Skal etablere Norge som internasjonal testarena for null- og lavutslippsluftfart
[Oslo 24. april] Avinor og Luftfartstilsynet har i dag inngått samarbeidsavtale om etablering av Norge som internasjonal testarena for null- og lavutslipps luftfartøy. Etableringen vil være et sentralt tiltak for å nå målet om fossilfri norsk luftfart i 2050.
![Illustrasjonsbilde: Avinors elfly over Trondheim lufthavn, Værnes. Foto: Øystein Løwer / Avinor.](/data/images/public/17421123/18070249/7f090b23-b5a2-4724-b488-22bf1fb91996-w_720.jpg)
Avinor stiller med infrastruktur, luftrom og tilgang på energi, og Luftfartstilsynet stiller med regulatorisk tilrettelegging.
– Testarena vil i prinsippet omfatte hele landet. Konkrete geografiske lokasjoner for etablering av testfasiliteter vil bli besluttet i dialog med markedsaktører, basert på deres behov, samt vurderinger av teknologisk modenhet. Interesserte produsenter og operatører må kunne fremlegge operasjonskonsept og svare ut forhåndsdefinerte kvalifikasjonskriterier. Dialog med markedet har allerede startet, sier Abraham Foss, konsernsjef i Avinor.
Etablering av Norge som internasjonal testarena vil bygge opp under det norske markedet som testområde og tidlig marked for innføring av null- og lavutslipps luftfartøy. Dette kan bidra til at løsningene som er aktuelle for det norske markedet kommer tidligere til Norge, og vil være et viktig steg på veien mot utvikling av nullutslippsluftfart i større skala globalt. Det finnes per i dag ingen tilsvarende testarena i et operativt miljø i verden.
– Grønn omstilling i luftfarten kan bidra til norsk næringsutvikling, deriblant gjennom å skape nye forretningsområder på områder hvor norsk leverandørindustri besitter verdifull kompetanse, som batterielektriske fremdriftssystemer, ladeinfrastruktur og hydrogenteknologi. Denne kompetansen vil også være av stor betydning for den globale luftfartsindustrien, sier Foss.
Virkemiddel for å nå mål om fossilfri luftfart i 2050
– Formålet med avtalen er å legge til rette for fremskyndet innfasing ved å redusere barrierer for testing og demonstrering av null- og lavutslipps luftfartøy. Testarena vil gi markedet et felles kontaktpunkt hos Avinor og Luftfartstilsynet, og felles prosess fra konsept til test- og demonstrasjonsflygning, som inkluderer infrastruktur, luftrom, energi og regulatorisk tilrettelegging, for nasjonale og internasjonale aktører som ønsker å teste og demonstrere null- og lavutslipps luftfartøy i Norge, sier luftfartsdirektør Lars Kobberstad i Luftfartstilsynet.
– Det omfattende nettverket av lufthavner i Norge og tett og godt samarbeid mellom Avinor som lufthavnoperatør og ansvarlig for luftrommet, og Luftfartstilsynet som regulator gjør at Norge er i en unik posisjon for å tilrettelegge for testing av ny teknologi i en tidlig fase, sier Kobberstad.
En testarena vil være et virkemiddel for å nå målet om fossilfri norsk luftfart innen 2050.
– Avinor og Luftfartstilsynet har fra før et utstrakt samarbeid for å kunne levere best mulig på felles transport- og sektorpolitiske mål. Gjennom denne avtalen etablerer de to et tettere strategisk samarbeid for å levere på regjeringens ambisjoner om fremskyndet innfasing av null- og lavutslipps luftfartøy og bærekraftig omstilling av luftfarten, sier Abraham Foss.
Arenaen vil også bety tidlig og aktiv involvering av luftfartsmyndighetene og blir løftet frem av markedsaktørene til å ha stor betydning. Dette inkluderer samarbeid med EUs luftfartsmyndighet EASA, for å etablere rammeverket for utprøving og demonstrasjon, samt sikre at dette blir en god arena for læring og kompetansebygging.
NTP gir et kraftfullt signal til markedet
– Med en prioritert ramme på 1 milliard kroner i Nasjonal transportplan 2025-2036 for å tilrettelegge for omstillingen til en null- og lavutslippsluftfart, sender regjeringen et kraftfullt signal til markedet om ambisjon og retning for utvikling, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
– Denne oppfølgingen av Luftfartstrategien viser politisk vilje over tid for omstilling av luftfarten. Med prioritering av økte ressurser til Luftfartstilsynet og Avinor gjøres avtalepartene i stand til å være pådrivere for omstilling. Etableringen av testarena er et sentralt og konkret tiltak for å nå regjeringens mål om å fremskynde innføring av ny teknologi i norsk luftfart så snart den er moden, sier Nygård.
Kontakter
Margareth AskeAvinor
Tel:92667083margareth.aske@avinor.noBilder
![Lars Kobberstad, Luftfartsdirektør og Abraham Foss, Konsernsjef, Avinor](/data/images/public/17421123/18070249/7bfb41fd-3729-4d50-8a50-74f7a4bca05d-w_240.jpg)
Avinor har ansvar for 43 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.
Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av el-fly, og leveranse av biodrivstoff til fly.
Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.
Rundt 2.800 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og kommersiell virksomhet på flyplassene.
Følg pressemeldinger fra Avinor
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Avinor
Avinors systemer er ikke berørt av globale IT-problemer19.7.2024 11:23:23 CEST | Pressemelding
Ingen av Avinors systemer er berørt av IT-problemene som påvirker utenlandske flyplasser i dag. Avinor benytter ikke sikkerhetstjenester fra den leverandøren det er snakk om.
Passasjertala aukar utanlands, men gjekk tilbake innanlands også i juni10.7.2024 12:00:00 CEST | Pressemelding
4,8 millionar reisande nytta Avinor sine lufthamner i juni. Dette er ein auke på 2 prosent samanlikna med juni i fjor. Det er utanlandstrafikken som aukar, med heile 9 prosent. Innlandstrafikken gjekk derimot tilbake med 3 prosent samanlikna med juni i fjor.
Endrer mattilbudet på Oslo lufthavn: Her er de nye spisestedene5.7.2024 10:00:00 CEST | Pressemelding
Nå blir det flere av nordmenns favoritter på flyplassen. Dette er den største endringen i matkonseptet på hovedflyplassen siden utvidelsen i 2017.
Oslo lufthavn kåret til Europas beste flyplass4.7.2024 09:15:00 CEST | Pressemelding
Norges hovedflyplass nådde helt til topps i kåringen av Europas beste flyplass i kategorien 25-40 millioner passasjerer årlig under ACI EUROPE Best Airport Awards.
Avinor og Kongsberg Defence & Aerospace har signert avtale om syv nye fjernstyrte tårn2.7.2024 15:14:42 CEST | Pressemelding
Tårnsenteret i Bodø fjernstyrer nå 11 tårn, og i mars 2025 vil de siste tårnene i Fase 1 i Remote Towers-Programmet settes i operativ drift fra tårnsenteret. Samtidig vil Remote Towers-systemet oppgraderes slik at hver arbeidsposisjon vil kunne operere inntil 3 lufthavner samtidig
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom