Innovasjon er nøkkelen til suksess i detaljhandelen
Hvilke selskaper som er ledende på detaljhandel internasjonalt har endret seg betydelig de siste tre tiårene. Etablerte aktører har fått kamp av – og tidvis blitt utkonkurrert av - kreative nykommere som har prioritert innovasjon og teknologiske løsninger i møte med endrede forbrukerpreferanser. Ledende bransjeaktører investerer i gjennomsnitt 13% av årlige inntekter i innovasjonsinitiativer og ser en avkastning på 21% på innsatsen, ifølge en fersk rapport fra Boston Consulting Group (BCG) og World Retail Congress (WRC).
- Selv i en tid preget av usikkerhet, der mange er fokusert på å levere på det grunnleggende, er kontinuerlig innovasjon avgjørende for å opprettholde konkurransefortrinn, sier Magnus Prøsch, Managing Director og Partner i BCG i Oslo.
I rapporten, som bærer tittelen How retailers use innovation to gain an edge, har over 400 ledere på tvers av 11 handelssektorer verden over delt sine innovasjonspraksiser og -prioriteringer med BCG. Undersøkelsen viser at aktører som investerer en lavere del av inntektene i innovasjon, ikke uventet også får en lavere avkastning. Som et resultat kan disse havne i en ond sirkel hvor lav investering i innovasjon er utilstrekkelig for å drive en markant endring i ytelse og resulterer i lavere avkastning, som igjen fører til ytterligere reduksjoner i finansiering av innovasjon.
Innovasjonsledere prioriterer å investere i tre områder: operasjonelle forbedringer (71%); e-handel (60%); og big data, AI og analyser (58%). Mer enn fire av ti ledende aktører har investert i markedsplasser; nettplattformer som lar dem samle provisjoner på varer som er oppført hos og solgt av tredjeparter. Markedsplasser hjelper forhandlere å raskt skalere sitt produktspekter samtidig som de forenkler intern drift.
- Markedsplasser har blitt den foretrukne forretningsmodellen innen e-handel i detaljhandel, og genererer mer enn to tredjedeler av alt e-handelssalg. Imidlertid er disse plattformene fortsatt et relativt nytt fenomen. I mange land er for mange produktkategorier ingen veletablerte markedsplasser – noe som åpner for muligheter for first movers å skalere raskt, sier Prøsch.
Kontakter
Magnus Steinsvoll PrøschManaging Director og PartnerBCG
Tel:+47 958 96 750Proesch.Magnus@bcg.comHarald Bonaventura BorchgrevinkSenior PR SpecialistBCG Norge
Tel:+47 91 66 92 01borchgrevink.harald@bcg.comBilder
Lenker
Boston Consulting Group
Boston Consulting Group (BCG) er et globalt konsulentselskap som er ledende innen strategisk rådgivning. Vi samarbeider med ledere i samfunns- og næringsliv for å bygge bærekraftige konkurransefortrinn og drive positiv samfunnsbygging.
BCG ble grunnlagt av Bruce Henderson i Boston, USA, i 1963 og har i dag mer enn 30 000 ansatte i over 100 byer i mer enn 50 land.
Følg pressemeldinger fra Boston Consulting Group
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Boston Consulting Group på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Boston Consulting Group
Generativ AI hjelper nordmenn med å finne de beste tilbudene under årets Black Week14.11.2024 09:00:00 CET | Pressemelding
Flere forbrukere enn noensinne tar i bruk generativ AI (GenAI) som et verktøy for å finne de beste tilbudene. I en fersk global undersøkelse fra Boston Consulting Group (BCG) fremkommer det at 38 % av respondentene allerede har brukt eller planlegger å bruke GenAI i løpet av Black Friday, Cyber Monday og Singles’ Day.
Europeiske forbrukere bruker mindre penger selv om inflasjonspresset avtar22.10.2024 11:30:00 CEST | Pressemelding
En ny undersøkelse fra Boston Consulting Group (BCG) viser at forbrukere over hele Europa blir skvist fra flere kanter. 73 % av de spurte sier at prisen på varer og tjenester har økt i første halvdel av 2024. Samtidig har ikke lønninger og sparing holdt tritt: 25 % av de spurte sa at inntekten deres falt i første halvdel av 2024, og 28 % klarer ikke spare like mye som før.
BCG-rapport: Leverandørkjeder er største kilde til klimagassutslipp – men mindre enn 2 av 10 selskaper har konkrete mål for utslippsreduksjon4.10.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Nye funn fra Boston Consulting Group (BCG), i samarbeid med CDP, avslører at utslipp i leverandørkjeden (Scope 3) er hele 26 ganger større enn selskapenes direkte operasjonelle utslipp (Scope 1 og 2). Til tross for dette har kun 15 % av selskapene som rapporterer til CDP satt konkrete mål for reduksjon av Scope 3-utslipp.
Store forskjeller i avkastningen blant energiselskapene8.7.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Totalavkastning i energisektoren fra 2019 til 2023 avslører betydelige forskjeller i verdiskapningen – fra 6 % til 48 % på tvers av subsektorer. Det viser en fersk analyse fra konsulentselskapet BCG.
Veikart til økt lønnsomhet i havvindsektoren: Ny rapport fra BCG og PEAK Wind4.7.2024 12:00:00 CEST | Pressemelding
Optimalisering av drifts- og vedlikeholdspraksiser innen havvind kan forbedre både den operasjonalle ytelsen og lønnsomheten, skriver Boston Consulting Group og PEAK Wind i en fersk analyse.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom