Fordelt på 2 vedtak har MFU felt 7 leketøysforretninger for markedsføring av Prime
Sakene føyer seg inn i en trend der MFU må ta stilling til leketøysforretningers markedsføring av usunne produkter overfor barn og ungdom.

Utvalget la blant annet vekt på den aktuelle bruken av TikTok som kanal og produktets popularitet blant barn og ungdom.
Kontakter
Carsten GunnarstorpSekretariatslederMFU - Matvarebransjens faglige utvalg
Tel:+47 411 04 055carsten.gunnarstorp@mfu.asLenker
Følg pressemeldinger fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg
MFU har fattet vedtak som dels feller og dels frikjenner Sagene Torg9.4.2025 12:28:11 CEST | Pressemelding
Saken gjelder salg av søtsaker med barnslig emballasje og produktutforming.
MFU har fattet 3 nye vedtak som feller leketøysforretninger8.4.2025 11:01:13 CEST | Pressemelding
Vedtakene gjelder butikker om inngår i kjedene Lekia, Yes Vi Leker og Extra leker.
MFU har fattet syv nye vedtak, hvilket gir totalt 28 vedtak for 2024.28.2.2025 10:03:31 CET | Pressemelding
I de siste syv vedtakene er fire godkjent og tre i strid med MFUs retningslinjer.
MFU har fattet vedtak som feller Strømmen storsenter og Norsk underholdningsspill AS14.5.2024 14:11:46 CEST | Pressemelding
Saken gjelder utplassering av et lekekonsept med godteri som tilfeldig gevinst.
MFU har fattet fem vedtak som alle feller leketøyskjeden Lekia13.5.2024 08:48:58 CEST | Pressemelding
Sakene gjelder dels markedsføringskampanjer på sosiale medier, og dels oppstilling av søtsaker i leketøysforretningene
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom