Avinor velger leverandør for biogassanlegg på Svalbard
Avinor går videre med planene om å etablere biogassanlegg for fossilfri energiforsyning til Svalbard lufthavn, og har nå inngått avtale med Adigo Renewables AS i Ski for leveranse av anlegget.
![](/data/images/public/17421123/18068340/6ec558c0-58eb-4fe0-8801-cb2dacb4dfa4-w_720.jpg)
Den nye energiløsningen ved lufthavnen skal drives med flytende biogass (LBG) som energibærer, og består blant annet av tre mikrogassturbiner for produksjon av elektrisk kraft, samt eksosvarmeveksler og biogasskjel for produksjon av termisk energi til oppvarming. Anlegget er dimensjonert for å forsyne Svalbard lufthavn med alt forbruk av strøm og varme.
Sentralt for at Avinor skal nå sine klimamål
Utslippene fra strøm og fjernvarme ved Svalbard lufthavn utgjør mellom 8 og 10 prosent av de totale utslippene i Avinors klimaregnskap innenfor scope 1 og 2, selv etter at energiforsyningen i Longyearbyen har gått over til å bruke diesel som energibærer istedenfor kull.
– Dersom Avinor skal nå sine klimamål, er etablering av et biogassanlegg ved Svalbard et veldig viktig tiltak. Planen er at anlegget skal stå ferdig innen sommeren 2025. Svalbard lufthavn vil da ha fossilfri energiforsyning, sier Anders Kirsebom, styreleder i Avinor Svalbard lufthavn AS.
Ønsker energi fra hovedenergiforsyningen på sikt
Siden 2016 har Avinor Svalbard lufthavn gjort flere tiltak for å redusere sitt CO2-utslipp, både gjennom systematisk ENØK-arbeid og ved installasjon av anlegg for produksjon av solenergi med kapasitet på 137 kWp (kilowatt peak) og vindkraft både på flyplassen og på off-grid flynavigasjonsanlegg. Biogassanlegget er tenkt som en midlertidig løsning.
– Anlegget vil være modulbasert og dermed lett flyttbart. Avinor anser etableringen som et bidrag til energiomstillingen i Longyearbyen, og vil delta aktivt i planleggingen og gjennomføring av energiomstilling på Svalbard. Så snart hovedenergiforsyningen i Longyearbyen består av en tilstrekkelig andel fornybar energi, er vårt ønske å få levert energi derfra, sier Anders Kirsebom.
Adigo Renewables, som skal levere energianlegget, har levert en rekke slike anlegg i Norge og Sverige. De vil også stå for prosjektering og bygging. Selskapet Intergas AS i Risør vil være en betydelig komponentleverandør til Adigo, med ansvar for fordamperanlegget.
Viser vilje til å gå foran
Terje Aunevik, leder for Longyearbyen lokalstyre roser Avinor for å vise vilje til å gå foran i energiomstillingen av Longyearbyen med dette prosjektet:
– Forventningen og ambisjonene for energiomstillingen av Longyearbyen er store, både lokalt og sentralt. Skal vi lykkes, er det ikke nok bare med ambisjoner. Vi trenger også vilje til å satse, gå foran, og gjennomføre, selv om det koster. Med dette prosjektet viser Avinor virkelig vilje. Det er veldig inspirerende og et prakteksempel på hva som faktisk er mulig der det er vilje, sier Aunevik.
– Jeg gleder meg til å se resultatene og effektene biogassprosjektet vil gi, og ser frem til erfaringsutveksling og videre samarbeid når vi skal ta de neste stegene for et nytt energisystem her i Norges nordligste region.
Nøkkelord
Kontakter
Margareth AskeAvinor
Tel:92667083margareth.aske@avinor.noAvinor har ansvar for 43 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.
Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av el-fly, og leveranse av biodrivstoff til fly.
Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.
Rundt 2.800 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og kommersiell virksomhet på flyplassene.
Følg pressemeldinger fra Avinor
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Avinor
Avinors systemer er ikke berørt av globale IT-problemer19.7.2024 11:23:23 CEST | Pressemelding
Ingen av Avinors systemer er berørt av IT-problemene som påvirker utenlandske flyplasser i dag. Avinor benytter ikke sikkerhetstjenester fra den leverandøren det er snakk om.
Passasjertala aukar utanlands, men gjekk tilbake innanlands også i juni10.7.2024 12:00:00 CEST | Pressemelding
4,8 millionar reisande nytta Avinor sine lufthamner i juni. Dette er ein auke på 2 prosent samanlikna med juni i fjor. Det er utanlandstrafikken som aukar, med heile 9 prosent. Innlandstrafikken gjekk derimot tilbake med 3 prosent samanlikna med juni i fjor.
Endrer mattilbudet på Oslo lufthavn: Her er de nye spisestedene5.7.2024 10:00:00 CEST | Pressemelding
Nå blir det flere av nordmenns favoritter på flyplassen. Dette er den største endringen i matkonseptet på hovedflyplassen siden utvidelsen i 2017.
Oslo lufthavn kåret til Europas beste flyplass4.7.2024 09:15:00 CEST | Pressemelding
Norges hovedflyplass nådde helt til topps i kåringen av Europas beste flyplass i kategorien 25-40 millioner passasjerer årlig under ACI EUROPE Best Airport Awards.
Avinor og Kongsberg Defence & Aerospace har signert avtale om syv nye fjernstyrte tårn2.7.2024 15:14:42 CEST | Pressemelding
Tårnsenteret i Bodø fjernstyrer nå 11 tårn, og i mars 2025 vil de siste tårnene i Fase 1 i Remote Towers-Programmet settes i operativ drift fra tårnsenteret. Samtidig vil Remote Towers-systemet oppgraderes slik at hver arbeidsposisjon vil kunne operere inntil 3 lufthavner samtidig
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom