Trafikksikkerhet: 2 av 10 biler er eldre enn 16 år

Norske biler har i snitt blitt to år eldre siden årtusenskiftet. - Dette er ikke bra for hverken trafikksikkerheten eller miljøet, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Økende alder på bilparken i Norge gir mindre driftssikre og trafikksikre biler. De eldste bilene er også de minst miljøvennlige bilene. Derfro må vrakpanten settes opp. NAF

I 1999 var gjennomsnittsalderen på bilparken i Norge 9,9 år. I 2023 hadde den økt til 11 år.

- Dette er helt klart en utvikling som går i feil retning. Vi vet at nyere biler er langt mer sikre i trafikken enn gamle biler. Så denne utviklingen er ikke bra for trafikksikkerheten, sier Sødal.

I Norge var det i 2023 registrert 2 841 502 personbiler. Av disse var 651 633 biler 16 år eller eldre. Det tilsvarer 23 prosent av bilparken.

- Det er alt for mange gamle biler på veiene. Sikkerheten for de som kjøre så gamle biler er dårligere enn de som kjører nyere biler. I tillegg har eldre biler høyere utslipp enn nyere biler, sier Nils Sødal.

Øk vrakpanten

Den viktigste årsaken til at færre dør i trafikken er bedre sikkerhet i bilene. Ulike typer sikkerhetsutstyr i bilene har økt kraftig i omfang siden 1990-tallet til dag. Det startet med airbag og ABS-bremser, mens nå har vi i tillegg mye annet sikkerhetsutstyr.

- Økende alder i bilparken i Norge er ikke et godt tegn. Når vi vet at nye biler er sikrere enn gamle biler, må det tas grep for å få de eldste, minst trafikksikre og minst miljøvennlige bilene av veiene. Derfor må vrakpanten settes opp, sier Sødal.

Alder på bilene i Norge

Alder på bil

Antall personbiler

Fordeling i prosent

Under 4 år

4-7 år

8-11 år

12-15 år

16-20 år

Over 20 år

Kilde: Statistisk sentralbyrå (SSB)

År Gjennomsnittsalder bilpark
1999 9,9 år
2015 10,5 år
2023 11 år

Kilde: Statistisk sentralbyrå (SSB)

Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF. (Foto: NAF)

Om oss

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.