MFU - Matbransjens Faglige Utvalg

MFU har fattet to vedtak som begge feller Spar Gran

Del

I begge vedtakene vurderer utvalget det slik at Spar Gran med kjøpmann Lereng i spissen bryter aktsomhetsplikten vedrørende markedsføring overfor ungdom.

Lenke til begge vedtakene følger nedenfor under fanen «Lenker».

Utvalget la vekt på den aktuelle bruken av TikTok som kanal, og produktenes popularitet hos barn og ungdom. Selv om et produkt henvender seg til mange aldersgrupper må annonsøren vurdere produktets popularitet blant barn og ungdom på det tidspunktet markedsføringstiltaket finner sted.

Norgesgruppen har parallelt med klagebehandlingen tatt aktive grep for å unngå nye feil knyttet til markedsføringstiltak som omfatter sosiale medier. Det er hyggelig å se at annonsørene tar MFUs retningslinjer og vedtak på alvor.

Kontakter

Lenker

Om MFU

Matbransjens Faglige Utvalg (MFU) ble etablert i 2013 for å begrense markedsføringen av usunn mat og drikke overfor barn og ungdom. Ordningen er etablert og drives av Virke, ANFO og NHO mat og drikke. Alle kan klage på markedsføringstiltak via www.mfu.as.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye