NHO

Historisk enighet i bussoppgjøret

Bussbransjen får en økt timelønn på 11 kroner. Resultatet fra tarifforhandlingene 19. april legger til rette for en god lønnsutvikling og er i tråd med frontfagets ramme på 5,2 prosent. Lønnsveksten vil virke positivt for rekruttering av bussjåfører. Partene er fornøyd med å ha kommet til enighet uten mekling. Dette er første gang etter at bussbransjeavtalen ble etablert.

Foto: Jofri Lunde

Lønnsøkningen per time består av et generelt tillegg på syv kroner pluss et normallønnstillegg på fire kroner.

Bussene må kjøre til ulike tider på døgnet. I årets lønnsoppgjør blir sjåførene bedre kompensert for kjøring om natten og ved "passiv tid". Ekspressbussjåfører får et nytt tillegg for ubekvem arbeidstid.

Partene i bussbransjen vil også jobbe med etter-/videreutdanning og språk i henhold til regjeringens Kompetansereformutvalg.

Yrkestrafikkforbundet, Fellesforbundet, Norsk Jernbaneforbund og Fagforbundet er parter på arbeidstakersiden. NHO Transport og Spekter representerer arbeidsgiversiden. Resultatet skal til uravstemning hos arbeidstakerne med frist 15. mai.

Følg pressemeldinger fra NHO

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NHO på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NHO