Sannum & BergestuenSannum & Bergestuen

Bård Ylvisåker, Gaute Berg Næss og Morten Ramm har gått sammen om et uventet konsept

Nytt klesmerke "FASÁN" lanseres av Bård Ylvisåker, Morten Ramm, Gaute Berg Næss og Golfshopen.no FOTO: Ole Martin Halvorsen

Oslo, 9. april 2024

En spennende nyhet treffer mote- og golfverdenen når Bård Ylvisåker, Morten Ramm, Gaute Berg Næss og Golfshopen går sammen om å lansere klesmerket "FASÁN". Med en lidenskap for golf og en nyvunnet nysgjerrighet for klesbransjen ønsker grunnleggerne å utfordre det tradisjonelle og snobbete ryktet som ofte omgir idretten i Norge, samtidig som de blåser nytt liv i garderoben til både golfere og ikke-golfere.

"Jeg vil gjerne kunne spille en runde og så gå i butikken med samme klær etterpå uten å føle meg helt løk.", sier Bård Ylvisåker. Gaute Berg Næss, er enig. “Det har skjedd mye spennende på golffronten de siste årene, men ikke så veldig mye med golfmoten. Jeg var litt lei av å føle at jeg gikk med min fars klær på banen.”

Dermed oppstod tanken om å lage golfklær som er funksjonelle og fine både på og av banen, og som nå danner kjernen av FASÁN-konseptet.

Morten Ramm har ikke spilt like mye golf, men hadde gjennom sitt eierskap og engasjement i Eco Concepts kontakter i tekstilindustrien og sånn begynte ballen å rulle.

"Det begynte med at vi ville lage noen litt digge klær til oss selv, og så ballet det på seg." De tre kontaktet Petter Rygg i Golfshopen.no og med deres lange og brede erfaring innen distribusjon og salg av golfartikler i Norge, ble FASÁN raskt etablert. Vi har lenge sett at våre kunder ønsker å bruke golfklærne like mye som moteplagg , som gjør at klærne også blir brukt til annet enn golf sier Rygg. Det er i tillegg spennende å kunne bidra med å kunne sette et eget preg og touch på de klærne vi selger.

Bård Ylvisåker deler entusiasmen: "Vi har brukt vinteren på å diskutere lommer, knapper, mer bærekraftige tekstilvalg, kragetykkelse og hvordan vi koordinerer togtransport når det er kinesisk nyttår. Det er veldig langt fra hva vi vanligvis surrer med, men veldig moro."

Og fokuset på bærekraft gjenspeiles i hvert eneste plagg i FASÁN-kolleksjonen. «Alle plaggene er laget av økologiske og/eller resirkulerte og sertifiserte materialer», sier Pia Nordskaug, daglig leder i Eco Concepts som har produsert kolleksjonen for FASÁN.

FASÁN SS24 lanseres den 9. april kl. 18.00 og vil være tilgjengelig for salg på Golfshopen.no og fasangolf.no. Dette markerer begynnelsen på en ny æra innen golfmote, der funksjonalitet møter stil med et snev av norsk særpreg.

Foto: Ole Martin Halvorsen
LOGO