Enova hever ambisjonsnivået til å støtte norske nullutslippsskip: - En milepæl for maritim sektor
Mye har skjedd i den grønne omstillinga av maritim næring de siste årene, men investeringer i batteridrevne nullutslippsskip går ikke raskt nok. Nå lanserer Enova et nytt støtteprogram for å gjøre nullutslipp mulig for flere.
![](/data/images/public/17848299/18065580/4b93cafd-e873-48d6-a5c1-2440aaec9670-w_720.png)
- Batterielektrifisering er i de fleste tilfeller fremdeles ikke konkurransedyktig som en nullutslippsteknologi for den maritime næringa, og det er derfor Enova tidligere i vår inviterte markedet til å gi innspill til et nytt, målrettet program som kan senke risikoen og få flere investeringer på banen. Nå hever vi ambisjonene, sier rådgiver for maritim transport i Enova, Andreas Forsnes Jahn.
Programmet applauderes av Kystrederiene, som mener støtteprogrammet ikke bare vil akselerere overgangen til nullutslipp i skipsfarten, men også bidra til innovasjon og energieffektivitet i hele sektoren.
- Det nye støtteprogrammet fra Enova markerer en viktig milepæl for den maritime sektoren i Norge. Kystrederiene ser stor verdi i initiativer som dette. Dette er avgjørende skritt mot en mer bærekraftig fremtid for skipsfarten, noe som står i direkte linje med våre medlemmers ambisjoner om en mer miljøvennlig og effektiv flåte, sier administrerende direktør i Kystrederiene, Tor Arne Borge.
Vil bryte kostnadsbarrieren
Tre tydelige mål er satt for hvordan det nye programmet Batteri i nullutslippsskip skal støtte maritim sektor i det avgjørende arbeidet mot 2050:
- At elektrifisering med batteriløsninger vil bli konkurransedyktig som et nullutslippsalternativ for flere typer fartøy.
- Å få opp farten på elektrifiseringen og overgangen til nullutslippsløsninger.
- Å sikre at verdikjeden for maritime batterileverandører utvikles videre.
Enova har innrettet det nye støtteprogrammet for å påvirke en situasjon hvor investeringene lar vente på seg fordi batterier fortsatt er for dyrt, og fordi det er for stor usikkerhet rundt tilgjengelig infrastruktur.
- Målet er at batteridrift blir et reelt alternativ og en god investering for selskapene. Da må vi bidra til å bryte kostnadsbarrieren, sier Forsnes Jahn i Enova.
Retter seg mot de mest fremoverlente
Det nye programmet avløser et annet virkemiddel, Elektrifisering av sjøtransport, som ble avviklet i februar i år etter å ha støttet nærmere 150 fartøy med over 1300 millioner kroner. Enova har støttet batteri i skip siden 2015, og over 450 skip har siden da mottatt støtte over ulike programmer. I dag er hybride løsninger tilgjengelige i alle fartøyssegmenter og flere markedsaktører velger nå batteriløsninger. Det er etablert en solid verdikjede for maritime batteriinstallasjoner, og økningen i antall leverandører og fartøy har vært betydelig siden oppstarten av programmet. Batterihybridisering kan nå sees på som en konkurransedyktig teknologi for energieffektivisering i enkelte segment.
- Hovedforskjellen er at strikken nå strammes i retning nullutslipp. Nå kreves lading inn i prosjektene, og minimum 50 % av energibehovet skal komme fra lading. Skipet skal i tillegg være forberedt for at det resterende energibehovet skal kunne dekkes av nullutslippsdrivstoff. Dette gjør vi fordi de lavthengende fruktene i form av prosjekter for delelektrifisering allerede er tatt. Det er avgjørende at Enova utvikler sine virkemidler i tråd med markedsutviklingen. Dette programmet retter seg derfor mot fremoverlente aktører som ønsker å ta det neste steget, forklarer Forsnes Jahn.
Kort om det nye programmet Batteri i nullutslippsskip
- Nøye utformet for å kunne oppnå varig markedsendring og svare på næringens behov.
- Fra 16. april kan man søke støtte til å dekke deler av merkostnadene for å bygge et skip som hovedsakelig er drevet av batterier ladet fra land. Man kan også søke støtte til nødvendig ladeinfrastruktur. Maksimal støttesats er opp til 80 % av merkostnadene til skip (maksimalt 100 MNOK) og opp til 60 % av kostnadene til ladeanlegg.
- Tildelingen av støtte vil baseres på konkurranse hvor søknadene blir rangert på søkt støtte per batteristørrelse og effektiv energibruk.
- Første søknadsfrist blir 28. mai. Les mer om programmet her
Kontakter
Andreas Forsnes JahnRådgiver maritim transport, Enova SF
Tel:+47 415 04 829andreas.jahn@enova.noPia Martine Faurby RosenkildePresseansvarlig Enova SF
Tel:+47-920 83 295pia.rosenkilde@enova.noBilder
![Andreas Forsnes Jahn, rådgiver for maritim transport i Enova.](/data/images/public/17848299/18065580/9deec7d8-e8a9-442e-bdaf-db655618d820-w_240.jpg)
![Tor Arne Borge, administrerende direktør i Kystrederiene.](/data/images/public/17848299/18065580/6bd85d3d-46b0-4201-87b6-77f3348c6ac6-w_240.jpg)
Lenker
Om oss
Livskraftig forandring
Enova arbeider for Norges omstilling til lavutslippssamfunnet. Omstillingen krever at vi kutter utslipp av klimagasser, bidrar til teknologiutvikling og innovasjon og skaper nye verdier. Derfor jobber Enova for at ny energi- og klimateknologi blir utviklet og tatt i bruk i markedet.
Enova SF er lokalisert i Trondheim og har cirka 100 medarbeidere. Selskapet eies av Klima- og miljødepartementet.
Følg pressemeldinger fra Enova
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Enova på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Enova
109 millioner kroner til nye biogassprosjekter. – Enova ser gode muligheter fremover2.7.2024 13:00:00 CEST | Pressemelding
Enova gir støtte til tre biogassprosjekter basert på husdyrgjødsel i Vestland, Rogaland og Møre og Romsdal, etter en konkurranse med søknadsfrist våren 2024.
331 millioner til innovativt havvindprosjekt: – Vil fremskynde norsk satsing1.7.2024 14:05:00 CEST | Pressemelding
Selskapet Georgine Wind får 331,8 millioner kroner i støtte fra Enova, for å styrke satsingen på havvind i Norge.
1,2 Enova-milliarder til grønne skip: – Et vippepunkt for maritim industri19.6.2024 13:25:00 CEST | Pressemelding
Konkurransen var tøff, og tildelingen til ni hydrogenfartøy og seks ammoniakkfartøy er rekordstor i Enova-sammenheng. – Dette er pionérprosjekter, og med tildelingen går Norge nå i front, sier Nils Kristian Nakstad, administrerende direktør i Enova.
Nå rigges Norge for elektriske lastebiler fra Lindesnes til Alta29.5.2024 14:15:00 CEST | Pressemelding
11 norske selskap får totalt 120 millioner kroner i Enova-støtte til å bygge ladestasjoner for tunge elektriske kjøretøy. Stasjonene vil sørge for spredning over store deler av Norge. - Et avgjørende bidrag på veien mot utslippsfri tungtransport, sier klima- og miljøministeren.
Norwegian company with winning bid in first EU renewable hydrogen auction30.4.2024 19:00:00 CEST | Pressemelding
On Tuesday, the Norwegian company Skiga AS was selected for a grant of € 81.3 million in the first hydrogen auction under the EU Innovation Fund.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom