Statens vegvesen

Signerte kontrakt på siste strekning av E39 Betna-Stormyra

Del

Statens vegvesen og entreprenøren Bertelsen og Garpestad AS signerte mandag kontrakt på bygging av ny E39 mellom Stormyra og Staurset i Heim kommune.

bilde av Prosjektdirektør Ove Nesje i Statens vegvesen og daglig leder Geir Nesland Nilsen i Bertelsen & Garpestad signerte i går kontrakt på prosjektkontoret, med utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik med på video.
Prosjektdirektør Ove Nesje (t.v.) i Statens vegvesen og daglig leder Geir Nesland Nilsen i Bertelsen & Garpestad feiret i går at kontrakten er signert, med utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik med på video. Foto: Statens vegvesen.

Statens vegvesen bygger i perioden 2020 – 2026 tre nye parseller med total lengde 28 km på E39 mellom Betna og Stormyra i Heim kommune, på E39-strekninga mellom Molde og Trondheim.

- Når dette prosjektet er fullført, vil det bli en sammenhengende god europavegstandard på hele denne delen av E39. I tillegg vil vi få en reisegevinst på sju minutter og 5 km innspart kjørelengde i forhold til dagens E39, sier prosjektdirektør Ove Nesje.

Rundt halvparten av strekninga vil få en fartsgrense på 90 km/t.

Bertelsen & Garpestad var en av fire leverandører som etter prekvalifisering fikk invitasjon til å levere tilbud på oppdraget, og det var Bertelsen & Garpestad AS som hadde best forhold mellom pris og kvalitet. Kontraktssummen er på 538 millioner kroner eks. mva.

Om prosjektet

Delstrekninga forbi Vinjeøra, fra Stormyra til Staurset, omfatter i hovedsak bygging av ca 10,6 km ny to-felts E39. Store deler av strekningen går langs eksisterende veg, med delvis skrånende terreng. Arbeidene stiller krav til god logistikk og erfaring i håndtering og flytting av store massevolum. 

Det skal bygges et nytt kanalisert vegkryss mot fylkesveg 680 i retning Kyrksæterøra og Aure, et T-kryss på Barhals og tilhørende avkjørsler, sideveger og landbruksveger. Vegen vil få en strekning på ca. 5 km med fartsgrense 90 km/t.

I tillegg til vegbyggingen består anlegget av sju betongkonstruksjoner. Det er også satt krav om at minimum 20% av gravemaskintimene og minimum 30% av massetransportstimene skal utføres med nullutslipp, samt at man skal ta godt hensyn til klima, miljø og natur.

Oppdraget skal gjennomføres som utførelsesentreprise, og Bertelsen & Garpestad AS har med seg Veidekke Entreprenør AS som underentreprenør på konstruksjon. Frist for ferdigstillelse er 17.september 2026.

Dette blir den siste kontrakten i vegprosjektet E39 Betna – Stormyra.

Kontakter

Bilder

Kart over delstrekninga
Kart over delstrekninga
Last ned bilde

Om Statens vegvesen

Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye