Grønn skipsfart i sikte
Å få fortgang i den grønne omstillingen av maritim sektor, redusere energiforbruket og erstatte fossile med fornybare drivstoff er ingen enkel oppgave. Nå skal et nytt forskningssenter FME MarTrans sette fart på utviklingen.
FME står for forskningssenter for miljøvennlig energi, og senteret FME Maritime Energy Transition (MarTrans) er et 8-årig samarbeidsprosjekt med 65 partnere fra maritim industri og forskningsmiljø. Hovedfokuset er forskning, innovasjon og utdanning for å akselerere energiomstillingen i skipsfarten, samtidig som man øker verdiskapningen og eksporten for norsk maritim industri.
Med en total finansiering fra Forskningsrådet og de industrielle partnerne på over 300 millioner kroner blir dette verdens største maritime forskningsprogram av sitt slag. Senterdirektør Trond Vikan Johnsen i SINTEF Ocean gleder seg til å komme i gang.
- Skipsfarten er godt i gang med det grønne skiftet. Det siste tiåret er lokal forurensning kraftig redusert og det er gjort store kutt i klimautslipp per fraktet vare, men med et stadig økende transportbehov og en ambisjon om nullutslipp i 2050 har vi fortsatt store utfordringer foran oss, sier Johnsen.
Norske skipseiere deler dette synet, og hele 18 rederier med totalt rundt 450 skip i operasjon deltar i senteret. Norge har verdens femte største skipsflåte og kan virkelig utgjøre en forskjell på de globale utslippene fra sektoren.
- Rederiforbundets medlemmer har som mål å kun bestille skip med nullutslippsteknologi innen 2030. Innen 2050 skal alle skip være karbonnøytrale. Det krever en ambisiøs satsning på forskning og innovasjon, sier Helene Tofte, Direktør internasjonalt samarbeid og klima, Norges Rederiforbund.
Hva skal FME MarTrans gjøre?
Den maritime sektoren står i dag for ni prosent av Norges klimagassutslipp og 12 prosent av globale transportutslipp. Skal vi få til å kutte utslippene i sjøtransporten må vi løse fire hovedutfordringer:
Miljøvennlig drivstoff er dyrt, og tilgangen knapp. Dermed må forbruket reduseres drastisk gjennom energieffektiv frakt.
For å kunne bruke de nye energibærerne på en sikker og effektiv måte, må energisystemene om bord videreutvikles.
Tilgjengeliggjøring av grønne drivstoff krever utvikling av forsyningskjeder og ny havneinfrastruktur.
En bærekraftig omstilling krever at ny teknologi understøttes med kunnskap og fremskritt innen forretningsmodeller, miljøpåvirkning, regelverk og energisystemintegrasjon.
- FME MarTrans vil organisere mye av sine forskningsaktiviteter og utdanningsløp rundt disse områdene, men vil også drive frem innovasjoner og pilotering gjennom rederistyrte demo-prosjekter, sier Senterdirektør Johnsen.
Et stort og viktig verktøy i arbeidet vil være den verdensledende forskningsinfrastrukturen i Norsk Havteknologisenter. De nye laboratoriene for modellskalatesting av skip og energisystemer vil fases inn i løpet av de første par årene av FME MarTrans, og gi forskerne helt nye muligheter til å optimalisere teknologi og operasjoner.
Samarbeid styrker verdiskapningen
Maritim leverandørindustri er en av Norges største eksportnæringer med 90.000 arbeidsplasser over hele landet og en årlig verdiskapning på over 150 milliarder kroner. For å opprettholde og styrke konkurransekraften er den norske klyngen avhengige av å ligge i forkant på teknologiutvikling og innovasjon, spesielt knyttet til grønne løsninger.
- Kongsberg Maritime er glade for å være partner i forskningssenteret FME MarTrans. Vår visjon er å forme den maritime fremtiden med utgangspunkt i ny teknologi, energieffektive løsninger og digitalisering, og gjennom dette samarbeidet vil vi bygge kunnskap og være del av et nettverk som jobber med å utvikle felles løsninger, sier Bjørn Jalving, CTO, Kongsberg Maritime.
Samarbeid på tvers av den maritime verdikjeden er en norsk tradisjon og suksessoppskrift. I FME MarTrans møtes rederier, skipsbyggere, leverandørindustri, havner, energiselskaper, forsikring og klasseselskaper for å samarbeide med universiteter og forskningsinstitutter for å finne løsninger på de mest krevende utfordringene for næringen fremover.
- Dette partnerskapet tydeliggjør en dedikasjon til forskning og innovasjon for grønn skipsfart. Senteret vil spille en sentral rolle når maritime aktører skal navigere i energiomstillingen fremover og omdanne FoU til næringsmessige fortrinn i global skala. Vi ser frem til å drive det maritime grønne skiftet i samarbeid med SINTEF Ocean og alle partnere i FME MarTrans, sier Tomas Tronstad, Direktør for Maritim FoU, DNV.
Nøkkelord
Kontakter
Trond JohnsenMarkedssjefSINTEF Ocean
Tel:+47 92 21 64 89trond.johnsen@sintef.noBilder
Om oss
SINTEF er et av Europas største forskningsinstitutt, med flerfaglig spisskompetanse innenfor teknologi, naturvitenskap og samfunnsvitenskap. SINTEF er en uavhengig stiftelse som siden 1950 har skapt innovasjon gjennom utviklings- og forskningsoppdrag for næringsliv og offentlig sektor i inn- og utland. SINTEF har 2200 medarbeidere fra 80 nasjoner og en årlig omsetning på over fire milliarder kroner.
Visjon: Teknologi for et bedre samfunn
www.sintef.no
Følg pressemeldinger fra SINTEF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra SINTEF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra SINTEF
Forskerens beste tips: Kjøl drikken perfekt til jul og nyttårsfeiring19.12.2024 11:00:39 CET | Pressemelding
Kristian Solheim Thinn, forsker i SINTEF Energi, har gått vitenskapelig til verks for å finne den mest effektive måten å kjøle ned favorittdrikken på, akkurat i tide før jul og nyttår.
Karbonfangst kan gi klimavennlig sement, avokado og øl til lav kostnad18.12.2024 11:45:48 CET | Pressemelding
Ville du betalt én prosent ekstra for en klimavennlig øl eller avokado? Hva med to prosent ekstra i bompenger for en bro der 70 prosent av utslippene er kuttet?
Ny studie avslører utfordringer med brannsikkerheten i rom for batterilagring18.12.2024 06:00:00 CET | Pressemelding
For å hindre ulykker er det behov for nasjonale retningslinjer og konkrete sikkerhetskrav for batterirom, viser en studie.
Nye råd om brannteknisk oppgradering av gamle trefyllingsdører12.12.2024 06:00:00 CET | Pressemelding
Trapperomsdører i eldre bygårder kan oppgraderes når estetiske hensyn og antikvarisk verdi gjør det ønskelig å beholde eksisterende dørblad.
Knut Samdal blir en del av SINTEFs Brusselkontor11.12.2024 11:01:28 CET | Pressemelding
Etter 15 år som forskningssjef i SINTEF Energi går Knut Samdal videre til en ny og strategisk viktig rolle ved SINTEFs Brusselkontor.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom