Et ikon blir elektrisk – Her er nye elektriske G-Klasse
Helt nye elektriske G-Klasse kombinerer tradisjon og innovasjon. Tro mot sin unike karakter og sin ikoniske silhuett, inkluderer den alle de klassiske elementene som har definert G-Klasse gjennom 45 år. Den elektriske modellen tilbyr en rekkevidde på opptil 473 kilometer og utmerker seg med imponerende terrengegenskaper, inkludert den innovative funksjonen G-TURN.
- Med sin evige sjarm og karakter har G-Klasse dominert både veier og stier gjennom 45 år. Nå tar Mercedes-Benz ikonet videre inn i den elektriske tidsalderen, med banebrytende teknologi og terrengegenskaper som tilfredsstiller kravene til enhver G-Klasse-entusiast. Vi forventer stor interesse når vi snart åpner opp for bestilling av vår legendariske modell i ny elektrisk drakt, sier Thorbjørn Myrhaug, direktør for Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.
Subtile endringer på et ikonisk design
G-Klasse bevarer sitt ikoniske design, et utseende som har stått nærmest uforandret de siste 45 årene. Det utvendige designet til elektriske G-Klasse er bare lett modifisert, med diskrete endringer som er karakteristiske for elektriske kjøretøy. For eksempel kan den leveres med en sort grill med et animert lysbånd. Designelementer som et lett hevet panser og luftgardiner i bakskjermene er distinkte for den helelektriske modellen. A-stolpen har fått ny kledning, og sammen med en spoilerleppe langs kanten på taket, bidrar disse endringene til forbedret aerodynamikk og økt akustisk komfort.
Klassiske elementer som de umiskjennelige dørhåndtakene, robuste beskyttelseslister, og de markante blinklysene forblir uforandret. Et annet unikt element er den rektangulære boksen på bakdøren som erstatter reservehjulet. Den er standard på den helelektriske modellen og kan brukes til å lagre elementer som eksempelvis ladekabler eller verktøy. Som et alternativ kan kundene velge det velkjente reservehjulet på bakdøren istedenfor.
Rekkevidde på opptil 473 kilometer
Batterikapasiteten er på 116 kWt, noe som gir elektriske G-Klasse en rekkevidde på opptil 473 kilometer etter WLTP-standarden. Batteriet er strategisk integrert i kjøretøyets rammekonstruksjon, noe som gir lavt tyngdepunkt og som bidrar til å gjøre bilen mer rigid. Videre er batteriet plassert innenfor et beskyttende kabinett for å sikre mot vann og skitt.
Elektriske G-Klasse kan lades med opptil 200 kW på hurtigladestasjoner, noe som muliggjør en økning i ladetilstand fra 10 til 80 % på rundt 32 minutter. For hjemmelading støtter den opptil 11 kW via den kraftige ombordladeren, noe som sikrer effektiv lading fra eksempelvis ladeboks.
Beskyttelse under bilen er essensielt for alle terrengbiler, og på et elektrisk kjøretøy er det avgjørende at batteriet ikke påføres skade dersom kjøretøyet treffer et objekt. Derfor er beskyttelsesplaten designet for å gi et høyt nivå av beskyttelse. Underbilsbeskyttelsen er konstruert av en avansert materialblanding som inkluderer karbon, noe som ikke bare forlenger levetiden, men også bidrar til vektbesparelse. Beskyttelsespanelet er 26 millimeter tykt, veier 57,6 kg og er solid festet til rammekonstruksjonen med 50 stålskruer. Til sammenligning ville en tilsvarende komponent laget av stål veid rundt tre ganger mer, noe som understreker effektiviteten av materialvalget i den nye elektriske G-Klasse.
Elektriske G-Klasse er og forblir GELÄNDEWAGEN
Nye elektriske G-Klasse drar nytte av rundt 45 års erfaring og ekspertise innen terrengsegmentet, og tar G-Klasse inn i en ny æra av elektrisk mobilitet. I noen aspekter overgår den elektriske utgaven de konvensjonelle modellene med forbrenningsmotor. Ikonet fortsetter å stole på en velprøvd rammekonstruksjon som på den elektriske utgaven er forsterket, i tillegg til uavhengig forhjulsoppheng og en stiv bakaksel som har blitt komplett ombygget. De elektriske motorene er festet til rammekonstruksjonen.
Følgende verdier taler for seg selv:
- Opptil 100 % klatreevne på egnede underlag
- Bakkeklaring mellom akslene på minst 250 mm
- Maksimal vadedybde på 850 mm i vann og gjørme
- Stabil kjøring i sidehellinger på opptil 35°
- Inn- og utkjøringsvinkler på 32° og 30,7°
- Brytevinkel på 20,3°
Fjæringen på nye elektriske G-Klasse inkluderer adaptiv justerbar demping som standard. Dette gir enda mer kontroll i terrenget fordi demperne kompenserer for ujevnt underlag enda bedre enn passive dempere. Systemet regulerer kontinuerlig demperegenskapene avhengig av kjøresituasjonen og reduserer automatisk karosseriets bevegelser. Komponentene til de adaptive justerbare demperne er designet for å tåle ekstreme forhold.
Nye elektriske G-Klasse er utstyrt med lavserie for terrengkjøring. Hver eneste motor plassert nær hjulet har en egen girkasse, noe som sikrer at motorene opererer uavhengig av hverandre. På hver aksel er det to elektriske motorer, deres respektive girkasser og en dobbel inverter i et felles hus. Det sørger for maksimalt med moment og jevn temperaturstyring.
G-TURN, G-STEERING og G-ROAR
Terrengegenskapene til G-Klasse har alltid hatt de høyeste standardene, og dette fortsetter med den nye elektriske G-Klasse. Eksklusivt for denne er G-TURN, G-STEERING og G-ROAR. Med førstnevnte kan sjåføren snu elektriske G-Klasse nesten på stedet. Bilen presterer opptil to komplette snuoperasjoner i ønsket retning på løse underlag. Dette ser ikke bare spektakulært ut, men det kan også være hjelpsomt når du kjører i terrenget.
Med G-STEERING kan snusirkelen til nye elektriske G-Klasse reduseres betraktelig under terrengkjøring eller ved kjøring på løse underlag. Dette oppnås gjennom å kontrollere momentet individuelt på hvert hjul, der bilen snur rundt det innerste bakhjulet. Denne funksjonen er aktiv i hastigheter opptil 25 km/t, og gir et stort fortrinn i eksempelvis krappe svinger.
Den intelligente krypefunksjonen gir sjåføren ekstra støtte ved terrengkjøring ved å sikre optimal fremdrift, selv på løse underlag. Denne funksjonen opprettholder en forhåndsinnstilt hastighet, som en form for cruisekontroll spesielt tilpasset for utfordrende terreng. Dette lar sjåføren fullt ut fokusere på å velge den beste kjørelinjen og navigere rundt eventuelle hindringer, uten å måtte veksle mellom gass og bremsepedal. Krypefunksjonen er aktiv når LOW RANGE-modus er innkoblet, og bidrar til en mer kontrollert og sikker kjøreopplevelse i krevende terreng.
G-ROAR tilfører en unik lydopplevelse til den nye elektriske G-Klasse. Denne særegne kjørelyden er inspirert av de kraftfulle V8-motorene fra modellserien, og skaper en imponerende akustisk effekt ved akselerasjon med en dyp og rik bass. Lyden skiller seg markant ut fra andre elektriske modeller fra Mercedes-Benz, og gir en distinkt og gjenkjennelig karakter til kjøretøyet.
Mer digitalisert og mer luksuriøst interiør
Interiøret har blitt enda mer funksjonelt og luksuriøst med integrasjon av MBUX (Mercedes-Benz User Experience) infotainmentsystem og en rekke avanserte sikkerhets- og assistansesystemer. Samtidig er de tradisjonelle elementene som håndtaket på passasjersiden, og terrengknappene i midten, fortsatt sentrale elementer i interiøret. Nye OFFROAD COCKPIT gir hurtig tilgang til relevante funksjoner for terrengkjøring.
Burmester® 3D-surround sound system har nå Dolby Atmos som gir musikken mer rom, klarhet og dybde. MANUFAKTUR-serien gir kundene mulighet til å tilpasse interiør og eksteriør ytterligere, og omfanget har blitt utvidet i nye G-Klasse.
Om ønskelig kan bilen oppgraderes med elementer som tempererte koppholdere, trådløs lading for mobiltelefon og MBUX High End Rear Seat Entertaintment system. Den nye modellen er også tilgjengelig med KEYLESS-GO. Det gir deg muligheten til å låse opp og igjen dørene kun ved å trykke på knappen på dørhåndtaket, uten å måtte fysisk trykke på nøkkelen. Eneste forutsetningen er at du har nøkkelen plassert på deg.
Tekniske data
Mercedes-Benz G 580 med EQ-Teknologi |
|
Motor |
PSM |
Effekt |
588 hk |
Dreiemoment |
1.164 Nm |
Drivlinje |
Firehjulstrekk |
Batterikapasitet |
116 kWh |
AC-lading |
11 kW |
DC-lading (hurtiglading) |
200 kW |
Lengde / Bredde / Høyde |
4.624 / 1.931 /1.986 mm |
Bagasjevolum |
555 / 1.990 liter |
Vekt |
3.085 kg |
Akselerasjon 0-100 km/t |
4,7 sekunder |
Toppfart |
180 km/t |
Kombinert forbruk |
27,7 – 30,3 kWh / 100 km |
Kombinert CO2-utslipp |
0 g / km |
Rekkevidde |
434 – 473 km |
Nøkkelord
Kontakter
André JaskiewiczInformasjonssjef
andre.jaskiewicz@mercedes-benz.noThorbjørn MyrhaugDirektør Mercedes-Benz Norge
thorbjorn.myrhaug@mercedes-benz.noBilder
Lenker
Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Fra London til Brighton i en 120 år gammel Mercedes19.11.2024 09:30:45 CET | Pressemelding
Med en Mercedes-Simplex 28/32 hk fra 1904 fullførte Mercedes-Benz Classic årets versjon av verdens eldste bilarrangement fra London til Brighton.
Mercedes-AMG utvikler første høyytelses-SUV på fremtidens elektriske plattform12.11.2024 08:50:00 CET | Pressemelding
For første gang i sin 57 år lange historie utvikler Mercedes-AMG en SUV helt fra bunnen av. Den banebrytende terrengbilen, "Born in Affalterbach", er bygget på den elektriske plattformen AMG.EA. Utviklingsbiler skal gjennomgå de første prøvekjøringene denne vinteren.
Første titt på kommende CLA7.11.2024 11:21:05 CET | Pressemelding
Kommende CLA er designet for å sette nye standarder innen rekkevidde og effektivitet i sin klasse, og tilbyr kundene en avansert elektrisk drivlinje. Ola Källenius gir oss en første titt og avslører blant annet hvordan frontlysene ser ut. Modellen har verdenspremiere i 2025.
Mercedes-Benz åpner egen fabrikk for batterigjenvinning6.11.2024 08:45:00 CET | Pressemelding
Europas første batterigjenvinningsfabrikk som bruker en integrert mekanisk-hydrometallurgisk prosess har åpnet i Kuppenheim i Tyskland. Dette markerer en viktig milepæl på veien mot å øke bærekraften for råvarer takket være en forventet utvinningsgrad på mer enn 96 prosent og netto CO2-nøytral drift.
130 år siden Benz Motor-Velociped ble første serieproduserte bil10.10.2024 10:53:20 CEST | Pressemelding
Benz & Cie. startet produksjonen av verdens første serieproduksjonsbil for 130 år siden – Motor-Velociped. I jubileumsåret 2024 tar Mercedes-Benz Classic bilen tilbake på veien og det i Sindelfingen, der fremtiden til Mercedes-Benz utvikles.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom