Splashgirl med nytt album i samarbeid med sanger og lydkunstner Robert Aiki Aubrey Lowe: "More Human" ute i dag!

More Human er det et syvende albumet fra Splashgirl, et samarbeid med sanger/lydkunstner Robert Aiki Aubrey Lowe og produsent Randall Dunn.

Albumtittelen More Human utforsker menneskets plass i et samfunn som i stadig større grad er prisgitt teknologi, hvor kunstnere allerede møter direkte konkurranse fra kunstig intelligens. Hva er forskjellen på det mennesket skaper og det maskinene skaper etter hvert som teknologien blir stadig mer sofistikert, og hvordan kan vi verne om det genuint menneskelige i musikk frembrakt ved at levende musikere møtes og skaper musikk sammen?

Albumcover - Aslak Gurholt

I det alt var klart for innspilling i Ocean Sound Recordings høsten 2021 ble amerikanerne Lowe og Dunn nektet innreise til Norge under de gjeldende covidrestriksjonene. Planene ble raskt kastet om slik at Splashgirl planla å gjøre opptak i Ocean Sound Recordings på Giske mens Lowe og Dunn spilte inn i Circular Ruin i New York. Et viktig aspekt for at dette skulle bli mer enn en utveksling av filer over Atlanteren var at innspillingen skulle foregå innenfor samme avgrensede tidsrom - dermed gikk begge lag i studio mandag 29. november 2021 og holdt på til 5. desember. Prosessen foregikk i grove trekk slik: lag A spilte inn et stykke musikk som så ble sendt vestover for bearbeiding og overdubs hos lag B. Annenhver dag var rekkefølgen motsatt. Enkelte spor ble improvisert frem etter anvisninger om tempo, innstilling, modus eller toneart fra produsent Dunn, mens andre var komponert på forhånd av Myhre og Løwe.

Spor nr. 2 på albumet er en cover av Taphead, en låt fra Talk Talks Spirit of Eden, et album som tidlig i arbeidet sto som en slags ledestjerne for hele prosjektet. Spor nr. 5 på albumet hadde i studio arbeidstittelen Dear Rob, og ble komponert med tanke på at Lowe skulle synge sin egen tekst over den. Resultatet ble låta Afterlife Like, komponert av Jo Berger Myhre, med tekst av Robert Aiki Aubrey Lowe.

Samarbeidet med Lowe har gitt musikken et anstrøk av mystisisme som i stor grad stammer fra hans stemmebruk. Ideen om prosjektet kom opprinnelig fra Randall Dunn – han har jobbet med Splashgirl og Lowe hver for seg i årevis og så her en mulighet for en fruktbar utveksling av musikalske ideer og en anledning til å lage et unikt album hvor begges stemmer kommer tydelig frem.

Photo: Ivar Kvaal

Andreas Vold LøweJo Berger Myhre og Andreas Lønmo Knudsrød i Splashgirl har kjent hverandre siden 2000 og bandet spilte sine første konserter i 2004. Første album Doors. Keys. (AIM Records) ble utgitt i 2007, før Splashgirl i 2009 utgav det som skulle bli Hubros første utgivelse: Arbor i 2009. Siden har bandet gitt ut albumene Pressure (2011), Field Day Rituals (2013), Hibernation (2015) og Sixth Sense (2018) på samme label. Siden starten har bandet spilt en lang rekke konserter i Skandinavia, Europa, USA og Japan.

Robert Aiki Aubrey Lowe (f. 1975) er en amerikansk lydkunstner og filmkomponist. Som komponist og utøver har han de siste årene jobbet med filmene Candyman (2021), Mother! (2017), Arrival (2016) og Sicario (2015). Hans hovedinstrument i denne produksjonen er modulærsynth, ofte iblandet mange lag av sin egen stemme. I dette tilfellet prosesseres også lyden av Splashgirl gjennom samme system.

Produsent Randall Dunn har tidligere produsert Splashgirls album Field Day Rituals (2013) og Hibernation (2018), og mikset albumet Pressure (2011).

More Human blir utgitt på Hubro 24. mai 2024, med en minikonsert på platebutikken Big Dipper i Oslo. Høsten 2024 reiser Splashgirl på turné 16.-29. september og 14.-20. oktober, hvor de spiller i bl.a. Dresden, Berlin og på Nasjonal Jazzscene i Oslo.

Photo by Ivar Kvaal
Photo by Ivar Kvaal
Photo: Ivar Kvaal
Albumcover: Aslak Gurholt / Yokoland

Folkemusikktrioen MOJNA ute med sitt andre album, "Väntenätter", i samarbeid med Erlend Apneseth.14.6.2024 08:30:00 CEST | Pressemelding

Med elementer av improvisasjon, stemmeføring basert påkontrapunkt og slåttespel på gitar med "fingerstyle”-teknikk har MOJNA utviklet et originalt musikalsk uttrykk. Trioen, tidligere kjent som Eriksson/Myhr/Malmström, fremfører nykomponert folkemusikk og ble i 2022 kåret til «Årets instrumentalband» av Lira Musikmagasin. Nå pryder de forsiden av Lira´s sommernummer 2024.