Innovasjon er nøkkelen til suksess i detaljhandelen
Hvilke selskaper som er ledende på detaljhandel internasjonalt har endret seg betydelig de siste tre tiårene. Etablerte aktører har fått kamp av – og tidvis blitt utkonkurrert av - kreative nykommere som har prioritert innovasjon og teknologiske løsninger i møte med endrede forbrukerpreferanser. Ledende bransjeaktører investerer i gjennomsnitt 13% av årlige inntekter i innovasjonsinitiativer og ser en avkastning på 21% på innsatsen, ifølge en fersk rapport fra Boston Consulting Group (BCG) og World Retail Congress (WRC).

- Selv i en tid preget av usikkerhet, der mange er fokusert på å levere på det grunnleggende, er kontinuerlig innovasjon avgjørende for å opprettholde konkurransefortrinn, sier Magnus Prøsch, Managing Director og Partner i BCG i Oslo.
I rapporten, som bærer tittelen How retailers use innovation to gain an edge, har over 400 ledere på tvers av 11 handelssektorer verden over delt sine innovasjonspraksiser og -prioriteringer med BCG. Undersøkelsen viser at aktører som investerer en lavere del av inntektene i innovasjon, ikke uventet også får en lavere avkastning. Som et resultat kan disse havne i en ond sirkel hvor lav investering i innovasjon er utilstrekkelig for å drive en markant endring i ytelse og resulterer i lavere avkastning, som igjen fører til ytterligere reduksjoner i finansiering av innovasjon.
Innovasjonsledere prioriterer å investere i tre områder: operasjonelle forbedringer (71%); e-handel (60%); og big data, AI og analyser (58%). Mer enn fire av ti ledende aktører har investert i markedsplasser; nettplattformer som lar dem samle provisjoner på varer som er oppført hos og solgt av tredjeparter. Markedsplasser hjelper forhandlere å raskt skalere sitt produktspekter samtidig som de forenkler intern drift.
- Markedsplasser har blitt den foretrukne forretningsmodellen innen e-handel i detaljhandel, og genererer mer enn to tredjedeler av alt e-handelssalg. Imidlertid er disse plattformene fortsatt et relativt nytt fenomen. I mange land er for mange produktkategorier ingen veletablerte markedsplasser – noe som åpner for muligheter for first movers å skalere raskt, sier Prøsch.
Kontakter
Magnus Steinsvoll PrøschManaging Director og PartnerBCG
Tel:+47 958 96 750Proesch.Magnus@bcg.comHarald Bonaventura BorchgrevinkSenior PR SpecialistBCG Norge
Tel:+47 91 66 92 01borchgrevink.harald@bcg.comBilder


Lenker
Boston Consulting Group
Boston Consulting Group (BCG) er et globalt konsulentselskap som er ledende innen strategisk rådgivning. Vi samarbeider med ledere i samfunns- og næringsliv for å bygge bærekraftige konkurransefortrinn og drive positiv samfunnsbygging.
BCG ble grunnlagt av Bruce Henderson i Boston, USA, i 1963 og har i dag mer enn 30 000 ansatte i over 100 byer i mer enn 50 land.

Følg pressemeldinger fra Boston Consulting Group
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Boston Consulting Group på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Boston Consulting Group
Nordmenn kutter snacks og alkohol – men er likevel Europas mest optimistiske forbrukere10.6.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Mens kontinentet sliter med økonomisk uro og forbrukertillit på lavbluss, går nordmenn inn i andre halvdel av 2025 med godt mot – og klarere prioriteringer.
Sirkularitet i skala kan øke topplinjen med 20 prosent26.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Stadig flere selskaper investerer i sirkulære forretningsmodeller, men få lykkes med å kombinere sirkularitet med lønnsom vekst. En ny artikkelserie fra Boston Consulting Group (BCG) viser at med riktig strategi kan sirkularitet bidra til økt inntekt, reduserte kostnader og lavere miljøpåvirkning.
Boston Consulting Group (BCG) lanserer forskningsinstitutt for kunstig intelligens15.4.2025 11:00:00 CEST | Pressemelding
Det nye instituttet fører forskere, næringsliv og teknologiutviklere sammen for å styrke kunnskapsutvikling og praktisk anvendelse av kunstig intelligens ytterligere.
Et generasjonsskifte i investeringsvilje; en tredjedel av generasjon Z investerer allerede under studietiden11.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Tolltariffer til tross, de yngre generasjonene går inn i investeringsverdenen tidligere og med åpnere sinn enn noen gang før. Ferske tall fra World Economic Forum og Boston Consulting Group viser at 4 av 10 under 43 år er villige til å la en AI-assistent håndtere investeringene deres.
Fire partneropprykk ved BCGs Oslo-kontor17.1.2025 12:00:00 CET | Pressemelding
Ved årsskiftet fikk partnergruppen til Boston Consulting Group fire nye medlemmer.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom