgjør det 4 milliarder kroner i tapt tid på et arbeidsår.
– Fire milliarder er det samfunnet taper på at du og jeg står i kø. Det er høyt nok i seg selv. Men om køene i Oslo vokser, vil det også påvirke all gjennomgangstrafikken og varetransporten som er innom Oslo på vei ut til hele landet, sier Ingunn Handagard.
Tre år med stillstand gjennom hovedstaden
At elbilistene mister tilgang til kollektivfeltene er første ledd i at veinettet i og rundt Oslo strupes. Fra 1. juni vil Ring 1 være stengt for trafikk i tre år. Da må trafikken som tilsvarer en firefelts motorvei, over på andre deler av veinettet i og rundt Oslo. NAF frykter trafikkaos.
– Vi er bekymret for at det blir tre år med stillstand på hovedveiene som går gjennom Oslo. Oslo mangler gode omkjøringsveier, og trafikken ledes inn på et veinett uten kapasitet. Derfor etterlyser vi flere tiltak som gjør at pendlerne kan sette fra seg bilen. Ekstra busser, innfartsparkeringer og lavere pris på kollektivbilletter er grep som kan lette presset på veinettet, sier Handagard.
Elbilistene står mest i kø i dag
Mange som i dag kjører elbil, vil måtte finne andre reisemåter. I NAFs Trafikantbarometer er det elbilistene som oppgir at de står mest i kø. Når tilgangen til kollektivfelt stenges, er det for at bussene skal få bedre fremkommelighet. NAF er skeptisk til å stenge tilgangen helt, og mener andre løsninger bør vurderes.
– Nå må veimyndighetene følge nøye med. Om det viser seg at det er kapasitet til at elbilene kan bruke kollektivfeltet deler av døgnet eller om man er tre eller fire i bilen, bør det åpnes for det. Målet må være at flest mulig kan reise på den måten som passer dem, ikke å stenge ned en populær elbilfordel, sier Handagard.
Bakgrunn
Utregningen er gjort på bakgrunn av tall fra NAFs Trafikantbarometer 2023. Der har de som bruker bil på hverdagsreisen svart på hvor mange minutter de står i kø per dag. Køkostnaden er regnet ut i fra Vegvesenets tall for verdien av tiden bilistene taper på å stå i kø.
Nøkkelord
Kontakter
Ingunn HandagardPressesjef
Tel:+47 920 66 505ingunn.handagard@naf.noOm oss
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Togkaoset: - Pendlerne må få bedre rettigheter14.1.2025 12:33:16 CET | Pressemelding
De skyhøye forsinkelsestallene på togene må møtes med kraftfulle tiltak. – Pendlerne må få penger tilbake når togene ikke går som de skal, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Priv til red.: Verdens største elbiltest kjører gjennom ditt område onsdag 15. januar13.1.2025 08:30:00 CET | Pressemelding
El prix – Verdens største elbiltest - kjører onsdag 15. januar gjennom ditt lokalområde. Bilene kjører fra Oslo om morgenen. Underveis har bilene korte pauser på Gjøvik, Vinstra og Dombås. Etter endt test samles alle bilene på Otta.
6 av 10 opplever stort rekkeviddetap på elbilen vinterstid13.1.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
En fersk undersøkelse viser at 57 prosent opplever at elbilen deres taper mer enn en 20 prosent rekkevidde om vinteren. – Kulden er ikke elbilbatteriets venn. Bilene kjører merkbart kortere allerede mens termometeret er på plussiden, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Elbil: - Voldsom utvikling på rekkevidde og lading10.1.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
På bare fem år har rekkevidden økt med nær 170 kilometer og ladetiden er kuttet med 15 minutter. Det viser tallene fra NAF og Motors store elbiltester. - Utviklingen av elbilene har gått fort, og nå finner du mange biler som kommer seg effektivt frem på langturene, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Usikker vinterrekkevidde skremmer bort elbilkjøperne9.1.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Norsk vinter gjør at elbilene kjører kortere, ofte så mye som 20 til 30 prosent. – Usikkerhet rundt hvor langt elbilene klarer å kjøre om vinteren, er det største hinderet for å kjøpe en elbil, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom