Russebusser er tikkende bomber
Russebuss-kulturen har sklidd fullstendig ut. – Vi er redd for at det når som helst skal skje en alvorlig ulykke med en russebuss.

- En ulykke med en russebuss full av dansende fulle ungdommer vil få et alvorlig utfall, sier Christoffer Solstad Steen, pressesjef i Trygg Trafikk.
Russebussene har ofte dårlig standard og manglende sikring
Dagens russebusser er ofte gamle og i dårlig stand, så risikoen for hardt skadde ungdommer i en alvorlig ulykke er stor.
- Flere av russebussene er nærmest tikkende bomber på veien. Dette er en kultur som har sklidd fullstendig ut, og vi liker dårlig at russ danser rundt i rus i gamle utrygge busser med høy hastighet. Vi unner all ungdom en fantastisk feiring etter endt skolegang, men vi kan ikke risikere å miste noen av ungdommene våre i en tragisk russebussulykke, sier Steen.
Ikke bare russens ansvar
- Foreldre må engasjere seg i russens holdninger og atferd når det gjelder rulling. Vi kan ikke lenger akseptere at barna våre utsettes for denne risikoen, sier Steen.
Pressesjefen mener at politiet og Statens vegvesen må prioritere kontroll av russebusser i større grad enn hva de gjør i dag. Kommersielle aktører utnytter russen og dytter ansvaret over på dem.
- Det er et generelt behov for å styrke kontrollene av både kjøretøy og sjåfører. Vi etterlyser økt samarbeid med Arbeidstilsynet om arbeidsvilkår for utenlandske sjåfører og med Skatteetaten om skatter og avgifter på midlertidig bruk av kjøretøy i Norge, fortsetter Steen.
Høy brannfare og dødelige gasslekkasjer
Flere av bussene har avanserte lydanlegg som blant annet krever ekstra dieselaggregat. Disse aggregatene drives av en forbrenningsmotor som avgir farlige eksosgasser. Den farligste gassen er karbonmonoksyd (CO) som er en meget farlig luktfri gass. Den kan føre til kvelning. Diesel- eller bensindrevne aggregater som brukes i lukkede rom må derfor ha skikkelig utlufting. Aggregatene produserer mye varme, og sammen med elektriske koplinger kan dette også medføre brannfare.
- Det er krav til hva som er lov og ikke når det gjelder aggregater i bussene. Her er det flere utfordringer – blant annet god nok lufting. Farlige gasser kan sive ut i bussen, som igjen kan skade passasjerene. Vi har eksempler på russebusser i full fyr. Da er det viktig med nødutganger som ikke er sperret av, avslutter Steen.
Hvilke feil finner kontrollørene?
-
Feil og mangler på bremser, fjæring og karosseri
-
Overlast / for mange passasjerer på bussen («stapping»)
-
Ulovlig og brannfarlig montering av aggregater til lyd og lys
-
Ulovlig krone på taket
-
Tildekkede nødutganger
-
Sjåfører uten førerrett eller godkjent yrkessjåførkompetanse
Nøkkelord
Kontakter
Bård Morten JohansenFagsjef trafikksikkerhet
Tel:91 33 70 46johansen@tryggtrafikk.noChristoffer Solstad SteenPressesjef
Tel:91888799steen@tryggtrafikk.noFølg pressemeldinger fra Trygg Trafikk
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Trygg Trafikk på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Trygg Trafikk
Refleksdagen torsdag 16. oktober15.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Høstmørket kom snikende, det er blitt vanskeligere å oppdage myke trafikanter langs veien – uten refleks.
Elleve trafikkdrepte i september1.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
I den første høstmåneden gikk elleve liv tapt i trafikken, fire av dem i Nordland. Dette er mer enn dobbelt så mange som i samme periode i fjor (5).
Flere skoler bør tilby valgfaget trafikk18.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
I dag tilbyr kun hver fjerde ungdomsskole valgfaget trafikk. – Når vi vet at ungdommene blir tryggere trafikanter etter å ha gjennomført valgfaget, bør dette prioriteres, mener Trygg Trafikk.
Kunstnertalentet Max Dørje er årets refleksdesigner4.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Årets refleks fra Trygg Trafikk er designet av Maximus Emrat Dørje på 16 år – et av de nyeste stjerneskuddene på norsk kunsthimmel.
Tolv trafikanter mistet livet i august1.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
I løpet av sommermånedene juni–august omkom 48 personer i trafikken. Det er urovekkende høyere enn snittet på 35 personer i samme sesong de ti siste årene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom