Stendi Giske inviterer til fagdag om PAS – Positiv atferdsstøtte

Norges største aktør innen omsorgstjenester inviterer til et fagseminar i sin avdeling på Giske. Temaet er PAS – Positiv atferdsstøtte, et miljøterapeutisk rammeverk som forsterker og belønner positiv atferd hos personer med utviklingshemming.

Stendis avdeling på Giske inviterer til fagdag om Positiv atferdsstøtte (PAS) i april.

Positiv atferdsstøtte (PAS) er et rammeverk innen miljøterapi i boliger for personer med behov for heldøgns omsorg, som etterspørres av stadig flere kommuner som søker et tilbud til innbyggere i denne gruppen. Stendi har derfor innført metoden i flere regioner, og ved mange av sine avdelinger.

Fra Rogaland til Midt-Norge
I Stendi er det omsorgstjenestene i Rogaland som var først ute med å innføre denne metoden, og prosjektlederne derfra sørger nå for kurs og opplæring i flere av Stendis regioner, deriblant region midt.

Stendi vil gjerne dele kunnskapen om PAS med oppdragsgivere og samarbeidspartnere i tillegg til egne medarbeidere, når prosjektlederne Ingunn Vatsvåg og Hilde Larsen fra Stendi Rogaland kommer til Giske 17. april.

– Vi inviterer samarbeidspartnere og oppdragsgivere i kommunene rundt til en gratis fagdag hos oss, for å lære og dele kunnskap og erfaring, sier avdelingsleder Maria Marthinussen ved Stendi Giske.

Fakta om PAS

• Positiv atferdsstøtte (PAS) er et rammeverk som benyttes for å øke livskvalitet og håndtere utfordrende atferd i et livsløpsperspektiv. Hovedmålet er å øke livskvaliteten til en person og dens nærpersoner, mens reduksjon i utfordrende atferd er en sekundær gevinst. Fokuset er på at intervensjonene bygger på menneskerettigheter og verdier, at de er sosialt akseptable, raske, varige og effektive.
  • Flere studier viser at PAS øker brukernes livskvalitet, og reduserer bruk av tvang og makt (VID).
  • Trondheim kommune er en av mange kommuner som innfører PAS i sine omsorgsboliger (BoA – bo- og aktivitetstilbud), og fra 2024 har to personer som vil jobbe på heltid med å innføre PAS i kommunen.
  • VID vitenskapelige høyskole tilbyr videreutdanningen «Forebygging og håndtering av atferd som utfordrer hos personer med utviklingshemming».

Kontaktperson Stendi Giske:
Avdelingsleder Maria Marthinussen
tlf: +47 454 10 091
e-post: maria.elizabeth.marthinussen@stendi.no

Bilder

Stendis administrerende direktør Ingvild Kristiansen og avdelingsleder Maria Martrhinussen ved åpningen av avdelingen i februar 2023.

Om oss

Stendi er Norges største private omsorgsaktør, og leverer et rikt spekter av tjenester innen barnevern, bo- og omsorgstjenester, brukerstyrt personlig assistanse (BPA) og helseteam til stat og kommuner.

Følg pressemeldinger fra Stendi

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stendi på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Stendi