NRK får gebyr etter brudd på sponseregler
NRK får et gebyr på 150 000 kroner fra Medietilsynet etter to brudd på sponsereglene. Regelbruddene skjedde i forbindelse med en dokumentar og en konsert som ble sendt på tv i desember.
![Nærbilde av fjernkontroll og en tommel. Uskarpt i bakgrunnen skimter vi en tv-skjerm.](/data/images/public/89456/18076088/0b13262f-0942-4d2f-9874-88f789d74b8d-w_720.jpg)
Medietilsynet avdekket i desember at dokumentaren "Klangen av Tine Thing Helseth" hadde tre sponsoridentifiseringer ved begynnelsen og slutten av programmet. Det samme gjaldt en julekonsert med artisten Eva Weel Skram på lille julaften.
– Etter Medietilsynets vurdering er dette en type program der NRK ikke har lov til å motta sponsortilskudd. Vi har derfor gitt NRK et gebyr for regelbruddene, sier direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet, Hanne Sekkelsten.
NRK brukte sponseplakater ved en feil
NRK har opplyst til Medietilsynet at sponseplakater i tilknytning til dokumentaren om Tine Thing Helseth ble brukt ved en feil, men Medietilsynet har likevel funnet det riktig å ilegge gebyr.
– Medietilsynets vurdering er at mange seere kan ha oppfattet NRK-dokumentaren som sponset. I tillegg har sponsorene fått eksponering i strid med reglene. Vi mener derfor bruddet er alvorlig, selv om det har vært utilsiktet, sier Sekkelsten.
Medietilsynet vurderer at konsert ikke fyller krav til hva som kan sponses
NRK har mulighet til å motta sponsortilskudd til visse produksjoner, som idrettsarrangementer og programmer av samfunnsmessig og kulturell betydning, fortrinnsvis viktige nasjonale begivenheter. Når det gjelder julekonserten med Eva Weel Skram, vurderer Medietilsynet at denne produksjonen ikke faller innenfor noen av disse kategoriene.
– Utgangspunktet er at NRK er en ikke-kommersiell medieaktør, som får finansiert sin virksomhet over statsbudsjettet. Også av hensyn til NRKs kommersielle konkurrenter, som er avhengig av reklame og sponsing som finansieringsgrunnlag, er det viktig at NRK praktiserer muligheten for sponsing på en restriktiv måte, understreker Hanne Sekkelsten.
Størrelsen på gebyret er fastsatt av Medietilsynet etter en totalvurdering av bruddenes alvorlighet, der det blant annet er det lagt vekt på at det dreier seg om to programmer som er identifisert som sponset i strid med reglene. Det er også lagt vekt på størrelsen på sponsortilskuddene NRK har mottatt.
Nøkkelord
Kontakter
Hanne Nistad Sekkelstendirektør for juridisk og regulatorisk avdeling
Tel:48076123hanne.sekkelsten@medietilsynet.noBengt-Eigil RuudkommunikasjonsrådgiverKommunikasjon og rådgivning
Tel:+4790667828bengt-eigil.ruud@medietilsynet.noOm Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder barn og unge i bruk av digitale medier, fører tilsyn med aldersgrenser for film, forvalter støtteordninger, fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kultur- og likestillingsdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Lav lønnsomhet for norske aviser i 20231.7.2024 05:50:00 CEST | Pressemelding
Publikum betalte mer for aviser i fjor enn noen gang tidligere, men det hjalp ikke på lønnsomheten. Annonseinntektene falt mer enn brukerinntektene økte, viser nye tall fra Medietilsynet.
TV 2 oppfylte alle krav som allmennkringkastar i 202327.6.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
TV 2 løyste oppdraget som kommersiell allmennkringkastar i tråd med krava i fjor og får full kompensasjon på 135 millionar kroner. Det er konklusjonen i tilsynsrapporten frå Medietilsynet.
NRK med to brot på oppdraget i fjor19.6.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
NRK oppfylte i det store og heile allmennkringkastingsoppdraget i 2023, men klarte ikkje krava om 25 prosent nynorsk og jamlege program for unge på samisk. Det viser tilsynsrapporten frå Medietilsynet.
Medietilsynet: Lotto-trekningen på NRK er ikke reklame18.6.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
NRKs sendinger med Norsk Tippings pengespill er ikke markedsføring, og er dermed lovlige. Det er Medietilsynets konklusjon etter å ha vurdert om Lotto-, Vikinglotto- og Extratrekningene er i strid med kringkastingsloven.
Millionar til prosjekt om KI i lokalaviser og nærradio11.6.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske lokalmedium vil lære meir om kunstig intelligens. Fleire får innovasjonsstøtte frå Medietilsynet til prosjekt som skal vurdere god bruk av KI.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom