Russebusser er tikkende bomber
Russebuss-kulturen har sklidd fullstendig ut. – Vi er redd for at det når som helst skal skje en alvorlig ulykke med en russebuss.
![Trygg Trafikk frykter alvorlige ulykker tilknyttet russebusser](/data/images/public/4757226/18065687/208c19ba-d067-4b65-8bca-a123c7140417-w_720.jpg)
- En ulykke med en russebuss full av dansende fulle ungdommer vil få et alvorlig utfall, sier Christoffer Solstad Steen, pressesjef i Trygg Trafikk.
Russebussene har ofte dårlig standard og manglende sikring
Dagens russebusser er ofte gamle og i dårlig stand, så risikoen for hardt skadde ungdommer i en alvorlig ulykke er stor.
- Flere av russebussene er nærmest tikkende bomber på veien. Dette er en kultur som har sklidd fullstendig ut, og vi liker dårlig at russ danser rundt i rus i gamle utrygge busser med høy hastighet. Vi unner all ungdom en fantastisk feiring etter endt skolegang, men vi kan ikke risikere å miste noen av ungdommene våre i en tragisk russebussulykke, sier Steen.
Ikke bare russens ansvar
- Foreldre må engasjere seg i russens holdninger og atferd når det gjelder rulling. Vi kan ikke lenger akseptere at barna våre utsettes for denne risikoen, sier Steen.
Pressesjefen mener at politiet og Statens vegvesen må prioritere kontroll av russebusser i større grad enn hva de gjør i dag. Kommersielle aktører utnytter russen og dytter ansvaret over på dem.
- Det er et generelt behov for å styrke kontrollene av både kjøretøy og sjåfører. Vi etterlyser økt samarbeid med Arbeidstilsynet om arbeidsvilkår for utenlandske sjåfører og med Skatteetaten om skatter og avgifter på midlertidig bruk av kjøretøy i Norge, fortsetter Steen.
Høy brannfare og dødelige gasslekkasjer
Flere av bussene har avanserte lydanlegg som blant annet krever ekstra dieselaggregat. Disse aggregatene drives av en forbrenningsmotor som avgir farlige eksosgasser. Den farligste gassen er karbonmonoksyd (CO) som er en meget farlig luktfri gass. Den kan føre til kvelning. Diesel- eller bensindrevne aggregater som brukes i lukkede rom må derfor ha skikkelig utlufting. Aggregatene produserer mye varme, og sammen med elektriske koplinger kan dette også medføre brannfare.
- Det er krav til hva som er lov og ikke når det gjelder aggregater i bussene. Her er det flere utfordringer – blant annet god nok lufting. Farlige gasser kan sive ut i bussen, som igjen kan skade passasjerene. Vi har eksempler på russebusser i full fyr. Da er det viktig med nødutganger som ikke er sperret av, avslutter Steen.
Hvilke feil finner kontrollørene?
-
Feil og mangler på bremser, fjæring og karosseri
-
Overlast / for mange passasjerer på bussen («stapping»)
-
Ulovlig og brannfarlig montering av aggregater til lyd og lys
-
Ulovlig krone på taket
-
Tildekkede nødutganger
-
Sjåfører uten førerrett eller godkjent yrkessjåførkompetanse
Nøkkelord
Kontakter
Bård Morten JohansenFagsjef trafikksikkerhet
Tel:91 33 70 46johansen@tryggtrafikk.noChristoffer Solstad SteenPressesjef
Tel:91888799steen@tryggtrafikk.noFølg pressemeldinger fra Trygg Trafikk
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Trygg Trafikk på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Trygg Trafikk
Kjør rusfritt hjem fra festival i sommer18.7.2024 10:00:00 CEST | Pressemelding
11 503 personer ble tatt for ruskjøring i Norge i fjor. 2943 av disse i løpet av sommermånedene, viser oversikt fra UP. Trygg Trafikk håper ingen velger denne løsningen hjem fra årets festivaler.
Trygg Trafikk advarer: urovekkende ulykkestall for lett MC15.7.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Lett motorsykkel har blitt en av de store farene for ungdom i trafikken. Så langt i år har tre ungdommer på 16 og 17 år mistet livet på lett MC. Trygg Trafikk er bekymret.
Berøringsskjermene tar over bilene10.7.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Nå må sjåfører flest bruke berøringsskjermer for helt enkle oppgaver. Slå på eller skifte radiokanal, justere klimaanlegget og søke opp musikk, er det norske sjåfører bruker berøringsskjermene i bil aller oftest til.
13 personer omkom i juni-trafikken1.7.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
51 personer har mistet livet i trafikken det første halvåret. Det er fem flere enn i samme periode i fjor. Møteulykkene dominerer ulykkesstatistikken.
Nesten 2 av 3 syklister bruker sykkelhjelm6.6.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
I en ny undersøkelse oppgir 64 prosent av syklistene at de alltid eller som oftest bruker sykkelhjelm. – Flertallet bruker heldigvis hjelm, men vi kunne hatt langt færre alvorlige skader på sykkel om enda flere husket hjelmen, ifølge Trygg Trafikk og Tryg Forsikring.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom