Virtune AB (Publ) (“Virtune”) har genomfört den månatliga rebalanseringen för april 2024 av Virtune Crypto Top 10 Index ETP, Nordens första kryptoindex-ETP.

Stockholm, 2 maj 2024 - Virtune meddelar idag att man har slutfört den månatliga rebalanseringen för Virtune Crypto Top 10 Index ETP där flera nya kryptovalutor, inklusive Solana, XRP och Cardano, har adderats.

Produkten är noterad på Nasdaq Stockholm för både SEK-varianten (ISIN-kod SE0020052207, tickernamn VIR10SEK) och EUR-varianten (ISIN-kod SE0020052215, tickernamn VIR10EUR).

Utöver Virtune Crypto Top 10 Index ETP så innefattar Virtunes produktportfölj Virtune Staked Solana ETP, Virtune Staked Polygon ETP, Virtune Bitcoin ETP, Virtune Staked Ethereum ETP, Virtune Chainlink ETP, Virtune Staked Polkadot ETP och Virtune Arbitrum ETP.

Index fördelning per den 30 april (innan rebalansering):

Bitcoin: 41,47%
Ethereum: 41,65%
Polkadot: 4,63%
Chainlink: 4,01%
Litecoin: 2,90%
Uniswap: 2,31%
Stellar: 1,59%
Arbitrum: 1,46%

Ny indexfördelning per den 30 april (efter rebalansering):

Bitcoin 40%
Ethereum 40%
Solana 8,23%
XRP 3,58%
Cardano 2,12%
Avalanche 1,72%
Polkadot 1,24%
Bitcoin Cash 1,19%
Chainlink 1,06%
Polygon 0,86%

I samband med månadens rebalansering har nya kryptovalutor lagts till i indexet. De tillagda kryptovalutorna är Solana, Cardano, Avalanche, Polygon, XRP och Bitcoin Cash. Samtidigt utesluts de befintliga kryptovalutorna Uniswap, Litecoin, Arbitrum och Stellar. Virtune Crypto Top 10 Index ETP SEKs utfall för april blev -12,19%.

Rebalanseringen sker enligt det index som ETPn följer, Virtune Vinter Crypto Top 10 Index och detta är den tolfte rebalanseringen sedan produkten noterades den 15 maj 2023. Syftet med den frekventa månatliga rebalanseringen är att säkerställa att ETPn alltid speglar rådande marknadsförhållanden och för att kunna absorbera volatilitet i kryptomarknaden på ett effektivt sätt.

I april upplevde kryptomarknaden en negativ utveckling där Bitcoin, efter sju månader av positiv utveckling, hade en nedgång på -14,7%. Dessutom hade flera altcoins också betydande nedgångar under månaden.

Utvecklingen per kryptovaluta som utgör en del av Virtune Crypto Top 10 Index ETP under april månad:

Uniswap -45.7%

Arbitrum -38.6%

Polkadot -33.4%

Chainlink -31.5%

Litecoin -24.3%

Stellar -23.9%

Ethereum -17.2%

Bitcoin -14.7%

Virtunes kryptoindex-ETP är den första av sitt slag i Norden. ETPn inkluderar upp till 10 ledande kryptovalutor som är en del av Nasdaq Crypto Index baserat på deras totala marknadsvärde och har en maxvikt på 40% per kryptovaluta för att främja diversifiering. Detta gör att investerare kan dra nytta av en bred exponering mot kryptomarknaden utan att vara starkt koncentrerad till någon enskild kryptovaluta.

Är du, som (institutionell) investerare, intresserad av att träffa Virtune för att diskutera möjligheterna med våra ETP:er för din/er kapitalförvaltning/diskretionära förvaltning, att få veta mer om Virtune och/eller bolagets ETP:er så tveka inte att höra av dig till oss på hello@virtune.com.

Du kan också läsa mer om Virtune och våra ETP:er på www.virtune.com och även registrera din mailadress på vår hemsida för att prenumerera på våra nyhetsbrev med bland annat att prenumerera på våra nyhetsbrev med bland annat uppdateringar kring Virtunes kommande ETP-lanseringar samt andra nyheter relaterat till digitala tillgångar.

Presskontakt Christopher Kock, vd Virtune AB (Publ)
Christopher@virtune.com
+46 70 073 45 64

Virtune with its headquarters in Stockholm is a fully regulated Swedish digital asset manager and issuer of crypto exchange traded products on regulated European exchanges.
With regulatory compliance, strategic collaborations with industry leaders and our proficient team, we empower investors on a global level to access innovative and sophisticated investment products that are aligned with the evolving landscape of the global crypto market.

Subsea7 awarded a contract for the Belinda field in the UK North Sea25.5.2024 14:01:09 CEST | Press release

Luxembourg – 25 May 2024 - Subsea7 S.A. (Oslo Børs: SUBC, ADR: SUBCY) today announced the award of a sizeable1 contract by Serica Energy, for the Belinda field development south-east of the Triton FPSO. The Belinda field is operated by Serica Energy and located approximately 190 kilometres east of Aberdeen in the UK Central North Sea, with a water depth of 95 metres. The contract scope includes project management, engineering, procurement, construction and installation (EPCI) of a 5-kilometre 8” production pipeline with a 3” piggy-backed gas lift line and an electro-hydraulic controls (EHC) umbilical. Subsea7’s scope also includes associated subsea structures and tie-ins to the Triton Floating Production Storage & Offloading (FPSO) vessel operated by Dana Petroleum, via an existing production manifold near the Triton riser base and for controls at the Evelyn valve skid. Project management and engineering work will commence immediately in Aberdeen. The offshore activities are scheduled

Novartis atrasentan Phase III data show clinically meaningful proteinuria reduction further advancing company's IgA nephropathy (IgAN) portfolio25.5.2024 12:15:00 CEST | Press release

In the ALIGN study, atrasentan, in addition to supportive care with a renin-angiotensin system (RAS) inhibitor,demonstrated a statistically significant 36.1% proteinuria (protein in urine) reduction vs. placebo + supportive care at 36 weeks1 Endothelin A (ETA) receptor activation contributes to elevated proteinuria in IgAN2-5; atrasentan is a potent, selective ETA receptor antagonist with potential to reduce persistent proteinuria and preserve kidney function for a broad patient population1 IgAN is a heterogeneous, progressive, rare kidney disease with a need for effective, targeted therapies6,7; up to 30% of patients with persistent proteinuria (≥1 g/day) progress to kidney failure within 10 years8 Through its rare kidney disease portfolio, Novartis is committed to exploring a range of treatment options with different modes of action to slow IgAN progression Basel, May 25, 2024 – Novartis today presented results from a pre-specified interim analysis of the Phase III ALIGN study of atr