Grønn skipsfart i sikte
Å få fortgang i den grønne omstillingen av maritim sektor, redusere energiforbruket og erstatte fossile med fornybare drivstoff er ingen enkel oppgave. Nå skal et nytt forskningssenter FME MarTrans sette fart på utviklingen.
![Fra NTNU og SINTEF sin felles pressekonferanse om tildelingen av åtte nye FME-sentre. Fra venstre: Vegar Johansen, Administerernde direktør i SINTEF Ocean, Katja Reitan, Patentfullmektig, Kongsberg Maritime som er den største industripartneren i FME MarTrans, Trond A, Vikan Johnsen, Markedssjef, SINTEF Ocean og Olav Bolland, Dekan, Fakultetet for ingeniørvitenskap, NTNU.](/data/images/public/7235542/18068178/fed7f07e-62d2-475f-840b-8015829103e5-w_720.jpg)
FME står for forskningssenter for miljøvennlig energi, og senteret FME Maritime Energy Transition (MarTrans) er et 8-årig samarbeidsprosjekt med 65 partnere fra maritim industri og forskningsmiljø. Hovedfokuset er forskning, innovasjon og utdanning for å akselerere energiomstillingen i skipsfarten, samtidig som man øker verdiskapningen og eksporten for norsk maritim industri.
Med en total finansiering fra Forskningsrådet og de industrielle partnerne på over 300 millioner kroner blir dette verdens største maritime forskningsprogram av sitt slag. Senterdirektør Trond Vikan Johnsen i SINTEF Ocean gleder seg til å komme i gang.
- Skipsfarten er godt i gang med det grønne skiftet. Det siste tiåret er lokal forurensning kraftig redusert og det er gjort store kutt i klimautslipp per fraktet vare, men med et stadig økende transportbehov og en ambisjon om nullutslipp i 2050 har vi fortsatt store utfordringer foran oss, sier Johnsen.
Norske skipseiere deler dette synet, og hele 18 rederier med totalt rundt 450 skip i operasjon deltar i senteret. Norge har verdens femte største skipsflåte og kan virkelig utgjøre en forskjell på de globale utslippene fra sektoren.
- Rederiforbundets medlemmer har som mål å kun bestille skip med nullutslippsteknologi innen 2030. Innen 2050 skal alle skip være karbonnøytrale. Det krever en ambisiøs satsning på forskning og innovasjon, sier Helene Tofte, Direktør internasjonalt samarbeid og klima, Norges Rederiforbund.
Hva skal FME MarTrans gjøre?
Den maritime sektoren står i dag for ni prosent av Norges klimagassutslipp og 12 prosent av globale transportutslipp. Skal vi få til å kutte utslippene i sjøtransporten må vi løse fire hovedutfordringer:
Miljøvennlig drivstoff er dyrt, og tilgangen knapp. Dermed må forbruket reduseres drastisk gjennom energieffektiv frakt.
For å kunne bruke de nye energibærerne på en sikker og effektiv måte, må energisystemene om bord videreutvikles.
Tilgjengeliggjøring av grønne drivstoff krever utvikling av forsyningskjeder og ny havneinfrastruktur.
En bærekraftig omstilling krever at ny teknologi understøttes med kunnskap og fremskritt innen forretningsmodeller, miljøpåvirkning, regelverk og energisystemintegrasjon.
- FME MarTrans vil organisere mye av sine forskningsaktiviteter og utdanningsløp rundt disse områdene, men vil også drive frem innovasjoner og pilotering gjennom rederistyrte demo-prosjekter, sier Senterdirektør Johnsen.
Et stort og viktig verktøy i arbeidet vil være den verdensledende forskningsinfrastrukturen i Norsk Havteknologisenter. De nye laboratoriene for modellskalatesting av skip og energisystemer vil fases inn i løpet av de første par årene av FME MarTrans, og gi forskerne helt nye muligheter til å optimalisere teknologi og operasjoner.
Samarbeid styrker verdiskapningen
Maritim leverandørindustri er en av Norges største eksportnæringer med 90.000 arbeidsplasser over hele landet og en årlig verdiskapning på over 150 milliarder kroner. For å opprettholde og styrke konkurransekraften er den norske klyngen avhengige av å ligge i forkant på teknologiutvikling og innovasjon, spesielt knyttet til grønne løsninger.
- Kongsberg Maritime er glade for å være partner i forskningssenteret FME MarTrans. Vår visjon er å forme den maritime fremtiden med utgangspunkt i ny teknologi, energieffektive løsninger og digitalisering, og gjennom dette samarbeidet vil vi bygge kunnskap og være del av et nettverk som jobber med å utvikle felles løsninger, sier Bjørn Jalving, CTO, Kongsberg Maritime.
Samarbeid på tvers av den maritime verdikjeden er en norsk tradisjon og suksessoppskrift. I FME MarTrans møtes rederier, skipsbyggere, leverandørindustri, havner, energiselskaper, forsikring og klasseselskaper for å samarbeide med universiteter og forskningsinstitutter for å finne løsninger på de mest krevende utfordringene for næringen fremover.
- Dette partnerskapet tydeliggjør en dedikasjon til forskning og innovasjon for grønn skipsfart. Senteret vil spille en sentral rolle når maritime aktører skal navigere i energiomstillingen fremover og omdanne FoU til næringsmessige fortrinn i global skala. Vi ser frem til å drive det maritime grønne skiftet i samarbeid med SINTEF Ocean og alle partnere i FME MarTrans, sier Tomas Tronstad, Direktør for Maritim FoU, DNV.
Nøkkelord
Kontakter
Trond JohnsenMarkedssjefSINTEF Ocean
Tel:+47 92 21 64 89trond.johnsen@sintef.noBilder
![Fra NTNU og SINTEF sin felles pressekonferanse om tildelingen av åtte nye FME-sentre. Fra venstre: Vegar Johansen, Administerernde direktør i SINTEF Ocean, Katja Reitan, Patentfullmektig, Kongsberg Maritime som er den største industripartneren i FME MarTrans, Trond A, Vikan Johnsen, Markedssjef, SINTEF Ocean og Olav Bolland, Dekan, Fakultetet for ingeniørvitenskap, NTNU.](/data/images/public/7235542/18068178/fed7f07e-62d2-475f-840b-8015829103e5-w_240.jpg)
![Skip fra flåten til rederiet Klaveness](/data/images/public/7235542/18068178/573ebdb8-7f4e-4161-ae17-3f995118ec57-w_240.jpg)
Om oss
SINTEF er et av Europas største forskningsinstitutt, med flerfaglig spisskompetanse innenfor teknologi, naturvitenskap og samfunnsvitenskap. SINTEF er en uavhengig stiftelse som siden 1950 har skapt innovasjon gjennom utviklings- og forskningsoppdrag for næringsliv og offentlig sektor i inn- og utland. SINTEF har 2200 medarbeidere fra 80 nasjoner og en årlig omsetning på over fire milliarder kroner.
Visjon: Teknologi for et bedre samfunn
www.sintef.no
Følg pressemeldinger fra SINTEF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra SINTEF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra SINTEF
SINTEF med nye råd for utforming av grunnskoler26.6.2024 06:00:00 CEST | Pressemelding
Rådene skal sikre at skoleanlegg planlegges og bygges til beste for lokalmiljøet.
Den første H2Science-konferansen er en suksess19.6.2024 12:19:41 CEST | Pressemelding
18. og 19. juni trakk en ny konferanse om hydrogenforskning 132 hydrogenforskere og bransjefolk til Trondheim. Målet med konferansen er å legge til rette for diskusjoner og fremme samarbeid mellom forskere og bransjefolk innen feltet, og på den måten bidra til å realisere en bærekraftig, grenseoverskridende og sektorovergripende økonomi for hydrogen.
Pilotbygg på Svalbard skal bidra til mer sirkulær bruk av byggematerialer18.6.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Et nytt forskningsprosjekt i EU skal bidra til mer nøyaktig og standardisert informasjon om byggematerialer og deres egenskaper. Målet er mer ombruk i byggenæringen, og SINTEF leder piloten på Svalbard.
SINTEF og Byggtjeneste fortsetter samarbeidet31.5.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Samarbeidsavtalen bidrar til lett tilgjengelig produktdokumentasjon for byggenæringen.
Elektrifisering av sokkelen skjer ikke uten forskning14.5.2024 10:27:43 CEST | Pressemelding
SINTEF Energi støtter regjeringens fornyede innsats for å redusere utslipp på sokkelen, men understreker samtidig forsknings avgjørende rolle i dette arbeidet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom