Lions Norge

Støtt Lions Tulipanaksjon lørdag 27. april!

Lions Tulipanaksjon er en landsdekkende innsamlingsaksjon som arrangeres årlig siste lørdagen i april. Motto for aksjonen er: "Det er bedre å bygge barn enn å reparere voksne".

Innsamlingsaksjonen Lions Tulipanaksjon arrangeres lørdag 27. april over hele landet.

Lions Tulipanaksjon er en nasjonal innsamlingsaksjon der frivillige i Lions selger tulipaner til inntekt for forebyggende arbeid for barn og unge.

Motto for aksjonen er: "Det er bedre å bygge barn enn å reparere voksne".

Lions Tulipanaksjon ble betydelig nedskalert i årene med koronapandemi, men omsetningen er i ferd med å komme seg. I år vil Lionsklubber rundt om i landet selge ca 670 000 tulipaner. Klubbene bestemmer selv utsalgspris, men det ligger rundt 12,50 kroner per tulipan. Det tilsvarer rundt 10 millioner kroner i omsetning nasjonalt.

Et ufravikelig prinsipp er at overskuddet fra tulipansalget er øremerket holdningsskapende og forebyggende arbeid for barn og unge.

De innsamlede midlene fordeles slik at de lokale Lionsklubbene beholder ca halvparten av overskuddet og resten tilføres et sentralt fond -- Lions Tulipanfond. I år vil det bli tilført ca 2,6 millioner kroner, penger som støtter lokale tiltak rundt om i landet.  Lions Tulipanfond bidrar også med delfinansiering av kurs for lærere, barnehageansatte og idrettsledere i det holdningsskapende programmet MITT VALG.

- Nå oppfordrer vi alle som bryr seg om barn og unges utvikling og oppvekst om å kjøpe tulipaner fra lokale Lionsklubber. Men du må ikke kjøpe blomster! Du kan også gi et kjærkomment bidrag på Vipps 599102 eller på hjemmesiden her: https://www.lions.no/tulipanaksjon , sier "tulipangeneral" i Lions Norge, Hroar Thorsen.

MITT VALG er et internasjonalt program for utvikling av et godt læringsmiljø og styrker barn og ungdoms sosiale og emosjonelle ferdigheter. MITT VALG samarbeider med barnehager, skoler og idrettslag om å bygge livsmestring og en god psykisk helse hos barn og unge i hele landet.

- I 2023 hadde vi totalt 124 ulike tilpassede MITT VALG-kurs rundt om i landet og målet for 2024 er 135 kurs, sier Thorsen.

Om Lions Tulipanaksjon

* Lions Tulipanaksjon er en landsdekkende innsamlingsaksjon der Lionsklubber selger tulipaner til inntekt for holdningsskapende og forebyggende arbeid for barn og unge. * Aksjonen arrangeres årlig siste lørdag i april. * En god aksjon samler inn ca 10 millioner kroner, og pengene fordeles på lokale og nasjonale tiltak. Lions' viktigste nasjonale program er "MITT VALG" * Lions Clubs International er en verdensomspennende frivillig organisasjon med 1,4 millioner medlemmer. * Lions er repesentert i over 200 land og geografiske omåder. * Lions Norge har ca 8000 medlemmer.

Følg pressemeldinger fra Lions Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Lions Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Lions Norge

Lions Røde Fjær overrekker milliongave til Beitostølen Helsesportsenter26.3.2023 08:26:47 CEST | Pressemelding

Lørdag 25. mars, under avslutningsseremonien for Ridderrennet, ble gaven fra aksjonen Lions Røde Fjær overrakt Beitostølen Helsesportsenter. Hele 26 millioner kroner har driftige Lions-klubber og medlemmer samlet inn. Milliongaven vil bidra til byggingen av et nytt familiehus på Helsesportsenteret. Til tross for korona og utsettelser har det vært aktiv og utholdende jobbing fra medlemmene i Lions helt siden august 2018.