Treschow-Fritzøe

Treschow-Fritzøe kjøper eierpost i Hunton Fiber

Treschow-Fritzøe investerer godt over hundre millioner kroner for en eierandel på 20 prosent i Hunton Fiber AS som er en ledende produsent av isolasjon og trebaserte byggematerialer. Virksomhetene passer godt sammen med sine nordiske satsninger innen treindustri og byggevarekjeder

Michael Stang Treschow
Michael Stang Treschow Thomas Quale Treschow-Fritzøe

Transaksjonen gjøres delvis som en emisjon og delvis som et nedsalg fra flere av Hunton Fibers eksisterende aksjonærer. Investeringen er i tråd med Treschow-Fritzøes vekststrategi innen innovative trebaserte produkter. Hunton Fiber får tilført frisk kapital som vil bidra til å realisere selskapets ambisiøse vekststrategi.

Gjennom transaksjonen vil begge selskapene styrke sine allerede solide markedsposisjoner ved å utnytte sine respektive styrker innen produksjon og distribusjon av bærekraftige byggematerialer. Samarbeidet som følger av eierposten, forventes å skape synergier blant annet knyttet til kompetanse, utviklingsprosjekter, distribusjon og markedsaktiviteter. Begge selskapene er sterke på industriutvikling med skogen som råstoff.

Mennesker i de to selskapene kjenner hverandre godt fra tidligere ettersom Treschow-Fritzøe var eier i Hunton Fiber frem til 2003. Da ble eierandelene solgt til dagens hovedaksjonær i Hunton Fiber, Arne Jebsen. Han har vært styremedlem i Fritzøe Engros – et datterselskap i Treschow-Fritzøe – i ni år.

- Vi anser tidspunktet som riktig for å investere strategisk i Hunton igjen. Det er et fremtidsrettet selskap med en solid markedsposisjon. Vi kjenner Hunton godt og ser spennende markedsutsikter og utviklingsmuligheter for begge parter, sier Michael Stang Treschow som er eier og styreleder i Treschow-Fritzøe.

-  Vi ønsket å få inn en sterk og industriell eier med mye kompetanse og et langsiktig perspektiv, og tror at Treschow-Fritzøe er den rette partneren til å være med å skape vekst og videreutvikle virksomheten, sier Arne Jebsen, administrerende direktør i Hunton Fiber.

De to selskapene fortsetter å operere som selvstendige, har komplementære produktporteføljer og er opptatt av kvalitet og ansvarlighet i egen drift og bruken av tre inn i fremtiden.

Michael Stang Treschow
Arne Jebsen

Om Treschow-Fritzøe AS

Treschow-Fritzøe eier og drifter selskaper innen skogsdrift og naturressurser, eiendomsforvaltning og -utvikling, steinindustri, byggevaredistribusjon, fornybar energi, samt kapitalforvaltning. Selskapet har nordisk virksomhet og over 200 års historie med langsiktig ansvarlighet og forkjærlighet til naturprodukter og bærekraftig ressursutnyttelse, innovasjon og markedstilpasning.

Om Hunton Fiber AS

Hunton Fiber AS produserer trefiberbaserte byggematerialer og isolasjonsløsninger med minst mulig klimafotavtrykk. Selskapet ble etablert i 1889 på Gjøvik, og er i dag ledende i Norden innen sine produktkategorier. Industribedriften har hovedkontor på Gjøvik og fabrikker på Gjøvik, Skjerven, Skreia og Olsfors, og salgsteam i Norge, Sverige og Finland.

Hunton er sertifisert i henhold til ISO 9001, 50001, PEFC og Miljøfyrtårn. Omsetning i 2023 var 638 millioner kroner, hvorav 40 prosent eksport. Selskapet har 165 ansatte.

Følg pressemeldinger fra Treschow-Fritzøe

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Treschow-Fritzøe på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Treschow-Fritzøe