Køkaos i Oslo: Koster 1,2 millioner i minuttet
Køene i og rundt Oslo koster 16 millioner kroner om dagen for bilistene i tapt tid. Bare ett minutt mer i kø øker kostnaden med 1,2 millioner kroner. – Trengsel har en høy pris. Kostnaden for samfunnet blir store når køene vokser, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.

Fra 6. mai stenges kollektivfeltene i og rundt Oslo for elbilister. Da blir det trangere om plassen på veiene. Kø i Osloområdet koster allerede dyrt, hele 16 millioner per dag. Hvis alle som står i kø i dag må stå ett minutt lenger i kø vil kostnaden øke med 1,2 millioner dagen. For samfunnet utgjør det 4 milliarder kroner i tapt tid på et arbeidsår.
– Fire milliarder er det samfunnet taper på at du og jeg står i kø. Det er høyt nok i seg selv. Men om køene i Oslo vokser, vil det også påvirke all gjennomgangstrafikken og varetransporten som er innom Oslo på vei ut til hele landet, sier Ingunn Handagard.
Tre år med stillstand gjennom hovedstaden
At elbilistene mister tilgang til kollektivfeltene er første ledd i at veinettet i og rundt Oslo strupes. Fra 1. juni vil Ring 1 være stengt for trafikk i tre år. Da må trafikken som tilsvarer en firefelts motorvei, over på andre deler av veinettet i og rundt Oslo. NAF frykter trafikkaos.
– Vi er bekymret for at det blir tre år med stillstand på hovedveiene som går gjennom Oslo. Oslo mangler gode omkjøringsveier, og trafikken ledes inn på et veinett uten kapasitet. Derfor etterlyser vi flere tiltak som gjør at pendlerne kan sette fra seg bilen. Ekstra busser, innfartsparkeringer og lavere pris på kollektivbilletter er grep som kan lette presset på veinettet, sier Handagard.
Elbilistene står mest i kø i dag
Mange som i dag kjører elbil, vil måtte finne andre reisemåter. I NAFs Trafikantbarometer er det elbilistene som oppgir at de står mest i kø. Når tilgangen til kollektivfelt stenges, er det for at bussene skal få bedre fremkommelighet. NAF er skeptisk til å stenge tilgangen helt, og mener andre løsninger bør vurderes.
– Nå må veimyndighetene følge nøye med. Om det viser seg at det er kapasitet til at elbilene kan bruke kollektivfeltet deler av døgnet eller om man er tre eller fire i bilen, bør det åpnes for det. Målet må være at flest mulig kan reise på den måten som passer dem, ikke å stenge ned en populær elbilfordel, sier Handagard.
Bakgrunn
Utregningen er gjort på bakgrunn av tall fra NAFs Trafikantbarometer 2023. Der har de som bruker bil på hverdagsreisen svart på hvor mange minutter de står i kø per dag. Køkostnaden er regnet ut i fra Vegvesenets tall for verdien av tiden bilistene taper på å stå i kø.
Nøkkelord
Kontakter
Ingunn HandagardPressesjef
Tel:+47 920 66 505ingunn.handagard@naf.noOm oss
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Én av fire har kjørt med sommerdekk på vinterføre13.11.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Når snøen kommer brått på, er det mange som tar sjansen på å kjøre med sommerdekk, viser en fersk undersøkelse. - Overraskende nok er det flest i Nord- og Midt-Norge som svarer at de har kjørt med sommerdekk på snøføre, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF advarer: 30 prosent dyrere å reparere ødelagte fylkesveier11.11.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Forfallet på fylkesveiene vil koste 108 milliarder å utbedre, og det blir stadig dyrere å reparere ødelagte veier. – Regjeringen er på etterskudd med egne fylkesvei-løfter, advarer NAF.
Mange slurver med refleks: - Har to sekunder på å se deg6.11.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Færre enn halvparten av oss bruker alltid refleks i den mørke årstiden. – Å ta på refleksen burde være like naturlig som å ta på seg jakka om høsten og vinteren, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF: - Ønsker mer politi langs veiene4.11.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Året i år ser ut til å bli det verste for trafikksikkerheten på over ti år. Nå etterlyser NAF mer politi langs veien.
Vinterklar bil: - Flinke med dekk, slumser med batteriet30.10.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Drøye én av ti bilister sjekker startbatteriet i bilen før vinteren. - Strømtomme batterier er det våre bilbergere oftest rykker ut på. Færre hadde fått batteritrøbbel om de hadde sjekket batteriet før vinteren, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom