Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.

Mens høstens kontroll med 14 programkonsepter avdekket sju regelbrudd, har Medietilsynets vårkontroll, med gjennomgang av 18 programkonsepter, kun avdekket tre brudd.
– Vårens kontroll viser en klar forbedring i kanalenes etterlevelse av reglene som gjelder reklame, sponsing og produktplassering, sier avdelingsdirektør Hanne Sekkelsten i Medietilsynet.
Medietilsynet kontrollerer storsatsingene
Medietilsynet gjennomfører hver vår og høst omfattende tilsyn med premierer og nye sesonger av de store satsningene til de største norske tv-kanalene. I vårens kontroll er blant annet The Voice, Farmen kjendis, Spillet og Kompani Lauritzen på TV 2, Else!, Kongen befaler og 71 grader nord-team på TVNorge og Martha og Fetisha og Rikets Roast på VGTV vurdert. De tre bruddene gjaldt to tilfeller av mangelfull identifisering av sponsor hos TVNorge og et mindre brudd på reglene om utforming av sponseplakater hos TV 2.
– Vi er fornøyd med at kringkasterne har blitt flinkere til å følge regelverket. Medietilsynet kommer til å fortsette å prioritere et aktivt tilsyn for å sikre at seerne ikke blir utsatt for mer reklame enn det som er tillatt, og at programmer som er sponset og som inneholder produktplassering, blir merket på en tydelig måte, sier Sekkelsten.
TVNorge har fått en formell advarsel for sine brudd, mens TV 2s sak er løst gjennom dialog og veiledning.
Også NRK blir kontrollert
Medietilsynet kontrollerer også NRKs sendinger jevnlig.
– Selv om NRK ikke kan ha reklame i sine programmer, har de lov til å motta tilskudd fra sponsorer til enkelte programmer, som sportsarrangementer og sendinger fra viktige nasjonale begivenheter, sier Hanne Sekkelsten.
Medietilsynet har blant annet ansvar for å påse at norske tv-kanaler ikke sender for mye reklame, og at både tv-kanaler og strømmetjenester merker sponsede programmer og programmer med produktplassering på en tydelig måte. Medietilsynet følger også med på at produktplasseringen ikke blir for dominerende i programmet.
Nøkkelord
Kontakter
Bengt-Eigil RuudkommunikasjonsrådgiverKommunikasjon og rådgivning
Tel:+4790667828bengt-eigil.ruud@medietilsynet.noHanne Nistad Sekkelstendirektør for juridisk og regulatorisk avdeling
Tel:48076123hanne.sekkelsten@medietilsynet.noOm Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder barn og unge i bruk av digitale medier, fører tilsyn med aldersgrenser for film, forvalter støtteordninger, fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kultur- og likestillingsdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Medietilsynet får utvidet ansvar i kampen mot desinformasjon16.6.2025 12:54:39 CEST | Pressemelding
Et mer omfattende mandat, nye oppgaver og økte ressurser til Medietilsynet foreslås i regjeringens nye strategi for å styrke befolkningens motstandskraft mot desinformasjon.
Medietilsynet har fordelt støtten til lokalkringkasting12.6.2025 08:57:27 CEST | Pressemelding
Drøyt hundre lokale kringkastere har fått til sammen nær 24 millioner kroner når Medietilsynet nå har fordelt tilskuddet til lokale lyd- og bildemedier. Om lag halvparten går til å digitalisere lokalradio.
Medietilsynet: NRK nær å oppfylle nynorsk-kravet i 202411.6.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
NRK innfridde i 2024 kravet om 25 prosent nynorsk på radio og tv, og var nærmare kravet på nett enn nokon gong tidlegare. Tilsynsrapporten frå Medietilsynet viser elles at NRK i det store og heile oppfylte allmennkringkastingsoppdraget i fjor.
Medietilsynet: Positivt at det vurderes lovendringer for å beskytte barn og unge på nett10.6.2025 12:34:14 CEST | Pressemelding
Mulige lovendringer for å trygge barn og unge i digitale medier, gjennomgang av skadelighetsbegrepet, vurdering av elektronisk aldersverifisering i sosiale medier og strengere regulering av teknologiselskapene. Dette er punkter Medietilsynet trekker fram som viktige i stortingsmeldingen om trygg digital oppvekst, som regjeringen har lagt fram.
To kinofilmer fikk høyere aldergrense etter tilsyn6.6.2025 13:28:10 CEST | Pressemelding
To filmer med premiere denne helgen har fått endret aldergrense fra 9 til 12 år etter tilsyn. Distributørene har selv endret grensen for The Phoenician Scheme og Karate Kid: Legends etter tilbakemelding fra Medietilsynet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom