– Veldig spennende!
Konkurransen om å få bygge E6 Megården-Sommerset er i gang. Planen er å inngå kontrakt tidlig i 2025 med byggestart vår samme år.

– Vi tror dette blir et veldig artig prosjekt med spennende utfordringer for gode entreprenører med solid tunnelerfaring. Det sier prosjektsjef for prosjekt Salten hos Statens vegvesen, Steinar Livik.
Strekningen E6 Megården-Sommerset er sørligste og første byggetrinn på prosjektet E6 Megården–Mørsvikbotn. Hele prosjektet ligger i Sørfold kommune.
Dette skal bygges
Arbeidene på E6 Megården-Sommerset omfatter prosjektering og bygging av ca. 21,5 km ny E6 på strekningen fra Megården til Sommerset.
På strekningene inngår tre tunneler på til sammen ca. 13,8 km, ca. 6,9 km. veg i dagen samt to større brukonstruksjoner på til sammen ca. 730 m. I tillegg inngår flere mindre konstruksjoner, kanalisert kryss, avkjørsler, stopplommer, landbruksveger, stikkrenner, vegutstyr, elektro mv.
Kostnad
Statens vegvesen skal bygge vegen for en totalkostnad på 5,4 milliarder kroner i (2022 kr). Også kalt styringsramme. Totalkostnaden skal dekke alle utgifter blant annet planlegging, grunnerverv, grunnundersøkelser, bygging og oppfølging til veganlegget er ferdig og godkjent.
Stortinget har som vanlig i alle store vegutbygginger satt av en usikkerhetsbuffer, og opererer derfor med en kostnadsramme på 6,6 milliarder kroner (2022).
Miljøkrav
I utgangspunktet skal de ulike klima og miljøtiltakene leverandøren eventuelt tilbyr i våre konkurranser vektes med minimum 30 prosent. Men fordi konkrete krav åpenbart vil gi bedre klima- og miljøeffekt enn vekting i denne utbyggingen, benyttes unntaksregelen etter anskaffelsesforskriften FOA § 7-9 (4).De fleste klima- og miljøtiltakene i dette prosjektet er derfor definert som konkrete krav i konkurransegrunnlaget.
Tilbudte løsninger som er bedre enn våre klima- og miljøkrav, vil bli premiert. Det settes også av et klimafond for å kunne innføre nye klima og miljøtiltak i kontraktsperioden.
Utfordrende oppdrag
– Det mest utfordrende i dette prosjektet er noen steder med krevende grunnforhold, stort masseoverskudd, nærhetet til eksisterende E6 og polarbanen, samt en stor fjordkryssing med bru.
Dette er heldigvis utfordringer mange entreprenører er vant til å takle, oppsummerer prosjektleder Alf-Tore Angelsen.
En totalentreprenør
Anskaffelsen gjøres som totalentreprise med forhandling (NS 8407). Det betyr at Vegvesenet velger ut tre til fire leverandører med relevant erfaring som får levere tilbud i konkurransen. Etter hvert tilbud vil det bli forhandlet om kvalitet og pris. Entreprenøren med best forhold mellom løsning, gjennomføring og pris vinner oppdraget.
Kontakter
Steinar LivikProsjektsjef prosjekt SaltenStatens vegvesen / Utbygging Nord
Tel:92064393steinar.livik@vegvesen.noAlf-Tore AngelsenProsjektleder E6 Megården-SommersetStatens vegvesen / Utbygging Nord
Tel:+4791656231alf-tore.angelsen@vegvesen.noBilder

Lenker
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
10 russebusser politianmeldt: frykter en alvorlig ulykke2.6.2025 10:29:01 CEST | Pressemelding
Over halvparten av alle russebusser/-biler som ble stoppet i kontroll langs veien under årets russetid, fikk bruksforbud. 10 av disse ble i tillegg anmeldt til politiet.
10 omkom i trafikken i mai1.6.2025 06:29:59 CEST | Pressemelding
33 personer mistet livet på norske veier i årets fem første måneder. Det er fire færre enn i tilsvarende periode i fjor. I mai var det ni dødsulykker med ti omkomne, en mer enn i mai 2024. Dette viser Statens vegvesens foreløpige ulykkestall.
Røstetunnelen på riksveg 4 i Lunner nattestengt fra 2. juni30.5.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen skal reparere hvelvet i Røstetunnelen etter påkjørsel tidligere i år. Tunnelen blir stengt fire netter i uka mellom 2. og 13. juni.
Slutt på ferje til og frå Lærdal30.5.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Frå måndag 2. juni er det slutt med ferjeavgang til og frå Lærdal på natt, i samband med arbeida i rv. 5 Fodnestunnelen.
Flytter arbeidet til andre løpet i Damsgårdtunnelen28.5.2025 11:52:00 CEST | Pressemelding
Natt til mandag flytter oppgraderingsarbeidet i rv. 555 Damgårdtunnelen i Bergen til andre løpet. Fremover blir det nattestengt i løpet fra sentrum og vestover.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom