Erna Solberg snakker åpent om dysleksi i ny podkast
Tidligere statsminister Erna Solberg har dysleksi. — Diagnosen fikk jeg på 70-tallet hos Eikelund skole for evneveike, forteller hun i et ferskt intervju for Universitetet i Oslo.

Sterk muntlig, svak skriftlig
I en uformell samtale med en av Norges fremste eksperter i leseforskning, deler Erna Solberg ærlig om sine utfordringer med dysleksi og hvordan det har påvirket skolegangen og livet hennes.
— Som liten var jeg glad i å lese, og jeg kunne egentlig lese da jeg begynte på skolen. Men stavingen min var litt i hytt og pine. Selv om jeg gjorde det greit på skolen ellers og var flink til å lese høyt, merket jeg at jeg strevde med lange ord, forteller Solberg.
Årene gikk
Siden hun greide seg såpass bra muntlig, tok det mange år før Erna fikk hjelp. Det var fransklæreren hennes som til slutt tok opp problemet. Da var Erna 16 år gammel.
— Hun lurte på om jeg noen gang hadde blitt testet for ordblindhet, som det het den gangen. Jeg husker hun sa: «Du klarer deg bra muntlig, men du skriver nesten uforståelig», forteller Solberg.
Solberg fikk etter hvert vite at hun hadde det som den gangen ble kalt visuelt betinget dysleksi.
— Diagnosen fikk jeg på Eikelund skole for evneveike. Det er mange rare ord vi har med oss fra gamle tider, smiler hun.
Det er hjelp å få!
Solberg synes det i dag skjer mye bra i samfunnet, med digitalisering og ny teknologi, som gjør at dysleksien ikke nødvendigvis trenger å være så avgjørende. Hun deler også noen gode råd til andre som er i samme situasjon som hun var på 70-tallet.
— Hvis du er barn og opplever at du sliter, snakk med en voksen. Hvis du som forelder opplever at barna dine sliter, ta det opp med skolen. For det er masse hjelp å få. Det finnes også utrolig mye læringsmateriell og andre ting som gjør at det kan bli enklere for alle med dysleksi, sier hun.
Ikke et hinder i dag
Selv om Solberg fortsatt skriver og staver en del feil i dag, hindrer ikke dysleksien henne i å fungere i jobben som politiker og partileder.
— For meg har den digitale verden betydd veldig mye. Jeg har gode retteprogrammer som hjelper meg, og disse har blitt mye bedre enn de var tidligere. Ofte får jeg også andre til å lese over for meg, og det fungerer bra. Men jeg ville ikke begitt meg ut på å skrive på fransk. Jeg holder meg til å klare meg med litt turistfransk når jeg er i Frankrike, sier hun.
Om podkasten
Hele intervjuet med Erna Solberg kan du høre siste episode i podkasten «Det virker!», som blir produsert av SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering.
I studio er også professor i spesialpedagogikk, Monica Melby-Lervåg, som oppdaterer Høyre-lederen på det siste innen forskningen på feltet.
Programleder og produsent er Fredrik Solli Wandem, kommunikasjonsrådgiver i SpedAims.
Nøkkelord
Kontakter
Fredrik Solli WandemKommunikasjonsrådgiver ved SpedAims (Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering)
Tel:92821494f.s.wandem@isp.uio.noMonica Melby-LervågProfessorSpedAims / Universitetet i Oslo
Leder i SpedAims - Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Bilder




SpedAims
SpedAims - Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering er finansiert av Forskningsrådet og er samarbeid mellom Universitetet i Bergen, Universitetet i Agder, Nord Universitet, Universitetet i Oslo og Universitetet i Stavanger. Vår hovedidé er å bringe ledende forskere og lovende yngre forskere sammen for å løfte kvaliteten på den spesialpedagogiske forskningen i Norge.
Forskningen i senteret er bygget opp rundt fire sentrale spørsmål:
- HVEM trenger spesialundervisning, og NÅR bør de få den?
- HVA skal spesialundervisningen inneholde, og HVORDAN bør den gis?

Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Jonasprisen 2025 til Team Pølsa22.8.2025 06:41:00 CEST | Pressemelding
– Ungdommene har gitt oss samtaler vi aldri ville hatt uten dem, det er bare å ta av seg hatten, sier juryleder Ellen Irén Brinchmann. Hun prøvde å telle antallet kronikker og artikler relatert til serien, men gav opp.
Slik gikk det med tverrfaglige tema i skolen19.8.2025 09:32:29 CEST | Pressemelding
I en tid preget av uro og samfunnsutfordringer, bør skolen være et sted hvor konfliktstoff utforskes mer, konkluderer forskere i ny rapport.
Hvordan oppleves verden for en som er autist?6.8.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
For 18 år gamle Liv handler det om sterke sanseinntrykk, utfordringer i det sosiale – og en dyp erkjennelse av at autismen er en grunnleggende del av hvem hun er. — Jeg føler meg ofte som en kopi. Jeg gjør det samme som de andre, men jeg skjønner ikke helt hvorfor, sier hun.
Flere elever får vist hva de kan med digitale verktøy4.8.2025 12:43:46 CEST | Pressemelding
Hvordan kan elevene vist hva de har lært med en iPad, sammenlignet med tradisjonelle verktøy som penn og papir? Et innovasjonsprosjekt viser vei.
Hvordan, hvor mye og av hvem bør skolen styres?13.5.2025 14:49:39 CEST | Pressemelding
Har sentrale myndigheter og skoleeiere fått for mye makt over innholdet i skolen?
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom