Lanseringsrush fra BYD - nå lanseres BYD Seal 4x4

Kun få dager etter at BYD Norge lanserte BYD Dolphin på det norske markedet, lanseres nå også BYD Seal 4x4. Denne sporty, dynamiske og kraftfulle elbilen tilbyr en eksklusiv kjøreopplevelse, og er nå klar for prøvekjøring.

-Vi vet at veldig mange har ventet på lanseringen av BYD Seal 4x4 i Norge, og endelig er den her. Denne vil tilby eventyrlystne nordmenn en kjøreopplevelse utenom det vanlige, sier Simen Wøien Christensen, salgssjef i BYD Norge.

BYD Norge utvider denne våren sin portefølje i et forrykende tempo. Få dager etter lanseringen av BYD Dolphin  er det BYD Seal 4x4 sin tur til å entre det norske markedet.

Seal 4x4 er en sporty og dynamisk sedan i D-segmentet, med plass til fem personer. Den er den andre modellen i BYD Ocean-serien, og den leverer topp ytelse, avansert teknologi og enestående kjøreopplevelse.

BYD Seal 4x4 måler 4.800 mm i lengden, 1.875 mm i bredden og 1.460 mm i høyden. Den kan trekke opptil 1.500 kg. hengervekt, og kommer med et 400 liter stort bagasjerom. Under panseret finner man også en 53 liter stort frunk.

Atletisk og sporty design – inspirert av havet

BYD Seal 4x4 har et elegant og sporty uttrykk utviklet etter designkonseptet "Ocean Aesthetics". Inspirert av havets skjønnhet, kombineres slanke og atletiske designelementer for å oppnå maksimal aerodynamikk.

Med sitt strømlinjeformede design, lave frontparti, og dynamiske, skrånende linjer, fremstår kjøretøyets silhuett som både elegant og sporty. Bak har den mørktonede sideruter og LED-baklykter som strekker seg over hele bakpartiet. I likhet med øvrige BYD-modeller i Norge, er den utformet av den verdenskjente designeren Wolfgang Egger. Designet er blant annet belønnet i den prestisjefylte iF Design Award.

Firehjulstrekk som standard

BYD Seal 4x4 kommer med firehjulstrekk som standard, utstyrt med elektriske motorer på både for- og bakakselen. Denne kraftige kombinasjonen gir eksepsjonell akselerasjon med 0-100 km/t tid på kun 3,8 sekunder. Samtidig opprettholder BYD Seal 4x4 en imponerende rekkevidde på 520 km (WLTP kombinert).

På lik linje med andre modeller i BYD-porteføljen er BYD Seal 4x4 utstyrt med BYD sin egenutviklede Blade-teknologi. Blade-batteriet er anerkjent som bransjens sikreste elbilbatteri. Det 82,5 kWh store batteriet støtter 3-fas-lading med opptil 11 kW ladeeffekt på AC-lading, og kan lade opptil 150 kW på DC-lading. Dermed kan den lade fra 30-80% på bare 26 minutter på hurtiglading under gunstige forhold.

Bilen støtter også V2L (Vehicle-to-load), som gjør det mulig å bruke bilen som en ekstern strømkilde. V2L-adapter er inkludert i prisen.

BYD Seal 4x4 er utstyrt med en høyeffektiv integrert varmepumpe. Dette systemet bidrar til økt termisk effektivitet, spesielt om vinteren, og bruker restvarme fra omgivelsene, drivverket og batteriene for å opprettholde en god rekkevidde ved lave temperaturer.

Førsteklasses interiør

På innsiden er BYD Seal 4x4 et mesterverk av komfort, teknologi og design. Materialer av høy kvalitet, førsteklasses setedesign og gjennomtenkte detaljer gir en umiddelbar følelse av luksus. Bilene i Norge vil komme med interiør av sort farge.

Interiøret er ikke bare tiltalende, men også teknologisk avansert. Den vil leveres med topputgaven Excellence utstyrsnivå som standard. De elektrisk justerbare forsetene kommer med både oppvarming og ventilering. Den 15,6’’ store Infotainmentskjermen byr på både stemmestyring, smart tilkobling, Spotify, Apple CarPlay og Android Auto.

På utstyrslisten finner man i tillegg elektrisk bakluke, panorama glasstak, sotede sideruter, fjernlysassistent, flerfarget atmosfærelys, trådløs mobiloppladning (to stk.) og Dynaudio lydsystem.

Sikkerhet

BYD Seal 4x4 imponerer med en omfattende liste med sikkerhets- og førerassistentfunksjoner, og har oppnådd fem stjerner og full pott i sikkerhetstesten Euro NCAP. Med funksjoner som Adaptiv og Intelligent cruisekontrollsystem, 360° kamera, automatisk nødbremsing, parkeringssensorer foran og bak, trafikkskiltgjenkjenning, og blindsonevarsling som standard, setter BYD Seal 4x4 en høy standard for sikkerhet og trygghet på veien.

Avansert og unik Cell-to-body-teknologi

I likhet med BYD Atto3 og BYD Dolphin, er BYD Seal 4x4 bygget på BYD sin toppmoderne plattform ePlatform 3.0, som er designet for kun helelektriske kjøretøy.

BYD Seal 4x4 er det første kjøretøyet som implementerer BYD sin avanserte Cell-to-Body-teknologi, som sikrer et nytt nivå av sikkerhet, rotasjonsstivhet, kjøredynamikk og plassutnyttelse.

CTB betyr at batteriet ikke bare er en energikilde, men en integrert komponent i hele kjøretøyets chassis. Denne unike konstruksjonen omfatter sammenføyningen av batteripakkens toppdeksel med den konvensjonelle karosserigulvstrukturen, skaper en solid "sandwich"-lignende struktur som inkluderer toppdekselet, Blade-batteriet og brettet.

CTB-systemet gir ikke bare enestående sikkerhet og rotasjonsstivhet, men optimaliserer også romsligheten som legger grunnlaget for en overlegen kjøreopplevelse.

Videre bidrar CTB-teknologien til å optimalisere plassutnyttelsen. Ved å kombinere batteriet direkte med karosseriet, senker den gulvet til kjøretøyet med omtrent 15 mm. Samtidig reduserer den kjøretøyets høyde og øker den aksiale høyden inne i kjøretøyet.

iTAC

Den elektriske nyheten drar også nytte av iTAC (Intelligent Torque Adaption Control) - BYD sitt nye system for avansert stabilitet og sikkerhetsytelse. iTAC har erstattet den tidligere måten å gjenopprette kjøretøyets dynamikk. Dette gjøres ved å redusere ytelsen med ulike reguleringsmetoder, for eksempel endringer i dreiemoment, passende reduksjon av dreiemoment eller negativ dreiemomentytelse.

Fire kjøremoduser

BYD Seal 4x4 tilbyr fire kjøremoduser for å imøtekomme ulike preferanser og forhold:

• ECO-modus: Prioriterer energieffektivitet og øker kjørerekkevidden.
  • Normal: Gir en balansert kjøreopplevelse for daglig bruk.
  • Sport: Betoner ytelse med aggressiv akselerasjon og skarp håndtering. 30/70-fordeling.
  • Snow: Optimaliserer trekkraft og stabilitet på glatte overflater som snø eller is. 50/50-fordeling.

BYD Seal 4x4 vil ha introduksjonspris fra 469.900,- inkludert Excellence utstyrspakke, og er nå tilgjengelig for prøvekjøring hos alle 65 forhandlere.

Om BYD

BYD Company Ltd. er et av Kinas største privateide foretak. Siden oppstart i 1995 har selskapet utviklet seg raskt med solid ekspertise innen oppladbare batterier og bærekraftig utvikling. BYD strekker seg nå over fire bransjer – bil, elektronikk, energi og jernbanetransport. Siden har BYD utvidet sine fornybare energiløsninger globalt, og har nå virksomhet i over 70 land og regioner.

Opprettelsen av et Zero Emissions Energy Ecosystem – som består av rimelig solenergiproduksjon, pålitelig energilagring og banebrytende elektrifisert transport, har gjort BYD til en ledende aktør i energi- og transportbransjen. BYD er den eneste produsenten i verden som også produserer batterier, microchips, batteristyringssystemer og den elektriske motoren selv.
BYD er notert på børsene i Hong Kong og Shenzhen.

RSA er en nord-europeisk bilimportør i 13 land, og er den offisielle distributøren av BYD personbiler og nyttekjøretøy i Norge, Finland og Island, og importør for BYD nyttekjøretøy i Sverige og Danmark. Som et privateid selskap med historie helt tilbake til 1936, har RSA utviklet sterke merkevarer i mange markeder. Med samarbeidet mellom RSA og BYD, har selskapet tatt et ytterligere skritt inn i fremtiden for bilindustrien, med implementeringen av den helelektriske serien av nåværende og fremtidige modeller.

RSA har allerede bygget opp et BYD-forhandlernettverk som strekker seg over hele Norden.