Kommentarer fra Arfan Bhattis forsvarere

Arfan Bhattis advokater, John Christian Elden, Farid Bouras og Inger Zadig i Elden Advokatfirma, ble fort kort tid siden informert om at deres klient er i ferd med å bli utlevert fra Pakistan til Norge. Bhatti, som har motsatt seg utlevering, vil ankomme Norge i dag og det forventes at han vil bli varetektsfengslet på bakgrunn av siktelsen mot ham her hjemme.

Elden Advokatfirma AS

Arfan Bhatti har kjempet en lang kamp mot utlevering i det pakistanske rettssystemet. Til tross for at saken har vært oppe i en rekke rettsinstanser, inkludert en anke til Pakistansk høyestrett forrige uke, har pakistanske myndigheter valgt å utlevere Bhatti før en rettskraftig avgjørelse foreligger.

- Vi er ikke overraskelse over uforutsigbarheten til det pakistanske rettssystemet, men vi hadde forventet at norske myndigheter ville avvente en rettskraftig avgjørelse før de foretok seg noe. Denne handlingen stiller spørsmål ved respekten for rettsprosessen og internasjonale juridiske prinsipper, sier advokat John Christian Elden i en kommentar.

Så snart Bhatti er på plass i Norge vil advokatene møte Bhatti for å avklare hvordan han har det, sørge for at han får nødvendig oppfølging og diskutere planene for de kommende dagene og ukene. Det er per nå ikke kjent hvordan Bhatti selv stiller seg til spørsmålet om å vitne i den pågående saken i Oslo tingrett.

Bhatti nekter straffeskyld etter siktelsen, og mener han ikke har noe å gjøre med hendelsene i 25. juni 2022 i Oslo.

Elden Advokatfirma vil komme med ytterligere opplysninger så snart advokatene har møtt Arfan Bhatti, ventelig i morgen – lørdag.

Priv. til red.:

Advokatene ber om at mediehenvendelser rettes til media@elden.no / 21611312. Disse vil bli besvart fortløpende.

Selskapet har over 100 advokater og -fullmektiger, og til sammen over 150 medarbeidere.

19-åring frifunnet for voldtekt av Borgarting lagmannsrett5.6.2024 17:28:15 CEST | Pressemelding

En 19-år gammel gutt som sto tiltalt for å ha voldtatt en jevnaldrende jente som hevdet å ha vært ute å av stand til å motsette seg er enstemmig frifunnet av Borgarting lagmannsrett. - Frifinnelsen sender et klart signal om at rettssystemet vårt fungerer som det skal, ved å beskytte uskyldige og sikre at ingen blir urettmessig dømt, sier advokat Morten Andreassen i Elden Advokatfirma som forsvarte 19-åringen.