Elektrisk hjullaster på Mestas saltlager
En grønn og elektrisk hjullaster skyver stille på de enorme salthaugene i Mestas store salttelt på Tjuvholmen i Oslo.

Rune Grønlund smiler når han kjører den nye elektriske hjullasteren. 20 tonn hjullaster med rundt ti timers batteridrift er mer enn nok for skiftet hans. Arbeidsoppgaven i dag handler om pakke salt til lageret som forsyner hele Norge med veisalt. Det er store hauger med salt som skal flyttes på.
- Den er utrolig sterk. Jeg er veldig fornøyd med denne, sier Rune Grønlund halvveis i skiftet. Den elektriske hjullasteren LiuGong 856HE Max er den første i bruk i Mesta, og er nå testet av Rune Grønlund på pakking av salt i det store saltlageret på Filipstadkaia i Oslo. Når saltet kommer på lasteskipet, losses saltet på kaiområdet, hjullastere kjører inn saltet som deretter pakkes og skyves opp i høyden opptil seks meter. Den nye elektriske hjullasteren er først og fremst testet inne i teltet, som rommer opptil 15 000 tonn salt.
Nullutslipp av maskinparken
Bruken av hjullasteren inngår i Mestas plan om å redusere utslippene med 42 prosent innen 2030.
- Vi tester, gjør oss erfaringer og endrer samtidig måten vi tenker rundt maskinparken vår, sier Tore Ødegård, maskinsjef i Mesta. Hjullasteren på Oslo havn er bare en av mange maskiner som testes ut, og det er mange erfaringer som skal gjøres når store diesel-baserte maskinparker skal redusere utslippene drastisk.
- Vi prøver å erstatte dieselmaskiner der vi kan. Det betyr også leie eller deling av maskiner for å optimalisere maskinparken. Og vi gjør oss erfaringer knyttet til lading og hva som kreves av infrastruktur for at vi skal kunne gjøre jobben vår, sier Ødegård.
Skal bli utslippsfri havn
Oslo Havn er Norges største gods- og passasjerhavn og har som mål å bli verdens mest effektive og miljøvennlige bynære havn og på sikt bli utslippsfri. Underveis i arbeidet skal mer gods flyttes fra vei til sjø, og utslippene fra skip og transport på land skal reduseres.
- Vi heier på kundene som bidrar til utslippskutt. Vi er avhengige av endringsvillige kunder for å bli en nullutslippshavn på sikt, sier Heidi Neilson, seksjonssjef plan- og miljø i Oslo Havn.
Det nødvendige saltet
Mestas veisalt kommer i lasteskip fra produksjonsstedet i Spania. Hver last består av om lag 9000 tonn salt og totalt bruker Mesta om lag 120 000 tonn i året. Saltet som kommer inn nå skal ligge i beredskap til de første kuldegradene kommer til høsten. Sesongen for salt på veiene er i all hovedsak over. Men nå starter snart cruisesesongen og havna vil være opptatt med andre aktiviteter som gjør det vanskelig å losse.
Hvorfor og hvordan brukes salt?
Mesta drifter om lag 20 000 kilometer vei på vegne av staten og fylkeskommunene. Det er den enkelte driftskontrakten laget av veieier som bestemmer om det skal brukes salt på veiene. Mesta jobber kontinuerlig for å redusere bruken av salt, samtidig som trafikksikkerheten opprettholdes.
Nøkkelord
Kontakter
Hulda TronstadPressesjefMesta
Tel:99 26 18 16hulda.tronstad@mesta.noBilder



Om oss
Mestas samfunnsoppdrag er viktig og vesentlig: Vi skal sørge for at du kommer deg trygt fram – hver dag.
Følg pressemeldinger fra Mesta
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mesta på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mesta
Personbiler skal gi Mesta friksjonsdata19.2.2025 08:55:00 CET | Pressemelding
Det er bilene som ruller på veien som forvalter sannheten om hjulene spinner på grunn av glatt føre. Mesta tar nå i bruk friksjonsdata fra 30.000 personbiler til å bedre kvaliteten på vinterdriften.
Mesta satser i Sogndal17.2.2025 09:05:00 CET | Pressemelding
Mesta har inngått avtale om nye kontorlokaler i Sogndal. Det nye kontoret betyr samlokalisering av to avdelinger med en omsetning på 2,5 milliarder årlig.
Mesta vinner storkontrakt for Nye Veier29.1.2025 13:24:19 CET | Pressemelding
Mesta har vunnet veidriftskontrakt på E6, E18 og E 39 til en verdi av inntil 1, 2 milliarder kroner.
Mesta-bil til fronten i Ukraina27.12.2024 09:00:00 CET | Pressemelding
Mesta har bidratt med bil og verktøy til bil som skal til fronten i Ukraina. Bilen kjøres ned av pressesjefen i Mesta, Hulda Tronstad.
Fikser fjellet ved Finneidfjord28.11.2024 10:48:27 CET | Pressemelding
Mestas fjellsikrere jobber på høygir for å sikre fjellsiden langs Nordlandsbanen etter raset som førte til togavsporing.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom